X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ארגון החמאס ניצל את הרגיעה ברצועה לעריכת בחירות חשאיות למוסדותיו. בפעם הראשונה שולבו בהנהגה המדינית של הארגון גם ראשי הזרוע הצבאית ונציגי הדור הצעיר של החמאס. ישראל תצטרך לפעול נגדם ברגע שתופר הרגיעה
▪  ▪  ▪
ממנהיגי החמאס: מחמוד א-זהאר [צילום: AP]
הבחירות הפנימיות בתנועת החמאס מחזקות את הארגון ומבססות את שלטונו ברצועה. העובדה שעשרות אלפי פעילים של החמאס, רובם מהדור הצעיר השתתפו בבחירות שהתקיימו בחשאיות ובסדר מופתי מעידות על המשמעת הפנימית החזקה בתוך התנועה שהצליחה להקים גם תשתית מוצקה של הנהגה אזרחית לצד הצבא המאורגן והמסודר שהקימה ברצועת עזה

זרועות הביטחון של ישראל עקבו בשבועות האחרונים בעניין רב אחר הבחירות הפנימיות שקיימה תנועת החמאס ברצועת עזה. מדובר בבחירות חשאיות בהשתתפות עשרות אלפי פעילי התנועה ברצועה. ההשתלטות המוחלטת של החמאס על רצועת עזה לפני יותר משנה היא שאפשרה את קיום הבחירות. בזמן ששלטה הרשות הפלשתינית של מחמוד עבאס ברצועה היא לא אפשרה לתנועת החמאס להתפתח מבחינה פוליטית והצרה את צעדיה באופן שיטתי.
תוצאות הבחירות נשמרות בסוד מחשש שישראל תפעל לחיסול המנהיגים החדשים שנבחרו, אבל השב"כ הישראלי יודע במדויק את שמות בעלי התפקידים החדשים בתנועה.
גורמים יודעי דבר אומרים כי דמויות חדשות מהדור הצעיר של החמאס הצליחו בזכות הבחירות האלה להשתלב בהנהגה החדשה. מוסדות התנועה שאליהם התקיימו הבחירות כוללים את הלשכה המדינית של התנועה, מועצת השורא הכוללת 50-60 חברים והנהגות מנהלתיות של שבעה אזורים גיאוגרפיים ברצועה. חברי הלשכה המדינית שהיא ההנהגה המצומצמת נבחרים מתוך עשרות חברי מועצת השורא.
בגלל הנתק הפיזי בין ההנהגות השונות של תנועת החמאס הוחלט בתנועה לקיים, באופן עקרוני, בחירות לארבע מועצות שורא לפי הפיזור הגיאוגרפי, לפיכך אמורות הבחירות להתקיים בגדה, ברצועה, בקרב אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל ובפזורה הפלשתינית בחו"ל. עד כה נודע רק על הבחירות הפנימיות שהתקיימו ברצועת עזה.
מועצת השורא ברצועת עזה אמורה להתכנס לישיבה ראשונה מייד לאחר הבחירות ואחר כך לקיים ישיבות פעם בחצי שנה בתנאי שהמצב הביטחוני ברצועה מאפשר זאת.
מהמידע שהודלף מתוך תנועת החמאס לכמה עיתונים ערביים בחו"ל עולה כי לא חלו שינויים קיצוניים בהרכב הנהגת החמאס ברצועה וכי מובילי הקו המיליטנטי בארגון כמו מחמוד א-זהאר וסעיד ציאם נבחרו מחדש ללשכה המדינית של הארגון. לראשונה נבחרו ללשכה המדינית גם בכירי הזרוע הצבאית של הארגון כמו אחמד אל-ג'עברי, אחמד אלע'נדור ומרוואן עיסא. על-פי הדיווחים אחד מבכירי החמאס ג'מאל אבו האשם לא הצליח להיבחר מחדש ללשכה המדינית.
הבחירות הפנימיות בתנועת החמאס מחזקות את הארגון ומבססות את שלטונו ברצועה. העובדה שעשרות אלפי פעילים של החמאס, רובם מהדור הצעיר השתתפו בבחירות שהתקיימו בחשאיות ובסדר מופתי מעידות על המשמעת הפנימית החזקה בתוך התנועה שהצליחה להקים גם תשתית מוצקה של הנהגה אזרחית לצד הצבא המאורגן והמסודר שהקימה ברצועת עזה בדיוק באותה המתכונת שבנה ארגון החיזבאללה בדרום לבנון.
