X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעיית עודף המשקל והשמנת היתר נמצאים בעלייה בעולם המערבי זאת למרות המודעות המתעצמת לנושא ההשמנה פוגעת בכל שכבות האוכלוסיה האוכל הוא אינו מקור הבעיה, אלא החשיבה ולכן הטיפול חייב להתחיל בשינוי אמיתי בחשיבה
▪  ▪  ▪
מקור הבעיה הוא בראש

עודף משקל והשמנת יתר מהווים כיום בעיה בסדר גודל עולמי ונמצאים בעלייה מתמדת בעולם המערבי. השמנה בימינו אינה עוד נחלת בודדים - היא הפכה למגפה חובקת עולם.
תוצאות חדשות של סקר ה-NHANES בין השנים 2004-1999 מדגימות עלייה של כ-5.4% ו-3% במשקל עודף ובהשמנת ילדים ומתבגרים בהתאמה, בהשוואה לסקרים מוקדמים יותר. כ-30% מהילדים בגילי 19-2 בארצות הברית נמצאים בסיכון למשקל עודף (אחוזון מעל 85) וכ-17% מהם שמנים (אחוזון מעל 95).
בקרב אוכלוסיית המבוגרים בארצות הברית כ-32.2% הם שמנים לעומת 30.5% בסקרים קודמים. אחוז הסובלים מעודף משקל נותר זהה - כ-34%. עובדה זו מלמדת אותנו כי יותר ויותר אנשים שמשקלם תקין נעשים בעלי משקל עודף, וכמו-כן יותר בעלי עודף משקל נעשים שמנים.
בישראל להשוואה, 12.8% ו-5.7% מהילדים בגילאי 18-12 נמצאים בסיכון למשקל עודף והשמנה בהתאמה. 22.9% מכלל אוכלוסיית המבוגרים הם שמנים, ו-39.3% בעלי עודף משקל.
  • עודף משקל (overweight) נחשב כאשר ערך ה-BMI הוא בין 25 ל-29.9.
  • השמנת יתר (obesity) כאשר ה-BMI בין 30 ל-34.9
  • השמנת יתר חולנית (morbid obesity) כאשר ה-BMI הוא 35 ומעלה.
מחקרים רבים מעידים על כך שלמרות המודעות המתעצמת וגדלה בנושא השמנת יתר והשלכותיה הן בילדים והן במבוגרים, קיימת מגמה הולכת וגוברת של עלייה בשכיחותה, הן בארצות שונות והן בישראל.
ההשמנה פוגעת בכל שכבות האוכלוסיה ללא הבדל דת, מין, גזע או מצב סוציו-אקונומי. השמנה הוגדרה על-ידי ארגון הבריאות העולמי מחלה, כיוון שהיא פוגעת בכל המערכות בגוף ומהווה גורם סיכון משמעותי למחלות רבות.
לעודף משקל והשמנת יתר היבט בריאותי, רפואי, גופני ונפשי גם יחד, המובילים באופן ישיר לדימוי וביטחון עצמי ירודים ולעתים אף לדיכאון. מכאן נובע הצורך בטיפול בכל גורמי ומרכיבי ההשמנה מנקודת מבט רפואית, גופנית, תזונתית ונפשית בתוך ראיית האדם כיחידה גוף-נפש.
האם חשבתם פעם, מה זה משנה מה שמה של הדיאטה שהחלטתם לעשות ואילו הרכבי מזון ייחודיים היא מציעה? מדוע, למרות כל סוגי הדיאטות השונים, מוצרי ההרזיה השונים והחדשים הצצים כפטריות אחרי הגשם ומבטיחים לנו את הפתרון המיוחל, אנו נכשלים בשמירה על משקלנו לאורך זמן?
הרי לכאורה מדובר במשוואה פשוטה! כל עוד כמות הקלוריות שאנו מוציאים גדולה מזו שאנו מכניסים, כלומר שרפנו יותר קלוריות ממה שצרכנו, נרד במשקל. אנחנו משקיעים את מיטב כספנו, את כל האנרגיות שלנו והרצון שלנו, תולים תקוות כל פעם מחדש ומצפים שהדיאטה הזאת תהיה ממש האחרונה, אנחנו נותנים אמון בשיטות חדשניות שמבטיחות לנו לרזות מהר, ומתאכזבים כל פעם מחדש מחוסר ההצלחה וחוסר היכולת לשמור על משקל תקין לאורך זמן.
