X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מצוות הביכורים המוזכרת בפרשת השבוע נחשבת למצוות עשה חשובה ומיוחדת, זאת משום שעיקר טעמה וסיבתה הנה הודאה לבורא עולם אשר השפיע רוב טוב ספר החינוך: שהאדם לא יהא כפוי טובה להקב"ה שבירך אותו ואת אדמתו ביבול ובפירות, אלא, אדרבא, על האדם להכיר תודה לבוראו
▪  ▪  ▪

פרשת השבוע פרשת "כי תבוא" המונה קכ"ב פסוקים [וסימנך: "בצל אל נחסה..."] כוללת 6 מצוות: 3 מצוות עשה, והן: מצוות הביכורים [הבאת הביכורים + מקרא ביכורים], מצוות וידוי מעשר והמצווה להידמות בדרכי ה' הטובים והישרים ו-3 מצוות לא תעשה המתייחסות למעשר שני והן: שלא לאכול מעשר שני באנינות, שלא לאכול מעשר שני בטומאה ושלא להוציא דמי מעשר שני על שאר דברים שאינם קשורים באכילה ושתייה.
מאמרנו יידון וייסוב בהיבט מסוים ויחיד הקשור למצוות הביכורים. היבט חינוכי, ערכי ומהותי ביותר ובמיוחד בימים טרופים אלה, ימים של איבוד הסבלנות והסובלנות כלפי הזולת, חוסר פירגון משווע בין אם זה במערכות גדולות, קרי: מוסדות ציבור ובין אם זה במערכת היחסים הבין אישית, אצל היחיד: במשפחה, בקהילה ועוד.
טרמינולוגית, מצוות הביכורים מתייחסת למערכת המצוות הקשורות ליבול המופק מעבודות החקלאות, עבודת השדה. וב"קצירת העומר" נתאר מצווה חשובה וחיונית זו. כאשר בית מקדשנו עמד על תילו בירושלים, עיר הנצח וההוד ובירתו של העם היהודי ו"לנצח נצחים", עם ישראל היה עולה לרגל "שלוש פעמים בשנה" (סוכות, פסח ושבועות המכונה גם בשם: "חג הביכורים").
בחג השבועות החקלאי היהודי היה מביא מראשית ביכורי אדמתו, מראשית ביכורי יבולו ופריו בטקס מיוחד ומוסרם לכוהנים, נציגיו של האל עלי אדמות. את הביכורים היה מביא רק מפירות "שבעת המינים אשר בהם נשתבחה ארץ ישראל". הביכורים היו מובאים בתוך טנא (=סל) מעוטר ויפה, ברוב עם ובחגיגיות רבה, תוך כדי שירה וריקודים לאורך מסלולי ההליכה לירושלים. בעלי המלאכות והאומניות בירושלים היו מפסיקים את מלאכתם/עבודתם והיו יוצאים לקבל את פני שיירות העולים לרגל. לאחר מכן, היה החקלאי קורא את "מקרא הביכורים". קריאה שהיא בעיקרה ובצורה תמציתית, סקירה היסטורית המתחילה בתקופת האבות ומסתיימת בכניסה לארץ כנען, תוך כדי הזכרת מגורי העם היהודי ושיעבודו הקשה במצריים ו-40 שנות נדודים במדבר סיני, כדכתיב: "וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ... וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל-פְּרִי הָאֲדָמָה... וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלוֹהֶיךָ... ולָקַח הַכֹּהֵן הַטֶּנֶא מִיָּדֶךָ וְהִנִּיחוֹ לִפְנֵי מִזְבַּח ה'... וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ: אֲרַמִּי אוֹבֵד אָבִי... וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים, וַיְעַנּוּנוּ, וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבוֹדָה קָשָׁה. וַנִּצְעַק אֶל ה'... וַיּוֹציִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם... וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזאת, אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ. וְעַתָּה, הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי... וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה' אֱלוֹהֶיךָ וּלְבֵיתֶךָ... [דברים כ"ו, פסוקים א'-י"א].
