X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עונש מוות על רצח עולה בקנה אחד דווקא עם המוסר היהודי, המקפיד כל כך על קדושת חיי אדם יש בו גם תועלת מעשית רבה
▪  ▪  ▪
לפעמים עונש מוות הוא הדבר הראוי. רוני רון, רוצחה של נכדתו רוז

על עבירות לא מעטות קבעה ההלכה היהודית עונש מוות: רצח, חילול שבת, עבודה זרה ועוד. לכאורה, הדבר מלמד על כך שידה של ההלכה קלה על ההדק. אבל בפועל, בדיוק ההיפך הוא הנכון.
ראשית, המגבלות המוטלות על בית הדין בבואו לפסוק מיתה כה רבות, עד שחז"ל קבעו: "סנהדרין המוציאה להורג אחת לשבעים שנה, נקראת קטלנית". צריך שני עדים (ולא כל אחד כשר להעיד לפי ההלכה) שיעידו בדיוק אותו הדבר וידייקו בכל פרט קטן ביותר (אחת הדוגמאות שבהלכה: אם הרצח התרחש מתחת לעץ תאנה, שואלים אותם לאיזה כיוון פנו עוקצי התאנים). הם צריכים להתריע מראש בפני העבריין על כך שהוא עומד לבצע עבירה פלונית שעונשה מיתה, והוא צריך לומר בפירוש שהוא מתעלם מההתרעה. ויש הרבה מאוד פרטים בהליך המשפטי עצמו, המקשים ביותר לגזור מיתה.
שנית, העונשים החמורים על רצח דווקא מדגישים את החשיבות שמייחסת היהדות לחיי אדם. רוצח במזיד - עונשו מיתה. רוצח בשוגג - מוגלה למאסר בית בעיר מקלט, העשוי להימשך עשרות שנים. ההלכה אינה מוכנה לעבור לסדר היום על לקיחת חיי האדם בידי זולתו - ויודגש: האדם באשר הוא - אדם. שהרי כך אמר הקדוש ברוך הוא לאחר המבול: "שופך דם האדם - באדם דמו יישפך, כי בצלם אלוקים עשה את האדם".
השאלה היא, מה עושים כאשר שני ערכים אלו מתנגשים. כלומר: מצד אחד, יש ריבוי של מעשי רצח וחייבים להעניש ולהרתיע על-מנת למנוע את הרציחות הבאות. מצד שני, הדין הנוקשה אינו מאפשר להוציא להורג את הרוצח, גם אם יש ראיות מוצקות נגדו. על כך עונה הרמב"ם: "בכל אלו הרצחנין וכיוצא בהן שאינן מחויבין מיתת בית דין, אם רצה מלך ישראל להורגן בדין המלכות ותקנת העולם, הרשות בידו. וכן אם ראו בית דין להרוג אותן בהוראת שעה אם הייתה השעה צריכה לכך, יש להם רשות כפי מה שראו.
"הרי שלא הרגם המלך ולא הייתה השעה צריכה לחזֵק הדבר, הרי בית דין חייבין מכל מקום להכותם מכה רבה הקרובה למיתה, ולאסור אותם במצור ובמצוק שנים רבות, ולצערם בכל מיני צער, כדי להפחיד ולאיים על שאר הרשעים" (הלכות רוצח ושמירת הנפש, פרק ב', הלכות ד'-ה').
הרמב"ם מחלק בין שלושה מצבים. הראשון הוא מצב בו המלך מגיע למסקנה שתקנת העולם מחייבת להוציא להורג רוצחים גם שלא לפי דין תורה. במקרה כזה, הוא רשאי לקבוע חוק פלילי חילוני, אשר באמצעותו יומתו האשמים. במקרה השני, יכול הסנהדרין לפעול בצורה דומה כהוראת שעה. ואילו במקרה השלישי, יכולים הן המלך והן הסנהדרין להכות ולהכניס למאסר רוצחים כאשר נסיבות הזמן אינן מצדיקות הוצאה להורג שלא לפי ההלכה.
אלו הן הלכות קיצוניות מאוד ונדירות מאוד. הרמב"ם קובע, שניתן ליצור "מסלול עוקף הלכה" - משום שהמלך והסנהדרין שואבים את סמכותם מכוח אותה הלכה עצמה - על-מנת להעניש את האשמים ולהרתיע את העבריינים. מובן שיש איזונים ובלמים גם במערכת הפלילית החילופית, אבל עצם קיומה מהווה חריג יוצא דופן בנוף ההלכתי.
האם הגיעה העת להפעיל עקרונות אלו בישראל? בהחלט כן. אם מישהו מוטרד מהצד ההלכתי נאמר לו, שגדולי רבני הציונות הדתית כבר פסקו שלמדינה יש דין של מלך ולכן היא יכולה לפעול כמותו. זו הסיבה שחיילים דתיים משרתים בצה"ל, זו הסיבה ששומרי מצוות מתדיינים בבתי המשפט וזו גם הסיבה לכך שהמדינה יכולה להטיל עונש מוות.
