דוח חדש של חברת האנליסטים העצמאית Datamonitor בנושא בינה עסקית (BI) בבנקאות קמעונאית, צופה כי ההוצאה של בנקים על תוכנות בינה עסקית (BI) בצפון אמריקה, אירופה, מזה"ת ואסיה-פסיפיק, תגיע ל-9 מיליארד דולר ב-2012, לעומת 5.6 מיליארד דולר ב-2006.
לפי הדוח, השילוב של דרישות ציות לתקנות חוקיות (Compliance), סביבה עסקית תחרותית, משבר אשראי הסאב-פריים והצורך בניהול חזק יותר, יקדמו את השקעתם של בנקים קמעונאיים בתוכנות BI.
קיצוצים עוד לפני הקריסה עינת שמעוני, סמנכ"לית ואנליסטית בכירה ב-STKI, מציינת כי עוד לפני ההודעות המרות על קריסת מוסדות פיננסים בארה"ב, התחלנו לקבל רשמים ממנמ"רים ומנהלי IT שונים לגבי קיצוצים צפויים בפעילויות וכן במחלקות ה-IT שלהם. יש הרגשה של מיתון באוויר, וחששות באשר למצב השקעות ה-IT ב-2009. אם אכן מיתון זה יתממש, כיצד זה ישפיע על פרויקטי האפליקציות?
"אם לשפוט על-פי תקופות מיתון קודמות, פרויקטי ענק הם הראשונים להיעצר. בתקופות מיתון פרויקטי ERP ,CRM ופיתוח/החלפת מערכות ליבה הנם הראשונים שנפגעים. הבעיה היא שהחלפת/שיפור מערכות ליבה הנו נושא חשוב ודי דחוף אשר חברות צריכות לטפל בו, שכן מערכות הליבה הישנות כבר אינן מספקות את המענה", מוסיפה שמעוני.
עם זאת, בזמני מיתון ישנו תחום שבדרך כלל דווקא עולה מבחינת תשומת לב ה-IT וזהו תחום ה-BI. בתקופות בהן מגה-פרויקטים נעצרים, לא מתבצעות מהפכות טכנולוגיות, לא מבצעים שדרוגים מסיביים, ולא מוכנסות טכנולוגיות חדשות לארגון, תחום הBI- מספק למנהלי מערכות מידע דרך מצוינת להמשיך ולהוציא ערך מהמערכות הקיימות.
פוטנציאל לא ממומש הפוטנציאל בתחום ה- BI לחלוטין עוד לא מומש. בארגונים כיום מדובר על הקמת מערך BICC (ר"ת: BI Competence Center), על-מנת למצות את הפוטנציאל הרב הגלום באספקת יותר שירותי BI ליותר שכבות בארגון. כמו כן, בארגונים גדולים קיימות מחלקות BI מנוסות וידע רב נצבר, כך שמחלקות אלה יכולות לבצע יוזמות בתחום ה-BI גם ללא צורך להיעזר בהרבה גורמים חיצוניים.
לדברי עינת שמעוני מ-STKI: "אם התחזיות השחורות יתממשו, אנו צפויים לשנה של התרכזות "בבית", העמקת טכנולוגיות קיימות, השקעה בהטמעה של מערכות קיימות, והימנעות מכניסה להרפתקאות חדשות בעלות סיכון. בשביל מחלקות ה-BI, זהו עיתוי מצוין להרחבת מעגל המשתמשים והעלאת הערך של שירותיהם".
כמו כן, במוסדות פיננסיים ובמיוחד בבנקים, הביקוש לתפקודיות BI גדל גם בשל הדרישות לעמוד בתקנות רגולטוריות המחייבים אותם לעקוב אחר סיכונים תפעוליים, לנטר אותם, ולספק תמונה מתוחכמת ומאוחדת יותר של חשיפה לסיכונים ברחבי כל המחלקות הבנקאיות.