X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שר האוצר רוני בר-און אמר היום כי "הממשלה הגנה במשך 60 שנה על פקדונות הציבור" נכון, אך לא מדויק: לפני 25 שנה ביקשה הממשלה לתת הגנה חלקית למניות הבנקים שבידי הציבור, וחשיפה שלי איפשרה להגדיל מאוד את ההגנה
▪  ▪  ▪
בר און. מי הציל? [צילום: פלאש 90]

"במשך 60 שנה הגנה הממשלה על כספי ופקדונות הציבור בבנקים". כך אמר היום (12.10.08) שר האוצר, רוני בר-און. אין לי ספק שהשר דיבר בתום לב ומתוך כוונה להרגיע את הציבור. אולם הוא לא דייק: לפני 25 שנה ביקשה הממשלה לתת הגנה חלקית למניות הבנקים שבידי הציבור, בשווי מאות מליוני דולרים. חשיפה שלי היא שאיפשרה להגדיל בהרבה את ההגנה, ולהציל לציבור עשרות מליוני דולרים.
ב-6 באוקטובר 1983 נקלעו כל הבנקים, חוץ מהבינלאומי, למשבר: הציבור מכר בתוך 5 ימים מניות של הבנקים ב-318 מיליון דולר, הון עתק באותם ימים, ובתמורה קנה דולרים. הבנקים קנו את המניות, באמצעות חברות-קש שהקימו באיי קיימן ובמקומות אחרים. ב-6 באוקטובר ישבו חברות הקש על מלאי אדיר של מניות בשווי 920 מיליון דולר. כספן אזל, הן לא יכלו לקנות עוד מניות, ושוועו לעזרת הממשלה. שר האוצר יורם ארידור, יחד עם בכירים אחרים הורו להפסיק את המסחר בבורסה והכינו בחפזה תוכניות להצלת הבנקים, הציבור והמערכת הכלכלית.
התוכניות העיקריות עובדו על-ידי ועדת שרים בראשות השר דוד לוי. המרכיב העיקרי בתוכנית היה: מי שיסכימו להחזיק את מניות הבנקים שברשותם למשך 4 עד 6 שנים, יקבלו בתום התקופה את כספם, צמוד לדולר, בריבית של 3% לשנה ל-4 השנים הראשונות, ו-5% לשנה בשנתים האחרונות. מי שלא רוצה לחסום - שילך וימכור את המניות בבורסה, דבר שהיה כרוך, כפי שהתברר, בהפסד של כ-35%.
ברור, שהצעת ועדת לוי הייתה קוסמת. היא הייתה כל כך טובה לציבור, שהוועדה החליטה להגביל אותם לסכום של מניות בנקים בשווי 250 אלף לירות לאדם.
טעות גורלית
בנקודה זו עשה משרד האוצר טעות גורלית: הוא פרסם ב"רשומות" הודעה על ההסדר. אך בגלל ניסוח לקוי, הייתה משמעות ההודעה, שאפשר לקבל הגנה של 250 אלף לירות על כל אחת ממניות הבנקים, ולא על כל המניות יחד. מכיון שההסדר חל על 6 בנקים - לאומי, הפועלים, דיסקונט, אי.די.בי, מזרחי ואיגוד - זינקה ההגנה המירבית מ-250 אלף ל-1.5 מיליון לירות.
יתכן שהטעות נבעה מכך, שהאוצר היה באותם ימים בלי "בעל בית". השר ארידור התפטר ב-13 באוקטובר, ויורשו יגאל כהן-אורגד נכנס לתפקיד ב-18 באוקטובר. במשך 5 ימים גורליים הייתה לשכת השר ריקה, וההחלטות עברו לוועדת שרים אד-הוק בראשות מר דוד לוי, שאינו מומחה כלכלי.
זמן קצר לאחר פרסום ההודעה ב"רשומות" גיליתי את הטעות, ופרסמתי אותה בידיעה בולטת בהארץ, שבו כתבתי באותה עת. התגובה לא איחרה לבוא: משה שגיא, סגן הממונה על שוק ההון, התקשר אלי וטען בכעס, שהידיעה מוטעית.
אולם, לאחר בדיקה חוזרת, התברר לאוצר, שהידיעה נכונה, ואכן נפלה טעות בניסוח ההודעה הרשמית והמחייבת. לא הייתה דרך חזרה. לשר כהן-אורגד ולעוזריו לא נותרה ברירה, אלא לפרסם הודעה רשמית שלפיה ההגנה אכן תהיה עד לסכום של 250 אלף שקל בכל בנק, וזאת תודות לטעות בניסוח, שאותה גיליתי. ההבדל היה מהותי, כי חלק גדול מהמשקיעים החזיקו מניות של שניים-שלושה בנקים, ולעתים יותר, ולא רק של בנק אחד.
כמה הרוויח עם ישראל מהטעות של האוצר ומהגילוי שלי? קשה לדעת בדיוק. באוקטובר 1987 פדו רוב המשקיעים את המניות, וקיבלו בתמורה כ-700 מיליון דולר. בזמנו הערכתי, על-פי נתונים שונים, שהגילוי שלי איפשר לעם ישראל להגן על מניות בשווי 150 עד 200 מיליון דולר, כלומר הם הרויחו 50 עד 65 מיליון דולר. הרווח למעשה היה גדול יותר, כי לו היו מניות במאות מליוני דולרים נזרקות לשוק עם חידוש המסחר בבורסה, ב-24 באוקטובר, היה ההצע האדיר מביא לירידת שערים גדולה יותר מ-35%. בכל מקרה ברור, שהידיעה שלי - ולא החלטות האוצר - הגנה על השקעות בהקפים גדולים מאוד.

תאריך:  12/10/2008   |   עודכן:  12/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך הצלתי ב-1983 את כספי הציבור
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
משבר מניות הבנקים 83
s  |  12/10/08 19:14
2
לא הבנתי על מי הגנת
בור ועם הארץ  |  13/10/08 17:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אסנת רזיאל
רבים מאיתנו שותים יין מעת לעת    דיונים רבים מתקיימים אודות היתרונות והנזקים המיוחסים לשתיית יין    האם לשתיית יין השפעה על משקלנו ומהן ההשלכות של צריכה קבועה של משקאות אלכוהוליים?
אלי וינוקור
אם נתבונן לרגע מהצד על כל ההמולה סביב הסוכה, נגלה שרוב המנהגים המוכרים עשויים להיראות לא הגיוניים ואפילו מוזרים. למה התכוונו המקובלים שקבעו את סימני החג
איתמר לוין
שלוש הערות בעקבות עיתוני סוף השבוע
גרשון אקשטיין
המצב הקשה שכיום ניצבת בפניו המדינה, מחייב ליכוד השורות על-ידי המפלגות הגדולות, ביטול האינטרסים המפלגתיים הצרים וחשיבה שטובת המדינה קודמת לכול. הצורך בהקמת ממשלת ליכוד לאומי זועק לשמיים
יוני בן-מנחם
ארגון החמאס הסכים עקרונית למתווה הפיוס המצרי בשיחות קהיר אך ספק אם כוונותיו כנות. החמאס לא ימהר לוותר על שליטתו המוחלטת ברצועת עזה וסביר להניח כי ינקוט סחבת בדיונים וביישום מתווה הפיוס כדי להרוויח זמן. על ממשלת ישראל להבהיר כי לא תאפשר את הסרת המצור מעל הרצועה ופתיחת המעברים מבלי שקודם ישוחרר החייל החטוף גלעד שליט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il