X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עיתון הארץ מתריע מפני חריגה של הרבנות הצבאית מסמכותה, אולם עיון בתפקידיה מגלה כי בפועל מבקש העיתון להפוך את הרבנות לחרדית
▪  ▪  ▪
הרב הראשי לצה"ל תא"ל אביחי רונצקי

ביום חמישי פרסם עיתון הארץ כתבה על פעילות אסורה לכאורה של תת-אלוף הרב אביחי רונצקי. הכתב הצבאי עמוס הראל טען למעשה כי הרב הראשי לצה"ל והכפופים לו עוסקים ב"הטפה דתית" מלבד דל"ת אמות של הלכה הכוללים את תחומי הדת ה"רגילים", ופולשים לממלכת חיל החינוך. עד כאן תמצית התחקיר.
בכתבה המתהדרת בשם "תחקיר" הגיש הראל חומרים לעוסים. מלבד העובדה שהרמטכ"ל אשכנזי הורה לבדוק את גבולות הגזרה שבין חיל הרבנות לחיל חינוך, אין בדברים שום חדש, לרבות ניסיונותיו של הרב הצבאי הראשי להביא להפסקת פעילותה הלא-מבצעית של גלי צה"ל בשבתות, כפי שמתבצע בשאר יחידות הצבא. אבל נניח לאתיקה של זילות המושג תחקיר ונתמקד במהות.

חריגה - ממה בדיוק?

מאז היווסדה, הרבנות הצבאית הראשית מוגדרת כחיל חוצה חילות. היא אינה יכולה לחרוג מסמכויותיה, ולו מן הסיבה הפשוטה שאין לה הגדרת סמכויות, והיא חופשיה לפעול. ישנן אומנם פקודות שונות בנושאי דת, אך אלו הן פקודות נקודתיות (בנושאי שבת, כשרות, אבל וקבורה וכדומה) ולא פקודות מערכתיות [מי שבכל זאת יבקש למצוא זכר לפעילות דתית בה מחויבים כלל חיילי צה"ל ימצא את פקודת המטכ"ל המחייבת השתתפות חיילים במסע ההתעוררות בחודש אלול ובימים הנוראים בו מוסברים ערכי הימים הנוראים ומועדי ישראל].
גם באתר הרשמי של צה"ל מופיעה הגדרה עמומה באשר לרבנות: "הרבנות הצבאית היא גוף עצמאי בצה"ל, ומתואמת על-ידי ראש אגף כוח האדם. היא אינה כפופה לרבנות הראשית (האזרחית) של מדינת ישראל, אולם החלטותיו ההלכתיות של הרב הצבאי הראשי מוכרות על-ידי הרבנות הראשית (האזרחית)".

רב צבאי ככהן משוח מלחמה

אלא שמעבר להיבט הטכני, קיים היבט מעמיק יותר, והוא האופי החרדי אותו מנסים לשוות המתנגדים למהלכיה הנוכחיים של הרבנות הצבאית.
שתי גישות עיקריות רווחות בקרב ציבור שומרי המצוות באשר לייעוד הרבנות. בעוד שהגישה החרדית מצדדת בהצטמצמות של הרבנות לסיפוק צרכים דתיים בלבד, דוגמת הבטחת זכויות תפילה, אפשרות להתענות בצומות וכיו"ב, מבקשת הראייה הציונית-דתית להגדיר רב צבאי כ"כהן משוח מלחמה", שבתקופה התנ"כית היה תפקידו לחנך ולעודד את הלוחמים טרם צאתם לקרב.
על-פי תפישת הרבנים הצבאיים לדורותיהם (החל מהרב הצבאי אלוף שלמה גורן), בצבא יהודי המוראל ללוחם הוא מצווה שאינה פחותה מכל מצווה אחרת, ואף גוברת עליה ובחלק מן המקרים גם דוחה שבת. רוח הלחימה שבעבר הוקרנה מאישיותו המרשימה של הרב גורן, קיבלה חיזוק בשנת 65' שבה הוקמה המדרשה הצבאית אותה הקים ותיפעל עד סיום תפקידו ב-71'. עם כניסתו לתפקיד הרב הראשי לצה"ל, מינף תת-אלוף ישראל וייס את המדרשה, ייסד את ענף "ערכי תורה ללחימה" שבראשו עמד הרב צדוק (דוקי) בן ארצי, כמו גם את הסיורים בעיר דוד. הרב רונצקי שבא אחריו, דבק בהמשכת פעילות זו והוסיף לכך נדבך של הפיכת הרבנים הצבאיים לרבנים המשרתים את החיילים הדתיים ושומרי המסורת למעין רבנים קהילתיים של כל היחידה.
הצבא צועד על קיבתו - אמר נפוליאון בונפרטה, אבל לא רק. צבא שמשימתו היא למגר מדינות עוינות וארגוני טרור אכזריים בגבולותיה של ישראל אינו יכול להסתפק באימונים, ותוספת מוטיבציה ואמונה בצדקת הדרך ובייעוד לא יכולה לבוא רק מחיל החינוך. טוב יעשה הרמטכ"ל אם במקום לשעות לקריאותיהם של אלו המנסים להטיל מורך-לב בקרב חיילי צה"ל ימסד את פעילותה הלא-רשמית של הרבנות הראשית. אחריתה של פעולת חריש מוראלית מסוג זה תניב לצה"ל תוצאות חיוביות בשטח. עמוק בשטח.

