X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היעלה על הדעת שמשום המבוכה תפקיר המדינה את מי ששלחה למשימה מסוכנת? היעלה על הדעת שמדינת ישראל תכיר ב"חובה עליונה" לעשות הכל להביא הביתה רק את מי שנוח לה לדרוש את שחרורו?
▪  ▪  ▪
לשחרר את פולארד [צילום: AP]
על קובעי המדיניות ובעלי הסמכות לפעול במלוא התנופה לפי אותם עקרונות מקודשים שמופעלים לגבי החיילים החטופים וללחוץ לביצוע שחרור מיידי של פולארד. אין זמן מתאים יותר מן השבועות האלה. ממשל בוש עומד לפני חילופין וזו עונת החנינות. ממשלת ישראל חייבת להשתחרר מן השיתוק והרפיסות שאחזו בה ולפעול לפי חובת האחריות הנגזרת ממעמדה

הקביעה החד-משמעית "יש לנו חובה עליונה להביא את גלעד שליט הביתה" משום שהוא חייל שיצא בשליחות המדינה מהדהדת מכל כיוון. ראשי השלטון ואישי ציבור מוכנים לשבור קווים אדומים ולשחרר מאות רוצחים בשם המחוייבות של המדינה לשליחיה. אכן עקרון חשוב שמאפשר לשליחים בחזית להסתכן למען צרכי הביטחון הלאומי בידיעה ששולחיהם לא ינוחו ולא ישקטו עד אשר ישיגו את פדיונם וחירותם.
משום מה, עקרון מנהיגותי זה נשבר לגבי שליח אחר של המדינה היושב כבר יותר מעשרים ושתיים שנה בכלא של מדינה ידידותית על שום פעילותו בשליחות ביטחונית של מדינת ישראל. מפליא הדבר שאותם אישי ציבור וקובעי מדיניות לא מחילים את אותם עקרונות של אי הפקרת שבויים במקרהו של יונתן פולארד. לא אחר מאשר אחד מחברי ממשלת ישראל הנכחית שהיה המפעיל האחראי למשימותיו של פולארד ישב באותו זמן במשרד ראש הממשלה ומשם שיגר הוראותיו לשליח בחזית המודיעין.
אכן, פולארד נשלח לפעול במדינה ידידותית ועצם הרעיון של הפעלתו היה בו משום סיכון לסיבוך ביחסים עם המעצמה ועם הקהילה היהודית שבה. אכן, מעצרו גרם ל"אי נעימות" במערך היחסים העדין של קהילה יהודית - ממשלה זרה - מדינה יהודית ומכאן ככל הנראה מקור האפליה הגלויה של התעלמות ממחוייבות לחייל שנשבה במשימתו. אולם, היעלה על הדעת שמשום המבוכה תפקיר המדינה את מי ששלחה למשימה מסוכנת? היעלה על הדעת שמדינת ישראל תכיר ב"חובה עליונה" לעשות הכל להביא הביתה רק את מי שנוח לה לדרוש את שחרורו? היעלה על הדעת שעקרונות מקודשים נעשים גמישים בכפוף ליחסי ידידות בינלאומיים?
ראש הממשלה הקודם נפגש עם הנשיא בוש כשבכיסו מכתב מכמאה חברי כנסת הדורשים את שחרור פולארד מיד, ומסיבות השמורות עמו לא הגיש את המכתב. האם ראש הממשלה במדינה היהודית הדמוקרטית והעצמאית שקמה כדי לזקוף את קומתו של העם היהודי הוא עד כדי כך מוגבל ביכולת הדיון במפגש עם נשיא המעצמה הידידותית שאף אינו מביא בפניו את דרישת נציגי כל הציבור? יהיה מקור החשש מהצגת דרישה חד-משמעית לשחרור פולארד אשר יהיה, לאחר יותר מעשרים ושתים שנה הגיע הזמן לשנות את הגישה. לאחר עשרים ושתים שנה גם הישראלים המתכחשים למציאות של מאסר איש מודיעין שלנו בארה"ב יכולים לשנות את הדיסקט.
לאחר זמן כה רב הכל משתנה. הזמן כן קובע. כידוע לכל, מקובל ביחסים בין מדינות שמרגלים אינם מרצים את מלוא עונשיהם. אזרחים אמריקניים לא יהודים שגרמו נזק כבד מאוד לארה"ב בשליחות הגוש המזרחי כבר שוחררו מזמן בלי לרצות את תקופת מאסרם. מדוע המרגל היהודי מופלה לרעה? מדוע מדינת ישראל שאחת מיעדיה הוא למנוע פגיעה ביהודי באשר הוא יהודי משותקת במקרה זה?
אפילו מי שעמד בעבר בראש סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב הודה שאין מניעה לשחרורו של פולארד מיד, וישראל שותקת. מדינת ישראל שיתפה פעולה עם שלטונות המשפט בארה"ב והסגירה ראיות מפלילות שלא היו בידי ארה"ב לצורך משפטו של פולארד. יש לה זכות מלאה וחובה עליונה לדרוש במפגיע את שחרורו. הטיעון המקובל לפיו רק בקשה חשאית עשויה להביא לשחרורו וכי יש לשמור על פרופיל נמוך, היה עשוי להתקבל לפני עשרים שנה. עתה, הוא בטל ומבוטל. עשרים שנה של הזדמנויות לפעילות חשאית הוחמצו או נכשלו. עתה רק לחץ גלוי מצד ראשי המדינה וביצוע עסקה כמקובל בשחרור מרגלים אפילו בין מדינות לא ידידותיות יתרום לקידום שחרורו.
על קובעי המדיניות ובעלי הסמכות לפעול במלוא התנופה לפי אותם עקרונות מקודשים שמופעלים לגבי החיילים החטופים וללחוץ לביצוע שחרור מיידי. אין זמן מתאים יותר מן השבועות האלה. ממשל בוש עומד לפני חילופין וזו עונת החנינות. ממשלת ישראל חייבת להשתחרר מן השיתוק והרפיסות שאחזו בה ולפעול לפי חובת האחריות הנגזרת ממעמדה. אם גם בעונה כה מתאימה תימשך גרירת הרגליים, אם ראש ממשלה יוצא לא יעיז לשגר את מכתב חברי הכנסת ולעורר בעצמו את הלחץ המדיני והציבורי למען סיום הפרשה, אם ממשלה שמבצעת עסקות מסוכנות ביותר להחזרת גופות של חטופים לא תעשה הכל, הכל, ואפשר לעשות הרבה לניצול שעת הכושר הנוכחית, איש לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו. נשיא המדינה ואחד מחברי הממשלה נושאים באחריות אישית לאירועים שקדמו למאסרו של פולארד, והם חייבים אישית, כפל כפליים, ללחוץ לפעולה מיידית.

