X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ירושלים שחוברה לה יחדיו בדבק אפוקסי שמתפורר - נקרעת מבפנים, לא רק ערכית אלא גם פיזית, והגורם האחרון לכך הוא הרכבת הקלה במקום לנצל הזדמנות חד פעמית לשיפור פני הרחוב הזה, מבטיחים ראש העיר ואדריכלי "תעלת בלאומילך" הירושלמית לסוחרים הנרגנים, נסיעת חינם מן התחנה המרכזית בנסיבות אלה צר לי שנמנע מאריה דרעי להיות מועמד לראשות העיר
▪  ▪  ▪
תעלת בלאומליך המודרנית. רחוב יפו בירושלים [צילום: צבי גיל]

רחוב יפו, שכיום לא נמנה עם שכיות החמדה של ירושלים, עלה באחרונה לכותרות כאשר החלו לפני זמן קצר בהנחת המסילה של הרכבת הקלה שאמורה לעבור ברחוב. כל דבר בירושלים בא לה בייסורים, והרכבת הקלה היא אבן ריחיים כבדה על צוואר תושביה. לא זו בלבד שבירת ישראל סובלת מחנק תעבורתי בשל הרחובות הצרים במרכזה של העיר, אלא כל אימת שמנהיג זר בא למקום או אדמו"ר מסתלק ממנה, העורקים הראשיים נסגרים. עכשיו נוספה הרכבת הקלה שבגינה מרכזה של רחוב יפו הפך לחפיר ענק שכמוהו לא ידענו מאז מלחמת העולם הראשונה. כפועל יוצא התחבורה כולה, לרבות הציבורית, הועברה בחלקה לרחובות צדדיים. העיר חנוקה - פשוטו כמשמעו.
הירושלמיים, למודי ניסיון וסבל, למדו במשך השנים לבלוע גם צפרדעים, ובלבד שיגידו להם שזה חלק מיסורי עיר הקודש או בהכשרת הבד"ץ. בתחילתו ובסופו של דבר, לא זאת ליבת הבעיות של ירושלים. גרעין הצלקת הפתוחה של ירושלים היא לא תעלת רחוב יפו. היא השבר בין מזרחה ומערבה של העיר, שבר שקנאי הארץ והעיר, ישרים וצבועים, שבר שגורם קרבנות מיתרים, מסכלים את קיבועו. רק לראש הממשלה אהוד אולמרט ולשר חיים רמון היה אומץ לומר כי נצטרך לוותר על החגורה הפלשתינית ליד ירושלים. היא נטל ולא נכס. היא לא מאוחדת אלא שסועה. היא סכנה לביטחונה של הבירה ולעתידה.
לצערי, אפשר לומר כי פתרון לסוגיה כאובה זאת שנוגעת לעתיד לירושלים לא נראית באופק. בעתיד הקרוב אמורות להיערך בחירות לראשות העיר ואינני רואה מישהו מקרב המועמדים אשר במצע שלו תהיה חרותה האמת והיא שכל עוד הכפר צור באהר, שלפני ימים נתלה בחוצותיו דגל של החמאס, וממנו יצאו מחבלים שגרמו לרצח יהודים בירושלים, לא יוצא מגופה, ירושלים בסופו של דבר תתפרק מבפנים. זה אמור גם לכפרים אחרים שמקיפים את העיר ואשר תושביהם ביחד מונים רבע מיליון מכלל האוכלוסיה.
אורי לופוליאנסקי, ראש העיר הנוכחי - כשל. לא אתן לו את קולי גם אם הוא יהיה מועמד מחודש. זאת לא מפני שהוא חרדי. לעומת זאת אם אריה דרעי, גם הוא חרדי, היה מצליח להגיע למועמדות, בעדו הייתי מצביע. צר לי שהדבר נמנע ממנו. הוא אדם מוכשר עם קבלות. הוא הוכיח זאת כשר הפנים. את דעתי על השאיפה להחזיר את דרעי לזירה המדינית ציבורית הבעתי בעבר; שעתו עוד תגיע. ארקדי גאידמק - נו, נעבור הלאה. ואילו ניר ברקת החילוני חרת על דגלו את "ירושלים המאוחדת", ומנטרה זאת היא מרשם להחרפת הצלקת ולא לאיחוייה. "ירושלים מאוחדת" פירושה הפניית כספים, גם אם תוך הפלייה לרעה, למזרח העיר, במקום למערב העיר. פירושה שהיא פרוזה לטרור שבא מבפנים. פירושה המשך ההגירה השלילית בבירה.
