X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהן התופעות שמאפיינות מעשנים בגילאי 65 ומעלה האם קיימת תופעת עישון בדיור המוגן?
▪  ▪  ▪
לבחור בחיים בריאים [צילום: AP]

איכות חיים נמדדת גם ברמת ההנאה. כיצד נשכנע אדם מבוגר להפסיק לעשן כשהוא טוען כי מדובר בהרגל המסב לו הנאה?
שמירה על הבריאות חיונית בגיל המבוגר, כמו גם בגילאים הצעירים. אני מסכים שהנאה היא חלק מאיכות החיים, אלא שהעישון היא "הנאה" בעלת מקסם שווא חולף המותיר את אותותיו ההרסניים בחלוף השנים. הפסקת העישון מטיבה עם התפקוד הפיזי של הגוף והתחושה הכללית.
מבוגרים שהפסיקו לעשן מספרים שהם נושמים טוב יותר, ההנאה מטעם האוכל וריחות הטבע חזרו אליהם, העלייה במדרגות הפכה למשימה קלה, ולא פחות חשוב, הכיס שלהם התמלא בעקבות חסכון משמעותי בכסף.
הדרך להנאה היא לבחור בחיים בריאים ולצורך כך יש להפסיק לעשן לפני היווצרותם של נזקים בלתי הפיכים. מבוגרים שאינם מעשנים בסיכון קטן יותר לחלות במחלות קשות ואיכות חייהם, בריאותם ותפקודם טובה יותר ממבוגרים מעשנים.

הדרך המומלצת להפסקת עישון

ניתן להפסיק לעשן באופן מוחלט או בתהליך הדרגתי. כל אחת מהחלופות מהווה הישג, שכן מצמצמת את נזקי העישון בתמורה לחיים טובים יותר.
עישון הוא הרגל ממכר, מבחינה פיזית וגם מבחינה התנהגותית ולכן יש קושי בהפסקתו. הסיבה לכך נובעת, בין היתר, מהרגלים הכרוכים בטקסים, החל ברכישה ופתיחה של קופסת הסיגריות, טקס הדלקת הסיגריה, ההתעסקות של הידיים והפה וכלא באתנחתא שמסיבה הסיגריה במועדי עישון קבועים: לאחר ארוחה, במצבי חרדה ומתח וכד'.
הדרך המהירה להפסיק לעשן מתחילה בהחלטה מתוכננת מראש שבה נקבע המועד בו מפסיקים לעשן באופן מוחלט. לעומת זאת, הדרך האיטית יותר היא הפסקת העישון באופן הדרגתי בעזרת תרגול בצמצום כמות הסיגריות שמעשנים ליום.

כיצד העישון משפיע על בריאות המבוגר

העישון גורם לפגיעה בריאותית מצטברת שמחמירה עם השנים. כאשר מבוגר מעשן, הוא חושף את עצמו לסיכון לחלות במגוון מחלות כרוניות: פגיעות במערכת הלב וכלי הדם השונים, אירועים מוחיים ומחלות הסרטן.
בנוסף, מעשנים מבוגרים רבים סובלים מקוצר נשימה על-רקע התפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית המגבילה אותם מאוד בפעילויות היומיומית, עד כדי כך שפעולות פשוטות כמו צחצוח שיניים, ישיבה במיטה והליכה קצרה של מספר צעדים הופכות למשימות קשות במיוחד.
לאחרונה, התפרסם מחקר שנערך בהולנד, שמצא כי עישון מעלה את הסיכון לחלות במחלת האלצהיימר דמנציה. מחלה זו פוגעת בכל הכישורים הקוגניטיביים של האדם - תובנה, זכרון, כושר שיפוט, התמצאות בזמן ובמקום, פגיעה בתקשורת עם הסביבה ובכישורים חברתיים.

נזקי עישון בגילאי 50 לעומת גילאי 80 +

ככל שמתקדמים עם הגיל, נזקי העישון מתגברים ומנגנוני הפיצוי של הגוף מתמעטים. אם בגיל 50 שנה קיים סיכוי גבוה יותר שהגוף יפצה את עצמו על נזקי העישון, הרי שבגילאי 80 ומעלה הגוף נחלש ומנגנוני הפיצוי הטבעיים של הגוף יורדים והסיכוי להחלמה יורד אף הוא.

מחבר המאמר הינו מומחה בגריאטריה והמנהל הרפואי של בית בלב
תאריך:  18/09/2008   |   עודכן:  18/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים קליר
המבוטח נהרג בתאונת דרכים. חברת הביטוח גילתה כי נהג במכוניתו בתקופת פסילה. בתביעת הפיצויים, המשפחה טענה והוכיחה כי המנוח לא היה נוכח בדיון כאשר ניתן נגדו גזר דין עם עונש של פסילה בפועל. גזר הדין הומצא למענו רק לאחר מותו. השופט שמואל ברוך, מבית המשפט המחוזי בתל אביב, דן במחלוקת
איתמר לוין
הפעולה הבולטת ביותר של ציפי לבני כשרת החוץ הייתה החלטה 1701 של מועצת הביטחון, שסיימה את מלחמת לבנון השנייה. בזמנו טענו לבני ואהוד אולמרט שהחלטה זו הייתה הישג ניכר, אבל כיום ידוע שהיא כישלון חרוץ    ארבע הערות בעקבות הפריימריז בקדימה
דניאל בלוך
הגורם הפוליטי היחיד שיכול לקום הבוקר בתחושת סיפוק הוא ביבי נתניהו והליכוד. אם לא יעשה טעות כלשהי הוא ראש ממשלה בתוך כמה חודשים או לכל המאוחר בעוד כשנה
מוטי היינריך
לידת צמד הבנקים פושטי הרגל אינה תופעה קפיטליסטית אלא תוצר של השקפת עולם אנטי-קפיטליסטית המשתלטת לאיטה על אורח החיים האמריקני כבר מתחילת המאה הקודמת
ד"ר יובל ברנדשטטר
מהי המשמעות של הבחירות לחיי האזרחים במדינת ישראל? אין. כל ארבעת המועמדים הגדירו עצמם כחסרי אידיאולוגיה כלשהי, לכן לא ניתן לדעת מה יעשו בכל מצב. משמעותו שהמצב מכתיב את האירועים, ואילו המנהיגות הנבחרת פשוט תיגרר אחריהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il