X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
פסיקה חדשה של ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בחיפה מרחיבה את האפשרות לבטל עסקה במקרה של טעות - גם מקום בו העסקה נטעה שורשים בקרקע המציאות
▪  ▪  ▪

באחד הטורים מן השבועות האחרונים דנו בתקלות מס העשויות לנבוע בעת מכירת דירת מגורים ובאפשרות להמיר פטור ממס בחיוב או להמיר חיוב במס בפטור, על-מנת למנוע תקלות מס אלה. לאחרונה ניתן פסק דין הדן בדרך נוספת למניעת תקלת מס, שהינה ביטול עסקה, תוך מתן תוקף לאפשרות הביטול גם בנסיבות בהן בעבר הסברה הייתה כי הדבר בלתי אפשרי.
מדובר בפסק הדין וע 8079/07 יצחק אהרון, שניתן על-ידי ועדת הערר בחיפה. בפסק הדין נדונה סיטואציה כדלהלן: ביום 23.7.03 העניק סב במתנה לנכדתו דירת מגורים. המתנה הייתה פטורה ממס שבח בהתאם להוראות סעיף 62 לחוק מיסוי מקרקעין (מתנה לקרוב).
ביום 12.1.07 (דהיינו שלוש וחצי שנים לאחר מכן) מכר הסב (העורר) דירת מגורים נוספת וביקש לגביה פטור ממס במכירת דירת מגורים. הפטור התבקש על-פי הוראות סעיף 49ב(1) לחוק מיסוי מקרקעין המעניק פטור ממס למכירת דירת מגורים אם וככל שהמוכר לא מכר דירה אחרת בפטור בארבע השנים קודם למכירה. הסב סבר, על-פי ייעוץ שקיבל מעורך דינו, כי הענקת הדירה במתנה לנכדה איננה נחשבת כ - "מכירה" לעניין סעיף זה, דהיינו אינה "שורפת" את הזכאות לפטור ממס. אלא שהמדובר בטעות - בהתאם להוראות הסעיף מתנה שאינה שורפת את הפטור הינה אך ורק מתנה "לילדו או לבן זוגו" של נותן המתנה - ולא מתנה לנכדה.
לפיכך, בעת מכירת הדירה בשנת 2007, לא קיבל מנהל מיסוי מקרקעין את בקשת הפטור, והוציא חיוב במס לעורר בגין המכירה. מרגע שגילה העורר את הטעות ביקש לבטל את המתנה לנכדתו (אף הנכדה הסכימה לכך) ולהעניקה לבנו. ואולם מנהל מיסוי מקרקעין סרב לכך בנימוק שהמתנה נטעה שורשים בקרקע המציאות - הדירה נרשמה על שם הנכדה, והנכדה אף קיבלה חזקה והשכירה את הדירה. בנסיבות אלה של "נטיעת שורשים", טען המשיב, לא ניתן לבצע ביטול עסקה וזאת בהסתמך על ההלכה הידועה והמנחה של בית המשפט העליון בעניין עידית זמר (ע"א 307/85).
הנושא הגיע להכרעת ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בחיפה, וזו קיבלה את הערעור ואפשרה לעורר לבטל את העסקה ולהעניק את הדירה לבנו במקום לנכדתו. הוועדה קובעת שתי הלכות חשובות: האחת - הוועדה שבה וחוזרת על עמדתה ולפיה סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין, המאפשר תיקון טעות, חל גם ביחס לתיקון טעות משפטית, וזאת לרבות טעות באופן מיסויה של העיסקה. פסיקה דומה ניתנה על-ידי ועדת הערר לאחרונה אף בעניין שטרן (וע 8043/07), פסק דין שאף הוא נסקר על ידינו לאחרונה.
השניה - וכאן עיקר החידוש - הוועדה מקבלת את הטענה כי המוכר טעה בעקבות הטעיה של עורך דינו. לאור טעות זו, קובעת הוועדה, יש לאפשר ביטול עסקה גם בנסיבות בהן נטעה העסקה את שורשיה בקרקע המציאות - כלומר גם בנסיבות בהן פ"ד עידית זמר פורש בעבר כמונע ביטול עסקה.
נקבע שלא משך הזמן ולא הפעולות שנעשו למימוש הקניית המתנה אמורים לקבוע בשאלת הביטול אלא הסיבה לביטול היא הרלוונטית. ההטעייה שגרמה לטעות מהווה פגם בהענקת המתנה לנכדה, ועל כן גם בנסיבות בהן נקלטה העסקה במציאות הפגם מהווה טעות על-פי סעיף 85 המאפשר את ביטול המתנה לנכדה. מדובר בקביעה עקרונית, שאנו סבורים שבהחלט יש לברך עליה בנסיבות: המדובר בטעות בתום לב כאשר העורר לא היה רשלן (התייעץ עם עו"ד בתחום המקרקעין והטעות היא של היועץ). בנסיבות אלה, אכן היה מקום לדעתנו להתיר איפוא את ביטול העסקה, ולמנוע את תקלת המס.

תאריך:  17/09/2008   |   עודכן:  17/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
שרון המנהיג, כמו טיטו ביוגוסלביה, החזיק את מפלגת השלטון מאוחדת שנים בודדות אחרי לכתו מהשלטון    ביוגוסלביה זה הפך למרחץ דמים, כאן זה יהפוך לאלף רסיסים
עמי דור-און
נוכח המפולת בכלכלת ארה"ב, האיום הביטחוני המרחף מעל ישראל מצד האטום האירני שוב אינו הראשון במעלה; כדי להציל את קיומה הכלכלי דרושה לישראל בדחיפות הנהגה מנוסה, שכבר הוכיחה את יכולותיה למצוא פתרונות הולמים למצבי משבר כלכליים. הנהגה כזו יכולה לצמוח ולתפקד רק אם העם יאמר את דברו בבחירות כלליות מיידיות
איתמר לוין
האם התערבות הממשל האמריקני בנעשה בוול סטריט עומדת בסתירה לעקרונות השוק החופשי? ממש לא
ראובן לייב
שופינג היה, מאז ומתמיד, משאת נפשם של תיירים ישראלים רבים המבקרים ב"תפוח הגדול"
עו"ד משה גולדבלט
ברור שהצעת החוק נועדה לשרת את הגופים הגדולים, המדינה, חברות הביטוח, המפעלים המזהמים וכל אלו שנהנים מייעוץ משפטי מעולה ואינם עלולים לסבול מקיצור תקופת ההתיישנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il