רגיעה לא רגועה
צריך לזכור שישראל היא שאפשרה בעקיפין את קיומן של הבחירות האלה ברגע שהסכימה למצב הרגיעה שנמשך כבר כשלושה חודשים. מסתבר כי מלבד ניצול הרגיעה להברחות נשק מאסיביות ממצרים לרצועה ניצל החמאס את המצב החדש להתחזקות ארגונית פנימית שמרכיב הבחירות הפנימיות היה חלק חשוב ממנה. ברור שסיום הרגיעה הוא רק שאלה של זמן וכשיקרה הדבר תמצא ישראל את עצמה מול ארגון חזק יותר, מלוכד יותר ומצויד בכמויות גדולות יותר של נשק.
אין פה שום הפתעה, התרחיש הזה היה ידוע מראש וגורמי הביטחון התריעו מפניו אבל הדרג המדיני הוא שקיבל את ההחלטה ללכת על מהלך הרגיעה במקום לפתוח בפעולה צבאית מסיבית שתחסל את התשתית הצבאית של חמאס ברצועה. הממשלה העדיפה להפסיק את ירי הקסאמים באופן זמני ונוח מבלי לעקור את התופעה מן השורש.
המשא-ומתן לשחרורו של גלעד שליט ייקח עוד זמן רב, תנועת החמאס מגלה סימנים של חוסר סבלנות, מעבר רפיח נותר סגור והתחושה של החמאס היא כי למרות הרגיעה הוא לא הצליח לשבור את המצור הישראלי על הרצועה. מאמצי התיווך של מצרים בין הפלגים הפלשתינים לקראת פיוס לאומי יכנסו להילוך גבוה רק בחודש הבא וייתכן שהערכת המצב של החמאס תהיה בסופו של דבר כי הוא צריך לחדש את ירי הרקטות לעבר ישראל.
גם זו לא תהיה הפתעה עבור גורמי הביטחון הישראלים המעריכים כי הרגיעה היא יציבה אך שבירה ולא תימשך יותר מכמה חודשים, כשתתחדש האש יהיו בפני ישראל עשרות מטרות חדשות של החמאס, אותם עשרות מנהיגים חדשים שנבחרו למוסדות החמאס במהלך הרגיעה. השאלה שנותרה פתוחה היא האם הדרג המדיני יאשר לחסלם, את התשובה נדע רק בעוד כמה שבועות או חודשים.

תאריך:  19/09/2008   |   עודכן:  19/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההנהגה החדשה של החמאס
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
"סוף דבר במחשבה תחילה" ל"ת
י.ש  |  19/09/08 12:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רות פורסטר
ההפרש הזעיר בין מתמודדי קדימה, מר מופז והגברת לבני, מלמדים דבר אחד חשוב מאוד, השד העדתי, הוא רק שד אשר נמצא כמו כל השדים, בדמיון בלבד
IDG
20 טיפים שיגרמו לסוללת הטלפון הסלולרי שלכם להחזיק זמן רב יותר ויאריכו את פרק הזמן בין טעינה לטעינה
אביתר בן-צדף
התקשורת נכשלה, כרגיל, והמדינה תשלם על חוסר אחריותה    ההר, כרגיל, הוליד עכבר: לבני ניצחה ברוב של כאחוז אחד בלבד - 431 קולות - אחרי גניבת הצבעה בסיוע השופט דן ארבל    לא-כלום עם הרבה רעש. חכמינו המציאו על כך פתגם: "אצטרא בלגינא קיש-קיש קריא"    בינתיים הדפים בספרי הישגיה ריקים    לבני היא חומץ בן יין טיפוסי, אך התקשורת אוהבת אותה; וזה מספיק כדי שתומלך עלינו כתחליף אטד
איתמר לוין
התורה מעודדת לעבוד את הקדוש ברוך הוא בשמחה וגם ליהנות מהעולם הזה. הדבר קשור לשני עקרונות יסוד ביהדות: האמונה בה' כבורא העולם והאמונה ביחס המיוחד שבין ה' לעמו
יוסף י. פריצקי
האם הגינות וישרות דרך די בהן על-מנת להיות מנהיג אמיתי? אומנם תכונות אלו חשובות הן, אך האם די בהן להנהגה טובה כמו של בן-גוריון, אשכול, בגין ורבין?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il