הסיבה האמיתית לכך היא שאנחנו משקיעים את כל האנרגיות והמאמץ ב"לעשות דיאטה", בו בזמן שהפתרון האמיתי מונח בטיפול במקור הבעיה - הראש! החשיבה. הטענה כי עלינו במשקל כיוון שאכלנו יותר ממה שהותר לנו היא נכונה, אבל ממש לא מתמודדת ישירות עם הבעיה. לפיכך ההתמקדות בתפריט בלבד היא שולית. היא תורמת להעצמת הייאוש האישי שלנו ולהעמקת תחושת חוסר ההבנה הבסיסי שמגלים כלפינו.
אנו עולים במשקל בכל אותם המצבים שאינם קשורים לרעב הפיזיולוגי, ובהם אנו נכשלים - כשאנו מצוברחים, כשהיה לנו יום קשה, כשאנו לחוצים, חרדים, מאוכזבים, כשחשים ריקנות, כשחשים לא נאהבים, כשרוצים לפרוק זעם, מתח; חלקנו אוכלים ברגעי עייפות, אחרי כישלונות וגם אחרי הצלחות, ובשביל חלקנו האוכל מהווה "החבר האמיתי", זה שבשעת צרה, מכאוב, צורך בזעקה, משמש המושיע המנסה לפתור את הבעיה.
האוכל אינו מקור הבעיה. ולפיכך ההשמנה היא הסימפטום - התוצר הסופי. מקור הבעיה האמיתי הוא בראש!
לפיכך, רק אם נצליח לעבור שינוי אמיתי המתחיל בראש נצליח לבצע מהפך אמיתי בחיינו, לרדת במשקל ולשמור עליו לאורך זמן. ומהו השינוי האמיתי? טיפול במקור הבעיה, זיהוי הצרכים הנפשיים המובילים אותנו לאכול, זיהוי דפוסי חשיבה הקובעים את אופן חשיבתנו ומשפיעים על מצב רוחנו ומובילים אותנו לאכול, שינוי הרגלים מוטעים ומתן חלופות חדשות להתמודדות והשגת שליטה עצמית.

כותב המאמר הינו פסיכיאטר מומחה, שימש כפסיכיאטר מומחה בבית החולים שיבא בתל השומר ומנהל היום מרפאה המטפלת בשיטה קוגניטיבית-התנהגותית בהפרעות שונות
תאריך:  18/09/2008   |   עודכן:  18/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לרזות מתחילים מהראש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ממש נכון - לטפל בראש ברגשות
אליזבט  |  19/09/08 11:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפאל רוזנסקי
לצמצם את צריכת המאכלים השומניים והמטוגנים    לשתות כף שמן זית וחצי כוס מיץ לימון, כל בוקר, על קיבה ריקה, למשך מספר חודשים
ד"ר צ'לו רוזנברג
העיתונות הכתובה מזמן הפכה להיות האלבום היומי של המדינה. תמונות, כותרות ענק, רדידות ושורות מעטות. כלי התקשורת האלקטרוניים בנו לעמתם "עגל זהב" בדמות הרייטינג, לכן הכול נקבע לפיו ולא לפי החשיבות, המהות, המיליטנטיות החברתית, הכלכלית והמדינית
עו"ד מאיר אקוניס, עו"ד אילן כהן
חלוקה במקרה זה, באופן שלכל אחד מהבעלים תיוחד חלקה אחת בנפרד, מבלי שישולמו תשלומי איזון, ראוי שתזכה בפטור ממס לפי סעיף 67 לחוק
עו"ד אורי דרוקר
ברשימה זו נסקור בקצרה את עקרונות השלכות במס במקרה של גאורגיה, כאשר ברור כי כל משקיע צריך לבדוק את מצבו הפרטני לגופו ולהתייעץ עם מומחה בתחום המיסוי, על-מנת לקבל את ההחלטה הנכונה
מנחם רבוי
יש מאפיינים משותפים לבועות שהתנפצו: הבועה הפיננסית, שניפחה את עצמה באמצעות תרגילים ומוצרים פיננסיים שאין מאחוריהם בטחונות של ממש, והסוקרים הפוליטיים המתבססים על מדגמים ונשאלים המנתקים עצמם מתוצאות האמת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il