X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שופטי בית המשפט העליון הם באמת נשים ואנשים חכמים ומנוסים ביותר. מי כמוהם יודע שהשר פרידמן זמני בתפקידו, אבל הכלל לפיו אין למנות שופטים בעת ממשלת מעבר עלול להתגלות ככלל מכביד ביותר בשנים הבאות מאחר וממשלת מעבר עלולה לכהן אפילו חצי שנה ויותר ובינתיים מערכת המינויים משותקת
▪  ▪  ▪
סיפקו הוכחה לצדקת עמדותיו של פרידמן. שופטי העליון [צילום: פלאש 90]

נעמה כרמי כותבת, היטב כהרגלה, וקובעת כי שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה למינוי שופטים, פיזרו את הישיבה כי לא רצו שיתבצע מינוי שופט לעליון בו (או בה) לא חפצו וגם כדי להראות לשר פרידמן מי הבוס. דעה זו הפכה למקובלת מאד מאז פיצוץ ישיבת הוועדה ובאופן מפתיע, מצאתי עצמי חולק על פרשנות זו למה שאירע.
"נו באמת!" אמר לי ידיד וותיק, עו"ד במקצועו. "האם אתה מעלה בדעתך שלו הייתה הסכמה עקרונית על זהות המועמדים העתידים להתמנות לעליון, הטיעון המגוחך לפיו לא ניתן למנות שופטים בעת קיום ממשלת מעבר לא היה מועלה מלכתחילה? לו היה מועלה בכל זאת הטיעון, האם הם לא היו מאפשרים ליועץ המשפטי לממשלה לשכנע אותם שאין דין מינוי למועצה דתית כדין מינוי על-ידי הוועדה לבחירת שופטים?"
הודיתי כי לכאורה הטיעון שלו נשמע משכנע אולם בבדיקה מעמיקה יותר, מתגלה שהוא טיעון בעייתי. ראשית, אמרתי לו, על-מנת למנוע מינוי שופטים לא רצויים לעליון, יש לבלוק השיפוטי בוועדה כוח מספיק. לאחר תיקון החוק יש להם זכות ווטו גם באון פורמלי. הם יכלו לקיים דיון תרבותי, לא להגיע לרוב הדרוש, להיפרד זה מזו בנימוס וכידידים, לאחר שהרימו כוסית ברכה לשנה החדשה ולהבטיח להיפגש בקרוב, בהרכב זה או אחר, על-מנת להגיע להסכמה. כך מגיעים לאותה תוצאה במינימום נזק סביבתי.
חוץ מזה, מה ההגיון להראות לשר פרידמן מי הבוס? על-פי כל הפרסומים קיים סיכוי סביר שהוא כבר ממילא לא יהיה הבוס, ומה נכון יותר ואצילי יותר מאשר להפגין כלפיו נימוס מודגש ולהודות לו על מאמציו הבלתי נלאים שבוודאי נועדו כולם לטובת המערכת. מלבד עברית משובחת, שופטים שולטים היטב גם בפולנית גבוהה.
יתר על כן, שופטי בית המשפט העליון הם באמת נשים ואנשים חכמים ומנוסים ביותר. מי כמוהם יודע שהשר פרידמן זמני בתפקידו, אבל הכלל לפיו אין למנות שופטים בעת ממשלת מעבר עלול להתגלות ככלל מכביד ביותר בשנים הבאות מאחר וממשלת מעבר עלולה לכהן אפילו חצי שנה ויותר ובינתיים מערכת המינויים משותקת.
יש לצפות, הוספתי, כי בהמשך ידרשו להימנע מבחירה גם לפני הבחירות לכנסת וללשכת עורכי הדין מתוך אותו הגיון המצדיק הימנעות מהליכי מינוי בעת ממשלת מעבר. כשמתחילים לקבוע כללים מסוג זה קשה מאד לדעת היכן זה ייגמר.
אז מה בעצם קרה כאן? מדוע התנהגו שופטי בית המשפט העליון בחוסר נימוס משווע, ללא צורך וללא תכלית? מדוע עוררו זעם ציבורי? מדוע סיבכו לעצמם את החיים בשנים הבאות, שבוודאי יהיו שקטות ללא שר, כמו השר פרידמן, המשבש את סדרי בראשית?
התשובה שלי היא שהם פשוט לא חשבו. היה מי שעורר, ברגע האחרון, את השאלה כיצד יתכן שלמועצה דתית אין למנות חברים בעת ממשלת מעבר אבל מותר למנות שופטים. בשלב זה כולם חששו מהדימוי שעלול להיווצר והציגו את הנושא. כדרכם של שופטים הם גם מיהרו לפסוק שאין למנות שופטים בעת שהממשלה היא ממשלת מעבר ושכחו שבמקרה זה הם אינם יושבים על כס השיפוט. לרדת מהעץ באופן מיידי כבר היה קשה יותר.
ברור שהדבר נעשה בדרך הגרועה ביותר האפשרית. אפילו סברו השופטים שכך המצב הם יכלו להציג את הבעיה, לקיים דיון מלא אך לבקש לדחות את ההצבעה על-מנת לבחון יותר לעומק את הסוגיה ולא על רגל אחת. אם ממילא לא הייתה הסכמה על המועמדים, דחייה היא בוודאי דבר רצוי.
שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים פעלו לדעתי בכנות ובתום לב. חסרונם הוא שהם לא נטלו לעצמם פסק זמן לחשיבה ומשנתקלו בבעיה המדומה, העדיפו להכריע בה לחומרה ובאופן מדי, כדי לא להיחשף לביקורת ציבורית. התוצאה היא שהם סיפקו לשר פרידמן הוכחה נוספת לצדקת עמדותיו הידועות. שופטי העליון בוודאי יכלו לנהל את הפרשה הזאת הרבה יותר טוב.