הדיון מן הסתם לא יהיה הלכתי אלא מוסרי, אך גם כאן עלינו לחזור לקו שמציב הרמב"ם (וההלכה כמותו). המרחם על האכזרים, סופו מתאכזר לרחמנים - קבעו חז"ל באימרה שמרבים לצטט, אך משום מה ממעטים ליישם. כאשר לא מוציאים להורג את הרוצח, אומרים למעשה: נכון, הוא נטל חיי אדם, התאכזר בצורה שאין כדוגמתה לקורבן ולמשפחתו - אבל אנחנו נרחם עליו. שלא לדבר על כך שזוהי התאכזרות כלפי קורבנותיהם של הרוצחים הבאים.
אין ספק שאנו מצויים בשעה בה "תקנת העולם" מחייבת לדון במלוא כובד הראש בהוצאתם להורג של רוצחים. רצח נשים בידי בני זוגם, רצח ילדים בידי הוריהם, רצח קשישים במהלך שוד, רצח אזרחים במלחמות עבריינים, רצח בידי נהגים משתוללים - כל אלו הן תופעות יום-יומיות. מה עוד צריך לקרות כדי שנבין, שקדושת חיי האדם הופכת אצלנו לסיסמה נבובה וריקה מתוכן?
מובן שאין מדובר על כך שעונש המוות יהיה מנדטורי. מובן שיש לדרוש להטילו רק במקרים של אכזריות יוצאת דופן. חוץ מזה, לעצם קיומו של עונש המוות על רצח, יכולה להיות תועלת רבה. ניקח לדוגמא את המקרה של הילדה רוז. נניח שהיו עוברים עוד כמה חודשים והמשטרה הייתה מרימה ידיים במאמצים לאיתור הגופה. ניתן היה, בלב כבד, לבצע עיסקה עם הרוצח/ים, לפיה בתמורה למידע על מקום הימצאה של הגופה, לא תדרוש המדינה להטיל עונש מוות.
נכון, צריך לנקוט בזהירות הרבה ביותר בגזירת דין מוות ובביצועו. במשפט חייבים לשבת טובי השופטים, ההוכחות חייבות להיות ללא דופי, יש לאפשר שתי ערכאות ערעור ולדרוש חתימת קיום של נשיא המדינה. אבל אחרי כל אמצעי הזהירות הללו - יש מקרים בהם הוצאה להורג איננה נקמה ואולי אפילו לא הרתעה; היא פשוט הצדק בהתגלמותו.

תאריך:  12/09/2008   |   עודכן:  12/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צדק, לא נקמה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הצדק ועונש המוות
נסים גבאי  |  12/09/08 14:31
2
יש בעיה עם המקרה
בעיה  |  12/09/08 15:57
3
חדשות מניפולציות והמאמר
מרק טווין  |  13/09/08 08:28
4
אני נגד עונש מוות כי בתי המשפט
כולם רמאים  |  22/09/08 00:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
הוּא הָיָה אוֹמֵר הַיִּלּוֹדִים - לָמוּת, וְהַמֵּתִים - לְהֵחָיוֹת, וְהַחַיִּים - לִדּוֹן    קביעות היא אשליה וכל ההישגים שאדם עשוי להשיג בעולם הזה - אין בכוחם להשפיע ולו במשהו, על המסלול הצפוי והידוע מראש
טובה ספרא
סוף השבוע מבשר חופש ויצירתיות, אבל תחילת השבוע כבר מתאפיינת בעליות ומורדות בחיי הרגש    ביום שני צפויה "רעידת אדמה" בתחום הכלכלי, אבל מחיר הנפט צפוי להמשיך ולרדת    וגם: סימנים ראשונים לטובת מקקיין
עו"ד אברהם פכטר
השר פרידמן התבטא כנגד המשטרה ואמר שהיא מדיחה ראש ממשלה    השר דיכטר הממונה על המשטרה יצא להגנתה ותקף את פרידמן    השר דיכטר מתמודד על ראשות קדימה, אשר לטענת פרידמן מתפקיד זה מדיחה המשטרה. מבולבלים?    על המשטרה להיות א-פוליטית, אובייקטיבית, לא לקחת צד - ולא להוסיף שמן למדורת הפוליטיקה
ד"ר מוטי גולן
פרשת כי תצא מסתיימת בפרשת זכירת מעשה עמלק    מדוע נבחר עמלק מכל העמים לייצג באופן סמלי את שונאי ישראל?
ראובן לייב
לקראת עונת הנסיעות של החגים מתקשים הזאטוטים שנותרים בבית להשלים עם הפרידה מהוריהם    אפילו ניתוק זמני, ללא הכנה מוקדמת, עלול לגרום אצלם לנזק בלתי הפיך    צרור עצות של פסיכולוגית ילדים איך להקדים רפואה למכה צפויה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il