X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
למעשה מדובר לא רק בויטמין אלא בעצם בהורמון, סוג של סטרואיד, שגופנו מסוגל לבנות בעצמו תאי העור מסוגלים לייצר ויטמין D בעת חשיפה לאור השמש ויטמין D נמצא גם בכמה מזונות נגישים למדי: בדגים שמנים במיוחד בשמן דגים
▪  ▪  ▪
אחד הויטמינים החשובים [צילום: AP]

אנחנו מדברים רבות על מניעת מחלות באמצעות תזונה, עד כמה אנחנו באמת מבינים את משמעות המונח הזה? ועד כמה לויטמינים השונים יש חלק בכך?
אין ספק שתוספי ויטמינים הפכו לפופולריים מאוד בשנים האחרונות. אנחנו צורכים אותם בקפסולות או כתוספים למוצרי מזון. כמעט על כל מוצר מזון בימינו מוצמדת מדבקה המדגישה את תכולת הויטמינים בו.
כולנו יודעים כי ויטמין D הוא אחד הויטמינים החשובים, אבל מה אנחנו יודעים עליו באמת? במה הוא יכול לסייע ולשפר את איכות חיינו?

הסגולות של ויטמין D

ובכן, בניגוד לתפיסה הרווחת, ויטמין D הוא לא ויטמין בהגדרתו הקלאסית שכן הגוף מסוגל גם לסנתז אותו בעצמו. ויטמין קלאסי הוא לרוב ויטמין אשר נמצא בקבוצת מזון מסוימת ועלינו לצרוך אותו על-מנת לקבלו לגופנו.
עובדה זה לא הייתה ידועה כל-כך בעבר ולפיכך התפיסה הרווחת כי ויטמין D הינו ויטמין רגיל לכל דבר השתרשה בתודעה הקולקטיבית שלנו. בעוד שלמעשה מדובר לא רק בויטמין, אלא בעצם בהורמון, סוג של סטרואיד, שגופנו מסוגל לבנות בעצמו.
תאי העור מסוגלים לייצר ויטמין D בעת חשיפה לאור השמש. הקרינה העל-סגולה עוזרת לגוף לייצר ויטמין D מחומר מוצא הנמצא באופן טבעי בעור. ויטמין D דרוש לגוף כמשפר ספיגת סידן בעצמות.
חשיפה של דקות מועטות לשמש חזקה בכל יום מביאה להפקת כל התצרוכת הגופנית המומלצת לאדם. לפיכך, בארצות שטופות שמש התושבים לא סובלים ממחסור בויטמין זה בדרך-כלל.
בארצות חשוכות שמש בעלות תקופת חורף ארוכה מאוד, מתגלים לרוב סימפטומים של מחלות שונות הנובעות מחוסר בויטמין D, מרביתן מחלות הקשורות לרמות לא תקינות של סידן וזרחן.
מחלת הרככת, מחלה בה עצמות הגוף נחלשות עד לכדי פריכות והתעקמות גורמת לנכות בעיקר בשלבי הצמיחה הראשונים של הגוף. היא נובעת מחוסר איזון בסידן בגוף בשל צריכה לקוייה של ויטמין D. מחלה זו הייתה נפוצה מאוד במאות הקודמות בעיקר בקרב ילדים שלא נחשפו לאור שמש וגם בקרב ספנים אשר לא ראו אור יום ושהו במשך שבועות ואף חודשים בבטן הספינות.
מחלה זו נקשרה כמעט תמיד בהיעדרו של ויטמין D אצל החולה ולא היה מקובל לחשוב כי לויטמין תרומה משמעותית גם במניעת מחלות אחרות.
עדויות אשר נאספו בשנים האחרונות מצביעות על-כך כי לויטמין D תפקיד מכריע גם בכל הקשור למניעת סוגי סרטן שונים כגון סרטן הלבלב, סרטן השחלות וסרטן הערמונית.
למעט האפשרות הטבעית שלנו לסנתז ויטמין D מאור השמש בצורה טבעית, הרי שויטמין D נמצא גם בכמה מזונות נגישים למדי: בדגים שמנים במיוחד, בשמן דגים, בכבד עוף, בביצים.
במרבית מדינות המערב מוסיפים היום את הויטמין לחלב ובכך עולה הערך המוסף של ארוחת הדגנים לילדים המכילה גם חלב. כך מקבלים הילדים את התצרוכת הדרושה להם באופן מלאכותי בכמות הולמת ומספקת לצמיחה תקינה.
קל ופשוט לדאוג לצריכה ניאותה של הויטמין הייחודי הזה, היעדרו עלול לגרום לבעיות לא פשוטות. הקפידו גם אתם לקבלו בכל יום, בעיקר מן השמש הסובבת אתכם או מהמזונות בו הוא מצוי.

מחברת המאמר הינה כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, מנהלת רפואית במרכז רפואי להשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל, במתחם אסותא
תאריך:  18/09/2008   |   עודכן:  18/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
התקשורת שופכת היום אש וגפרית על הסוקרים ועל הפשלה הגדולה שלהם, כאשר הם הסוקרים חפים מכל פשע, הם מוכרים את הסחורה הפגומה שלהם לתקשורת המוכנה לקנות אותה, וברוב ביזיון וקצף להפוך אותה לכותרות הראשיות בעיתונות הכתובה והאלקטרונית
ד"ר חיים בראל
מהן התופעות שמאפיינות מעשנים בגילאי 65 ומעלה    האם קיימת תופעת עישון בדיור המוגן?
עו"ד חיים קליר
המבוטח נהרג בתאונת דרכים. חברת הביטוח גילתה כי נהג במכוניתו בתקופת פסילה. בתביעת הפיצויים, המשפחה טענה והוכיחה כי המנוח לא היה נוכח בדיון כאשר ניתן נגדו גזר דין עם עונש של פסילה בפועל. גזר הדין הומצא למענו רק לאחר מותו. השופט שמואל ברוך, מבית המשפט המחוזי בתל אביב, דן במחלוקת
איתמר לוין
הפעולה הבולטת ביותר של ציפי לבני כשרת החוץ הייתה החלטה 1701 של מועצת הביטחון, שסיימה את מלחמת לבנון השנייה. בזמנו טענו לבני ואהוד אולמרט שהחלטה זו הייתה הישג ניכר, אבל כיום ידוע שהיא כישלון חרוץ    ארבע הערות בעקבות הפריימריז בקדימה
דניאל בלוך
הגורם הפוליטי היחיד שיכול לקום הבוקר בתחושת סיפוק הוא ביבי נתניהו והליכוד. אם לא יעשה טעות כלשהי הוא ראש ממשלה בתוך כמה חודשים או לכל המאוחר בעוד כשנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il