אבל אנו עוסקים במשהו זמני, בשבר ברחוב יפו, ב"רכבת הקלה". מי שהקים צעקה גדולה ומרה היו סוחרי רחוב יפו. רק לפני זמן לא רב הם נהנו קצת מחידוש התיירות לעיר, והנה באה עליהם התעלה הענקית הזאת. בהפגנה בראשית אוגוסט הודיע וועד סוחרי ירושלים: "אם נצטרך לעלות על בריקדות אז אנחנו נעלה. אם צריך לשרוף צמיגים - נשרוף. נמאס לנו מהעירייה, נמאס לנו לשלם על החלטות החלם שלה, לא יכול להיות שסוגרים למשך שנתיים את יפו. ארבע שנים שאנו מתריעים על הבעיה ומתעלמים מאיתנו. יש להחזיר את התחבורה הציבורית לתושבי ירושלים ולהחזיר את השפיות לכבישים ולבעלי העסקים". מה שקומם בין היתר את הסוחרים זה המעשה החלמאי, כאשר בקטע של רחוב יפו הסמוך לכיכר ספרא לא התקיימו עבודות קרוב לחודש, אך העירייה בכל זאת סגרה את האזור, על אף שבו מרוכזות חנויות ותחנות אוטובוסים.
ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי, סייר במקום, כפי שמסיירים מנהיגים במקומות של הוריקנים ורעידות אדמה, וכינס מה שנקרא "ישיבת חרום" שבה מה שנקרא, "התקבלו החלטות", כולל האצת הנחת המסילה, צוותי עבודה משותפים, פנייה לזכיין ודיון עם הממשלה למען "חבילת הטבות" לסוחרים. ביקורו של ראש העיר ועוזריו מזכיר את סרטו של אפרים קישון, 'תעלת בלאומליך'. חסרים היו פה ד"ר קובישבסקי, מנהל מחלקת הביוב, שאותו גילם שרגא פרידמן הנפלא; שולטהייס, מנהל מחלקת המים, ששחק מוסקו אלקלעי, וכמובן השוטר הטוב, הלא הוא שייקה אופיר. שלא לדבר על המטורף שבוקר אחד בא לו להתחיל לקדוח בקומפרסור ובכך סימן את תחילת בניית התעלה, הלא הוא בומבה צור.
השלומיאליות הירושלמית נובעת משתי סיבות: אחת - מאז טדי קולק, זה בא לה באופן טבעי (זוכרים את הפזמון בסרט "אנני אוקלי-coming what is naturally). הסיבה השנייה היא הסיבולת של תושבי העיר הזאת. את הגורמים השונים מפצים. מי יפצה את התושב, על איבוד הזמן, על בלאי מכוניתו, על בזבוז דלק בנסיעה בהילוך ראשון או בעצירות מתמידות, על תסכולו, על העדר יכולת לקבוע לוח זמנים, על עצביו המרוטים?
הרכבת ה"כבדה ביותר"
המחדלים העיקריים בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים: מחדל של הוצאות של מאות מיליונים מעל למשוער. מחדל של איחור של שנים בגמר הפרויקט. בימי שישי לא עובדים כי זה חג מוסלמי. בשבת לא עובדים כי זה שבתון יהודי. העבודה מתנהלת בעצלתיים, במקום שתתנהל 24 שעות בימי חול. הרמזורים שפעלו כאשר הכביש היה פתוח לתנועה שתי וערב, מוסיפים להיות מופעלים כאשר הרחובות שחוצים את רחוב יפו חסומים בשל העבודות. לפיכך האוטובוסים נעצרים באור אדום. הרמזורים הגלמים פועלים במקום שוטרי תנועה שהיו עושים מלאכה יעילה יותר. הציבור סובל. נסיעה מן התחנה המרכזית למרכז העיר שארכה בדרך כלל פחות מ-10 דקות, נמשכת חצי שעה ולעתים יותר. בכל מקום מתוקן, הנהלת העירייה, אנשי משרד התחבורה ומשטרת התנועה היו צריכים ליתן את הדין ועד אז - להעיף אותם. אצלנו מטילים את הכול על הזכיין. מי שכר את הזכיין? מי מפעיל את הזכיין? חלם, שערורייה, סבל ואנרכיה מקופלים כאן ביחד.
