X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
קלן, שעל גדות נהר הריין, ניצבת בדיוק במקום שבו שכן לפני אלפיים שנה מחנה הלגיון הרומי
▪  ▪  ▪
יהדות מפוארת בגרמניה. בית הכנסת הגדול ביותר [צילום: AP]

בצידו השמאלי של נהר הריין, בדיוק במקום שבו שכן לפני אלפיים שנה מחנה הלגיון הרומי, ניצבת קלן, אחת הערים העתיקות של גרמניה. ה"טבעת", שהיא שורה של רחובות המקיפים את העיר העתיקה בחצי עיגול שמסביב לנהר, חופפת את מקום החומה שהקימו בשעתם הרומאים להגנת העיר.
מאז זרמו מים רבים בנהר הריין. העיר עצמה כמעט שנהרסה כליל מפצצות מלחמת העולם השנייה, אך נבנתה מחדש על-פי מתכונתה המקורית. מאז הקמתה היא שימשה מרכז רוחני חשוב של הקתולים, והקתדרלה של קלן היא לא רק הכנסייה הגדולה ביותר בגרמניה, אלא גם אחת הכנסיות היפות והנודעות ביותר של אירופה כולה ונחשבת גם לחביבתו של האפיפיור. זהו מבנה מונומנטלי, שנבנה במשך יותר מ-600 שנה. אורכו קרוב ל-150 מטר וגובה שני צריחיו 157 מטר. אבן הפינה לקתדרלה נורתה ב-1248 והבניין הושלם ב-1800. במלחמת העולם השנייה פגעו בכנסייה 14 פצצות ו-19 פגזים, ואף שניזוקה קשה, היא לא התמוטטה ושופצה מייד לאחר המלחמה.
הקתדרלה של קלן היא אחת ההתגלמויות המרשימות ביותר של הארכיטקטורה הגותית, אשר בצמאונה לאלוהים ניסתה להגיע לשחקים. מבין יצירות האמנות, המפורסמת ביותר היא "ארון שלושת המלכים", שמאחורי המזבח הראשי - מלאכת-מחשבת של צורף מהמאה ה-12. מרשימים גם חמשת החלונות הצבעוניים, שהותקנו בסביבות שנת 1500.
הנקודה היהודית
על אוצרות הכנסיה, השמורים בנפרד, לא כדאי לבזבז זמן וכסף. לעומת זאת מומלץ לבקר במוזיאון הרומאי-גרמני, בצידה הדרומי של הקתדרלה. הוא מוקדש, בעיקר, לממצאים קדומים של ההתיישבות בקלן, ביניהם פסיפס-דיוניסוס, שנתגלה בשנת 1941, תוך כדי בנייתו של מקלט. הפסיפס הוקדש לאל היין, שנראה שיכור במרכזו, וקישט את רצפת חדר האוכל בחווילתו של גביר רומאי במאה השנייה לספירה.
לקלן יש גם נקודה יהודית. על הימצאם של יהודים בעיר מעידים מסמכים מהמאה הרביעית לספירה. במאה ה-15 גורשו ממנה היהודים, אך הורשו מאוחר יותר לחזור אליה והקהילה שיגשגה עד עלות הנאצים לשלטון.
בקומה הראשונה של המוזיאון העירוני מוצגת פינה יהודית, עם ספרי-תורה מראשית המאה ה-19, סכין מפוארת של מוהל מאותה תקופה, מזוזה בצורת דג, ומה שמעניין ביותר - דגם של מקווה, ששימש את קהילת קלן בשנת 1170 ונתגלה בחפירות בשנת 1956.
מוזיאון אטרקטיבי נוסף קרוי על-שם ז'אן-מארי פארינה, האיש שיצר עוד בשנת 1709 את ה"או-דה-קולון" - מי הבושם המפורסמים בעולם, ובושם נוסף, "4711", שהיה מספר הבית שבו יצרו את הבושם הזה. על המספור ציווה נפוליאון, כדי שחייליו ימצאו לעת ערב את הבתים שבהם אוכסנו.

תאריך:  05/10/2008   |   עודכן:  05/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודית מליק-שירן
הפניה שלי לבעלי העסקים כאן ב"חדשות מחלקה ראשונה", שיש להם לב רחום, חמלה אנושית ויכולת לתמוך בילדים ובני-נוער שחרב עליהם עולמם בארצות מוצאם
יואב יצחק
שרת החוץ קיבלה מנדט להרכיב ממשלה אך בחלוף 12 ימים קיים ספק גדול האם תוכל לבצע את המשימה    אהוד ברק מטיל ספק בכישורי לבני ובניגוד לפרסומים המגמתיים הוא מצדד בהליכה לבחירות כלליות    וגם: ארנון מוזס "בוחש" בניסיון לתמרן את לבני כך שתצרף את פרופ' פרידמן כשר משפטים גם בממשלה החדשה
חנינא פורת
רעיון באר שבע כמטרופולין הרביעית והנגב כגשר לארצות השכנות, לא התממש בשל חילופי ממונים ואי הזרמת כספים    הדרום עודנו "ספר פריפריאלי"
אודי לבל
נראה כי רק כאשר מי ממנהיגי "מחנה השלום" יודה בכישלון התפיסה שלו - יילכו אחריו גם צאן מרעיתו ויעזו להתפכח
אלון דהן
מאחורי הקיצוצים המאסיביים בחוגים למדעי הרוח עומדת פוליטיקה "עתידנית" המעדיפה מדע וכלכלה על פני ערכים והיסטוריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il