X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במקורות מצוין החג דווקא במועד שבו חל... יום הכיפורים
▪  ▪  ▪
תקיעה בשופר [צילום: פלאש 90]

אין עוררין על כך שראש השנה הוא הגדול שבחגי ישראל. אין כמוהו לעומק המחשבה ולהתעלות הנפש. לכאורה, אין רישומו ניכר כלל בתנ"ך והוא נזכר בו רק פעם אחת, בספר "יחזקאל", פרק מ', פסוק א', וגם שם אין הכוונה בכלל ליום הזה במפורש, אלא דווקא ליום הכיפורים: "בראש השנה, בעשור"; כלומר: בעשירי לחודש. גם במקום אחר (בספר "ויקרא", כ"ה, ט') משמש דווקא העשירי לחודש כתחילת השנה: "והעברת שופר-תרועה בחודש השביעי, בעשור לחודש, ביום הכיפורים תעבירו שופר בכל ארצכם".
לכאורה, אין כאן כל תמיהה. העשיריה הראשונה והפותחת של חודש תשרי היא, למעשה, יחידה אחת - סולם, ששיאו וסיומו הוא יום הכיפורים. משום כך חל התואר "ראש השנה" גם על יום כיפור, והדבר מובע בתפילה המיוחדת, המשותפת לשני החגים.
בתורה כונה ראש השנה "יום תרועה": "ובחודש השביעי, באחד לחודש, מקרא קודש יהיה לכם, כל מלאכת עבודה לא תעשו, יום תרועה יהיה לכם" ("במדבר", כ"ט, א'). תרועה אינה אלא צעקה המונית -לשמחה, לאבל, או למלחמה, ובמיוחד השמעת קול שופר וחצוצרות, כנאמר: "בחצוצרות וקול שופר הריעו - הריעו לשון תרועה - לפני המלך ה'" ("תהלים", צ"ח, ו').
השמעת שופר וחצוצרות לא הייתה מיוחדת, דווקא, ליום זה בלבד: "וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חודשיכם ותקעתם בחצוצרות" ("במדבר", י',י'). כלומר: בכל ימי שמחה ומועד. במנהג ספרד ותימן אומרים בליל ראש השנה את הפסוק הזה לשם ציון החג, במקום שהאשכנזים אומרים: "תקעו בחודש שופר, בכסה ליום חגנו".
21 תקיעות
מן התנ"ך ומן המשנה אנו למדים שבמספר הזדמנויות, במיוחד בימי תענית וצרת-ציבור, היו תוקעים בשופר. ובבית המקדש בירושלים היו תוקעים בכל יום 21 תקיעות: שלוש לפתיחת השערים, תשע לקורבן המובא בשחר, תשע לקורבן של בין הערביים, וכל כך גדול היה קולן של תקיעות אלה, שהוא נשמע, על-פי המשנה, עד ליריחו. רמז לתקיעת שופר זו, לטיבה ולמובנה, אנו מוצאים במקום השני בתורה, המוקדש לחגנו: "ובחודש השביעי, באחד לחודש, יהיה לכם שבתון, זיכרון-תרועה מקרא קודש" ("ויקרא", כ"ג, כ"ד). מובן זיכרון-תרועה הוא אחד: תקיעת שופר, למען זיכרון התוקעים לפני האלוהים.
ומכאן מתבאר השם הרשמי של ראש השנה, שכידוע איננו כלל ראש השנה, אלא יום הזיכרון. מן הסתם אנו נוטים לתפוס את השם הזה במובן של יום חשבון-נפש, יום שאנחנו זוכרים בו את מעשינו במשך השנה ואת מקומנו בעולם בכלל. אבל, ההוראה העיקרית של שם זה היא יום שאלוהים זוכר ופוקד בו את בריותיו, כפי שנאמר, במפורש, בתפילת מוסף: "אתה זוכר מעשי עולם ופוקד כל יצורי-קדם, לפניך נגלו כל תעלומות והמון נסתרות שמבראשית...אתה זוכר את כל המפעל...צופה ומביט עד סוף כל הדורות".
וזהו, בעצם, כל מה שיש בתנ"ך בנוגע לראש השנה עצמו, עד כמה שהוא נזכר בו בכלל במפורש.

תאריך:  29/09/2008   |   עודכן:  29/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
ראש הממשלה המתפוטר והמשנה שלו צועקים חמס על אובדן שליטה, ראו, ראו מי שמדברים בגנות ההתיישבות ביהודה ושומרון; השניים מנסים ללמד אותנו פרקי מוסר ושמירת חוק מהי
אלון מרום
בעוד ממשל בוש מציל מקריסה את בנקי ההשקעות הגדולים בעולם, בכספי מיסים על עבודה כמובן, עולים זכרונות מביקור במשרדיהם בלונדון ומוגשים כאן כמה רשמים אישיים, אך לא למען הפאר
איתן גנור
הבחירות המוניציפאליות בפתח ועל כל אחד מאתנו להיות מעורב, ולהשתדל להעלות לאוויר את תיאור המתרחש בעירו, ולא, תישאר התקשורת רוויה רק בפרסומת בחירות ומאמרים מטעם המתמודדים
אביתר בן-צדף
סיכום שנת תשס"ח מלמד, שטוב שאנו נפרדים ממנה    סינרגיה שלילית בין הגורמים השליליים מחריפה את השפעתם, ומסכנת את קיומה של המדינה
מוטי היינריך
ומה בדיוק יעשה ענתבי עם כל "עשרות החתכים"? איך הוא "בוחן את המצב"? ומה בדיוק משמעות הכוננות ל"מצבים לא-סימפטיים"? בהכירנו את המנגנון הממשלתי מתגנב חשד ללבנו כי המילים הנפוחות, ריקות מתוכן ממשי
רשימות נוספות
עשור ל"שוק הנבטי" בגן לאומי ממשית בחוה"מ סוכות  /  מיטל רוזנר
חלוקת תפוח בדבש לחיילים  /  רות אבנת
דבש - התחליף לאנטיביוטיקה  /  יפעת גדות
שנה ברוכה  /  יריב מני
שִׁיר הֲכָנָה לְרֹאשׁ הַשָּׁנָה  /  אורנה רב-הון
שנה טובה בטעם של פעם  /  הרצל ובלפור חקק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il