ראש העיר היה מטיב עם הסוחרים ועם תושבי העיר אם היה מבטיח כי במהלך הנחת המסילה, העירייה תשא בנטל כספי משמעותי לשיפור פני החנויות, לעיצובן הפנימי והחיצוני. ניתן היה לגייס את האדריכלים שמדברים הרבה, את הסטודנטים לעיצוב של בצלאל ואחרים. גרנדה, סביליה, פלרמו, פורטו, דוברובניק וערים אחרות באגן הים התיכון לא בנויות משיש וזכוכית, אלא מטיח, אבנים ולבנים. הן מטופחות ואין שום סיבה שבעולם שירושלים, כמות שהיא, לא תהיה שלוכית אלא חיננית כמוהן. מדובר באותם בניינים עם קצת צבע, עץ, חומרים אחרים והרחוב יחייך. אבל לירושלים יש מחלקה לשיפור פני העיר שמתכננת את הבירה לשנת 2100. אומרים כי כאשר הרכבת הקלה תעשה את דרכה לרחוב יפו, זה יהיה כבר רחוב אחר מכפי שהוא נראה עכשיו. לכך דרוש חזון, וזה נכס שבין היתר חסר לפרנסי העיר הזאת, בירת ישראל, אבל הם משתמשים בו כעילה לחוסר מעש עכשיו.
אילו אני אחראי לתכנון, הייתי מותח גשר מעל פני כל רחוב יפו, מכיכר צה"ל ועד לגשר המיתרים בכניסה לעיר, גשר עמודים. למעלה תעבור לה הרכבת הקלה ולמטה תתנהל התנועה בגמלים וכרכרות. יעיל יותר, טבעי יותר ואטרקטיבי יותר לתיירים. הם הרי יהיו אלה שייהנו מרחוב יפו המחודש.
האדריכל ובונה הערים, יורם פוגל, שעסק בהרבה פרויקטים בירושלים ובסביבה ומכיר היטב את המהמורות הביורוקרטיות ושאר "פצצות המצרר" שזרועות במקום, מאמין כי בסופו של דבר רחוב יפו ישנה צורה. חילוני מאמין. לדעתו יש תזוזה רצינית בתכנונו מחדש של הרחוב והוא ייראה בעתיד שונה לחלוטין. "מי ייסע אז ברכבת הקלה", אני שואל. "זאת", הוא אומר, "שאלה אחרת". המשרד שלו מצוי עדיין בירושלים. הוא ומשפחתו עברו באחרונה לתל אביב.

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור". www.notes.co.il/zvi
תאריך:  04/10/2008   |   עודכן:  04/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעלת בלאומילך בירושלים
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
שחיתות ירושלמית טיפוסית
השמות ידועים  |  4/10/08 13:29
2
העיר מנוהלת בידי חרדי שחור
חץ  |  4/10/08 14:31
 
- אני חילונית,אך איני מסכימה
צארינה  |  4/10/08 18:45
3
ראש העיר הזה אינו חרדי שחור
צארינה  |  4/10/08 16:58
4
קלון
ברברה  |  5/10/08 08:19
5
רכבת בעיר: או עילי או תחתי ...
אבי געזונט  |  5/10/08 09:24
6
מישהו מריח כאן "עשיה"של שיטרית
ולדימיר ולדימירוב  |  5/10/08 23:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
נועם שליט לא מתאים להיות אבא של חטוף: הוא מנומס, דיפלומטי וחצי מתנצל    חטיפת גלעד שליט לא באמת הפכה לעניין לאומי    עם פעולות מנומסות בלבד - קשה להפעיל על מקבלי ההחלטות לחץ של ממש
רונן לוי
המפקח הנוכחי על שוק ההון בישראל עדיין מהסס להוציא הנחיות גורפות וסטנדרטים קשיחים לאותם גופים המנהלים את חיינו הפיננסיים    על המנהיגות הפוליטית והכלכלית לבצע סדר כלכלי חדש/ישן בו אדם יכול לקום בבוקר ולבטוח בכך שפירות יצירתו לא ייגזלו על-ידי "כוחני השוק" וה"חופשי חופשי"    בתקופה בה נדרש חשבון נפש בינלאומי, שוק הרכב בישראל נדרש גם הוא לחשבון נפש
עדן גוריון
הסרט "רעם טרופי" הוא קומדיה חכמה שקורעת אותך מצחוק מבלי להעליב את האינטליגנציה שלך ומצליחה להיות מלהיבה, מקורית ומגניבה לגמרי
דודו אורן
מהדורת החדשות של ליל שישי בהנחייתו של יאיר לפיד ממשיכה לנפק רייטינג נאה למדי (ואם פה ושם היו גם כמה התחלקויות, המצב השתפר באחרונה), אך בכל זאת התחושה הכללית היא ש"זה ליד", כפי שנוהג לומר צדי צרפתי, משופטי "כוכב נולד"
רות פורסטר
הדיונים הרבים על תופעות האלימות, בתוך ומחוץ לקו הירוק, לא הניבו עד עתה שום שינוי. יתכן ויש לבחון מחדש כמה אקסיומות משפטיות ולשנותן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il