תאריך:  26/09/2008   |   עודכן:  26/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בחירת שופטים לעליון בימי ממשלת מעבר
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
העליונים שכחו לחשוב
בעלת האוב  |  26/09/08 18:59
 
- למה לא מדיחים את בייניש?
קלייסטרון  |  27/09/08 09:33
 
- זה לא רק בייניש
פיקי צביקי  |  27/09/08 11:28
2
מה אמרת תום לב ? אתה ציני ?
מרק טווין  |  27/09/08 03:10
 
- אני מסכים אתך
גולדלבט משה  |  27/09/08 09:08
 
- עורכי דין שהם חברים
אורח  |  27/09/08 14:47
3
פסקו אין שופטים והלכו...
שפצלה  |  27/09/08 19:54
4
שופטים חכמים ששכחו לחשוב ל"ת
גדעון אמיר  |  27/09/08 20:37
5
המרצע יצא מהשק- במומה פסלה
לואיס קרול  |  28/09/08 08:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
השטיח של ציפי והשופט של קדימה    החומר של לינדנשטראוס ואחוות הפרקליטים הצבאיים    עיר שלום נקייה מציונים והטרור של עם הספר
מנחם רבוי
צריך להתייחס בזהירות ובחשדנות לכל "פרסומי ההוזלות"    קשה מאוד לבודד סל של 30-20 מוצרים ולהחליט שהם הם המייצגים האמיתיים של סל הקניות לחג    סל הקניות האמיתי מורכב הרבה יותר    המציאות היא שלא פעם המחירים בחנויות הפרטיות זולים מאלה שרשתות השיווק מתפארות בהם. כדאי לבדוק
טובה ספרא
תמונת הכוכבים לשבוע בין 26.09.08-02.10.08    מצבי רוח ופצעים ישנים יעלו השבוע לפני ראש השנה. לעומת זאת, ערב ראש השנה יביא עימו אנרגיה, הרמוניה וחשיבה חיובית    השווקים ימשיכו לנוע בגלים קלים למעלה ולמטה    וציפי לבני לא ממריאה במעמדה החדש
רחל נפרסטק
פרופסור שטרנהל תומך בפגיעה במתנחלים ובהנחת מטעני חבלה ועל כך, לדעתי, היה עליו להישפט ובוודאי לא לקבל את פרס ישראל. אך אין זה אומר כי ניתן להשתמש באלימות נגדו
ראובן לייב
טיול אל משכנה של האצולה הצרפתית לשעבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il