מספר טעמים ניתנו, הן בפסוקי המקרא והן בפרשני המקרא, לעצם קיום מצוות עשה חשובה ומיוחדת זו, מצוות הביכורים. אין זה המקום והזמן להלאות באינפורמציה מפורטת [ועיין מאמרי "עוצמתה המוסרית של הכרת התודה" לפרשת "וארא". מאמר העוסק ב"הכרת התודה" שנלמדת מתנהגותם ההירואית של משה ואהרון, ודו"ק]. אולם, אין ספק, שעיקר הטעם והסיבה למצוות הביכורים הינם: הודאה לבורא עולם אשר השפיע רוב טוב.
וגם אמנה, על-פי "ספר החינוך" (מצווה תר"ו) הרעיון העומד מאחורי קיום מצוות הביכורים, הוא שהאדם לא יהא כפוי טובה להקב"ה שבירך אותו ואת אדמתו ביבול ובפירות, אלא, אדרבא, על האדם להכיר תודה לבוראו, כמאמרו המחכים והמעצים: "בהיטיב אליו ה' יתברך... וזכה להביאם לבית אלוהינו... ראוי שייראה, כי הכל הגיע אליו מאת אדון בעולם, ויספר חסדיו...". הנמקה זו מבוססת על דברי המדרש ("ספרי") ואשר רש"י על אתר מצטט ומביא על מילות הפסוק: "ואמרת אליו" - "שאינך כפוי טובה".
בקיום מצווה חשובה זו האדם מבטא "הלכה למעשה" את מידת הכרת הטוב, הכרת התודה, או במילים אחרות: אי כפיות טובה. וליתר דיוק, שירוש המידה הרעה של כפיות הטובה. מידה שלילית שהיא "רעה חולה" ביותר, הקיימת לדאבוננו הרב, בעולמנו/ב"כפרנו הגלובלי הגדול". עולם שאמור להיות מתורבת, מודרני, מתחשב ו... מפרגן. אין כל ספק, שדפוס ההתנהגות של הכרת הטוב והתודה, ואשר מומלץ בחום לנהוג ולפעול על פיו, משמש בסיס ונדבך חשוב וחיוני להמשך שיתוף פעולה, עבודת צוות, פירגון נדרש, כמו גם, להישגים רבים בחברה הכללית ובחברה היהודית - בפרט, בבחינת "ילכו מחיל לחיל".

תאריך:  14/09/2008   |   עודכן:  14/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ראשי מטות הפעולה החדשים ביהודה ובשומרון לא נותנים דעתם על כך שהתרת הרסן לפעילות נגד המשטרה והצבא תוביל בהכרח כעבור זמן לתופעות של ירי בנשק חם כפי שבוצע בסוף השבוע על-ידי מתנחלים מיצהר    וגם - כיצד ניצל הרבש"ץ ביצהר את סמכותו לרעה על-מנת להורות לחייל לעכב אזרח שלא כדין
ראובן לייב
מידידים, מכרים ואפילו ממשפחה אפשר להיפרד בלי הרבה נקיפות-מצפון ולצאת לנסיעה ממושכת. אבל יש ידיד אחד, יוצא דופן, שהפרידה ממנו עשויה לגרום לו לתסביך נפשי עמוק. מדובר בידידו הטוב ביותר של האדם
נרי אבנרי
אני מעמת את הערכים שלך עם עובדות. אתה בוודאי נגד שחיתות, נגד בוגדנות, נגד שימוש ציני בשקרים וספינים, ובעד קיום הבטחות. אתה גם מבין שבגידה במצביעים זה רע מבחינת כללי המשחק, ונאמנות למצביעים זה דבר נכון. אז איך זה שאתה תומך בחבורה שבגדה בערכים ובמצביעים שהביאו אותם לפוליטיקה?
עו"ד יוסי דר
לא מזמן ניסה מישהו לחלץ מציפי לבני איזו תובנה על תהליך קבלת ההחלטת שלה: "אני בוחנת את כל החלופות ולוקחת את החלופה הטובה ביותר" - בישרה ציפי לאומה. עכשיו אנחנו יודעים סוף סוף איך מקבלים החלטות. איך לעזאזל לא חשבנו על הפטנט הזה קודם?
מרדכי קידר
התמוטטות הסלעים בחודש הרמדאן במצרים היא בעיני רבים אות לכך שהיושב במרומים אינו מרוצה מן המתרחש בה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il