הכותב הינו פרופסור לביופיסיקה באוניברסיטת בר-אילן וסגן יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  29/10/2008   |   עודכן:  29/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יונתן פולארד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגיע הזמן של פולארד
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
בושה וחרפה למדינת ישראל
דן הרפז  |  30/10/08 01:53
2
ישוחרר פולארד
יוצמך  |  30/10/08 09:18
3
עסק ביש.....
דני ירושלמי  |  30/10/08 11:13
 
- אכן כך, לצערי.
ירון זכאי  |  30/10/08 19:26
 
- iloCcCZzCGXwjBXb
Fabiana  |  13/02/12 19:58
 
- GGyPIAdlJBEeMwvsPMf
Alif  |  13/02/12 14:40
4
נשלך?
KOLAM zibi  |  30/10/08 14:11
5
ETAN NA LE HAHLIF ET POLARD
m.elkrief  |  30/10/08 16:59
6
שמעון פרס מסר את הסוכן פולארד
דן הרפז  |  30/10/08 17:11
 
- שמעון פרס- זו לא הפעם היחידה..
ירון זכאי  |  31/10/08 03:07
7
קלינטון - ברק - אולמרט
בר ברע  |  17/04/12 16:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר אינדור
אזהרה: בתקופה שעד הבחירות יהיו הרבה עימותים שמחנה ברק ינסה ליצור עם המתנחלים תוך שימוש בחיילי צה"ל
ירון זכאי
הגלובליזציה היא תהליך של השמדת עמים. היא עוקרת מיליוני "עבדים" ממדינה למדינה, ממוטטת תעשיות ללא צורך, ומחסלת מדינות לאום    עלינו לדאוג שאנו לא נהיה בין קורבנותיה
יוני בן-מנחם
תקופת החורף איננה מאפשרת לישראל מבצע צבאי נרחב ברצועת עזה למיגור התשתית הצבאית של ארגוני החבלה ולכן על ישראל להסכים להארכת הסדר הרגיעה    במקביל יש לנקוט שורה של צעדים שיזרזו את שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט
ד"ר רון בריימן
אחוז ההצבעה הנמוך בבחירות 2006 נבע כנראה מהימנעותם של בוחרים כתומים, המומים מה"הינתקות" שבוצעה כמה חודשים לפני כן, מאוכזבים מעריקת רבים מנבחרי הליכוד ובראשם דון שרון וסנשו אולמרט, ומוטרדים מהחזות נעדרת הברק והחידוש של האיחוד הלאומי-מפד"ל. מיואשים אלה זקוקים ל"תקווה", שנועדה לתת ביטוי פרלמנטרי לימין החילוני הדומם, אבל לא רק לו
סמדר טייטלר
בתקופה זו נחלשת מערכת החיסון והגוף חשוף יותר למחלות, בעיקר בקרב ילדים ובני גיל הזהב    בדיקות דם אמורות להצביע על חוסרים בגוף וכך לקבוע אילו ויטמינים גופנו זקוק    תזונה לא מאוזנת ולא מסודרת עשויה לגרום לחוסרים של ויטמינים ומינרלים בגופנו
רשימות נוספות
פולארד תובע הצהרה: לא קיבלתי גרוש מישראל  /  רותי אברהם
"שביתת רעב למען פולארד - מצווה"  /  עידן יוסף
המבקר שוקל: צו הבאה נגד אולמרט  /  רותי אברהם
הפטפטת אשמה - לא המבקר!   /  ראובן לייב
חרפת פולארד  /  יוסי דגן
את אחי אנכי מבקש  /  יאיר גבאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il