X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החוק המאריך את תקופת הצינון אינו מתייחס לעבירות שבהן הורשע אריה דרעי בעבר, אלא לסטטוס העכשווי שלו. והסטטוס העכשווי של אריה דרעי - לצורך החוק - הוא של אדם שישב בעבר בכלא תקופה העולה על שלושה חדשים
▪  ▪  ▪
דרעי. יפסיד

ניתוח נכון של מצבו המשפטי של אריה דרעי מוביל, לדעתי, למסקנה שסיכוייו לשכנע את בית המשפט לאפשר לו להתמודד בבחירות הקרובות לראשות עיריית ירושלים - סיכויים אלה קלושים מאוד אם לא אפסיים.
השאלה היא כידוע האם יש להחיל על דרעי את החוק החדש, שנחקק לאחר שחרורו מבית הסוהר, ובמקרה כזה הוא לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות, או להחיל עליו את החוק הישן, שהיה בתוקף ביום שחרורו, ויאפשר לו להתמודד.
טוען דרעי, שבהחלה רטרואקטיבית של החוק החדש לגביו יש משום תוספת לעונש שהוטל עליו בזמנו ולכן אין להחיל עליו את החוק החדש.
ראשית יש להגדיר נכון את הסוגייה: בציבור ובתקשורת רווחת התובנה שהבעייה היא, כביכול, מהו אורך תקופת הקלון, מיום השחרור מבית הסוהר, שיש להחיל על דרעי: האם שש שנים על-פי החוק הישן או שבע שנים על-פי החוק החדש.
אלא שהשאלה המשפטית אינה נוגעת למשכו של הקלון. השאלה המשפטית עוסקת במשכה של תקופת הצינון מאז שחרורו מבית הסוהר (של מי שהורשע בעבירה שיש עמה קלון וישב במאסר שלושה חדשים לפחות).
כלומר, שאם מתבוננים על הסוגייה - לא בהקשר של הקלון האישי, אלא בהקשר של משך תקופת הצינון למילוי תפקידים ציבוריים, או אז הטענה שהמדובר בתוספת לעונש נחלשת במידה רבה. שהרי תקופות צינון לסוגיהן חלות על-פי החוק על ממלאי תפקידים שונים במגזר הציבורי, ואין לכך כל קשר לקלון או לענישה או לישיבה במאסר.
ולגופו של עניין:
פסק הדין המנחה בסוגייה הנדונה ניתן על-ידי השופט אהרן ברק בעניינה של אורית ארביב (ערעור עתירות אסירים 1613/91). מדובר בפסק דין מורכב הדן, בין היתר, בסוגיית ההגדרה של מושג הרטרוספקטיביות, והתחולה הרטרוספקטיבית של חוקים במצבים שונים על ציר הזמן.
יישום נכון של פסק הדין הנ"ל על המקרה של אריה דרעי מוביל למסקנה, שהחלת החוק החדש, המאריך את תקופת הצינון, על עניינו של אריה דרעי אינו בגדר החלה רטרוספקטיבית של החוק - כי אם החלה אקטיבית שלו. זאת כיוון שהחוק המאריך את תקופת הצינון אינו מתייחס לעבירות שבהן הורשע אריה דרעי בעבר, אלא לסטטוס העכשווי שלו. והסטטוס העכשווי של אריה דרעי - לצורך החוק - הוא של אדם שישב בעבר בכלא תקופה העולה על שלושה חדשים. כלומר, שדרעי הינו - גם כיום - אדם שישב בעבר בכלא תקופה העולה על שלושה חודשים, ולכן החוק החדש חל עליו - כלומר, החוק החדש חל על הסטטוס הנוכחי שלו.
(במאמר מוסגר, נשאלת כמובן השאלה מה היה הדין אילו חוק המאריך את תקופת הצינון היה נחקק לאחר שדרעי היה מתמודד וזוכה בבחירות. ברור שבמקרה כזה, מעמדו החדש של דרעי, כראש עיר, היה גובר על ההשלכות של החוק החדש, ולא היה ניתן לבטל את תוצאות הבחירות).
בשורה התחתונה, יישום נכון של פסק הדין הנ"ל אינו מחייב כלל להיכנס לשאלה, אם יש או אין להחיל על דרעי את החוק באופן רטרואקטיבי - כיוון שהמדובר בחוק החל על מצבו העכשווי והנמשך של דרעי (אסיר לשעבר).

תאריך:  29/09/2008   |   עודכן:  29/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרעי יפסיד בעתירה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לי יש פרשנות יותר מדויקת:
כננניהו המיסר  |  29/09/08 15:15
2
זה אינו רק בבחינת החוק .
ישמעאל  |  29/09/08 16:17
3
צודק בירוקרטית וטועה חוקתית
דמוחארטה  |  29/09/08 19:00
4
רק שאני מסופק אם ברק עצמו
מישהו  |  29/09/08 20:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יראון פסטינגר
השתלשלות עיוותי הדין בעניינו של דרעי איננה בחינת חומר רקע, אלא עובדות מהותיות אותן יש לשקול מבחינה ציבורית ומוסרית, כאשר באים לנסות ולמנוע מאדם את הזכות הבסיסית להעמיד עצמו לבחירה בשל מעשים שנעשו לפני למעלה מ-20 שנה
עו"ד חיים קליר
תאגידי הביטוח לא עושים את הונם בזכות כישורים יוצאי דופן. בעלי מניותיהם ומנהליהם גם לא לוקחים על עצמם כל סיכון אישי. הם נישאים על גלי חולשת המבוטחים, על כפיית ועידוד המדינה לרכוש אצלם ביטוחים ועל הזיכיון הבלעדי שהוענק להם
עו"ד פנחס (פיני) פישלר
מעט מזעיר מרשימת "מלאי" ההתנצלויות שאמור לספק לעם ישראל המפכ"ל, רנ"ץ דודי כהן, ערב ראש השנה
נרי אבנרי
הפיצוצון הזה בבית שטרנהל יש בו אמירה: מעכשיו הפתק שלנו שווה לפתק שלכם. ואם תפסידו בקלפי, תאלצו להזדיין בסבלנות עד למבחן הקלפי הבא. לא ניתן לכם יותר לבטל אותנו. זכרו! - במקום בו הפתק מת, האקדח מדבר...
ציפי לידר
אם קדושת החיים תהפוך לנורמה בחברה, לא יהיו מקרי רצח של חלשים. נהפוך הוא: תהיה אחריות קולקטיבית כלפיהם - הן מצד רשויות הרווחה והן מצד הציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il