שיתוף עם חיל החינוך

אשר להשקה עם חיל החינוך בתחומי ההסברה, השיב לי הרב רונצקי בראיון-חג שקיימתי עימו לקראת יום כיפור אשתקד כי הרבנות הצבאית עובדת בשיתוף עם חיל החינוך. הוא הביא כדוגמה את האירוע בדהרייה, שבמהלכו השתלטו חיילי גדוד "לביא" על מונית פלשתינית, ירו בעובר אורח, פצעו אותו בינוני, נמלטו מבלי לדווח או לסייע לפצוע, ובנוסף שיקרו בתחקיר. "אנחנו הגענו לגדוד הזה והעברנו שיחות. זה לא סותר את עבודת חיל החינוך, אנחנו עובדים ביחד ויושבים יחד בפורומים, כי המטרה היא אחת - התודעה הלאומית בצבא וכל הנושאים הערכיים. אנחנו נותנים את רוח התורה מההבטים היהודיים", אמר הרב הראשי לצה"ל.

תאריך:  25/10/2008   |   עודכן:  25/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רבנות חרדית לצה"ל
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הארץ לא אכזב בתעמולה הגזענית
נה  |  25/10/08 18:45
2
הכותב מנותק ואינו מכיר את
בר דרור דוד  |  25/10/08 23:23
3
רבנות פוליטית לצה"ל
איתן גנור  |  27/10/08 10:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד דב אבן-אור
הבעיה אינה רק בניית "מגדל בבל" שראשו בשמיים, אלא הטעיית הציבור הרחב במשך עשרות שנים, כי הגיאות הכלכלית מיטיבה עם כולם
עו"ד יוסי דר
אין כאן כל כוונה להיכנס לנימוקיה המשפטיים של השופטת לשחרר בערובה את הסרסורים. מה שמקומם כאן הוא רוח הדברים והלשון שבה משתמשת השופטת הנכבדה כדי לבסס את החלטתה
יונה לוי גרוסמן
למען נוכל לדון באופן נכון בנושא הדמוגרפיה של א"י יש ללמוד ולדון גם על תהליך ההתיישבות הערבית בארץ-ישראל בעת החדשה
אריה אבנרי
ההר של הציפיות הוליד שבעה עכברים קטנים שמדי פעם יצאו מחוריהם כדי לנסות לכרסם בעוגת התקציב הלאומית על תקן של שליחי ציבור מדומים. מאזן הפעילות של "גיל" למען הגמלאים בשתי שנות קיומה הינו אפסי    הערת אזהרה (4)
יואב יצחק
בתגובתו לדבריה של בתיה אפולו מגלה דנקנר כי בספרו על בן אמוץ הוא נמנע מפרסום "פרשה אחת, חמורה ומזעזעת מכל מה שפורסם"    בכך הוא חוטא פעמיים: גם בעצם הצינזור וגם בעצם האיום הסמוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il