X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עישון מזכיר לפילוסוף הצרפתי הליכה עם אישה אהובה בטבע הוא מספר איך נגמל מההתמכרות ומציע לקוראיו שיטה להיפטר מזו שלהם
▪  ▪  ▪

"לפני שנים מעטות הבאתי עצמי להחלטה להפסיק לעשן. המאבק הפנימי היה קשה, לא הטריד אותי במיוחד חסרונו של טעם הטבק, כמו עוצמת משמעות פעולת העישון בשבילי. התגבשה אצלי מערכת חיים שלמה סביב העישון. נהגתי לעשן בתאטרון, בעבודה בבוקר, בערב לאחר הארוחה. נראה היה שאם אמנע מעישון - אפשיט את העניין שלי מהתאטרון, מארוחת הערב אגזול טעמה, ומעבודת הבוקר אוציא העירנות והחדות. היה נדמה שכל דבר בלתי צפוי שאתקל בו יהא עלוב באופן יסודי, אם לא אוכל לקבל פניו בעודי מעשן. להיות-מסוגל-לקבל-אותי-מעשן, זה היה קנה המידה לאיכות בו נמדד כמעט כל דבר בעולמי. חששתי שבהפסקת העישון אשדוד האיכות מהכל, ובתוך עליבות כללית כזו חיי ישוו בקושי המאמץ".
ז'אן פול סארטר ז"ל, הוביל זרם מחשבה קיומי, אקזיסטנציאליסטי, הזרם שקדם לפילוסופיה הפוסט-מודרנית השלטת כיום, אך עדיין משפיע מאוד באירופה ובארה"ב. ע"פ סארטר, העישון היא פעולה שתלטנית והרסנית. האדם מחפש נקודות משען במציאות, הרגשת קיום בתוך שממה חסרת תוכן, ומבצע פעולות המסמלות עבורו את קיומו בעולם. לקיחה של משהו, השתלטות, היא גם הכלה שלו אל תוך האדם. לדוגמה, קניתי אופנוע גדול בניסיון להטמיע בעצמי משהו מאופי האופנוען. לאחר שקניתי אותו, אני נהנה להרוס אותו – לשחוק אותו ולהשתמש בו עד כלות, כך אני פועל עליו ומטמיעו עוד יותר. כמו בקבלה ובבנייה החופשית, גם סארטר מדגיש חשיבות הסמליות בחיינו, על אף שלרוב היא סמויה מהעין, תת-מודעת.
הטבק מסמל קיום שנשלט על ידי, משום שאני הורס אותו באופן רציף ע"י נשימותיי, בגלל שהטבק נשאב לתוכי והשינוי הזה מסומל בהפיכתו של המוצק לעשן. סארטר משווה הדבר להליכה עם אישה אהובה בטבע, כל יחס לנוף כמו מוכתב ע"י נוכחתה (ולעולם יזכירו אותה). "הקשר בין הנוף שראיתי כשעישנתי וטקס זבח קטן זה של הטבק, היה הדוק כ"כ, עד כדי סימול הנוף ע"י הטבק. לכן פעולת ההרס השתלטנית שלי את הטבק, הייתה המקבילה הסמלית של הרס שתלטני את העולם כולו. מעבר לטבק שעישנתי מצוי היה העולם הבוער, העולה בעשן, העובר שינוי צבירתי ונספג בי חזרה." הרס, כמו יצירה הוא אמצעי לגרום תחושת קיום אצל ההורס.
"בכדי לעמוד בהחלטתי להפסיק, הייתי חייב לפרק את המערכת סביב העישון. וכך, מבלי לתת דין וחשבון לעצמי, מבלי להבין עד תום, צמצמתי משמעות הטבק בעיני לשום דבר פרט לטבק – עשב שבוער. חתכתי את קשריו הסמליים עם העולם, שכנעתי עצמי שאינני נוטל דבר מהצגת התאטרון, מהנוף, מהספר שקראתי, אם אני מהרהר בהם בלי המקטרת שלי. בניתי מחדש את יכולתי להתייחס, להכיל את האובייקטים הללו בדרכים אחרות מטקס הזבח. ברגע ששוכנעתי בכך, געגועיי הסתכמו בעניין פעוט. עדיין התקשתי לדמיין סביבתי בלי ניחוח העשן, חום המקטרת בין אצבעותי וכו'. אך לפתע הגעגועים נוטרלו והפכו בהחלט נסבלים."

תרגום חופשי מתוך "קיום וכלום", סארטר, 1943
תאריך:  30/10/2008   |   עודכן:  30/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיצד ז'אן פול סארטר הפסיק לעשן
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
"אופרה בגרוש".
kunin  |  31/10/08 02:22
2
"טובים השנים מן האחד"
kunin  |  31/10/08 05:18
3
"שלשה המה מיטיבי צעד..."
kunin  |  31/10/08 09:09
4
"וארבעה מיטבי לכת..."
kunin  |  31/10/08 09:43
5
"התפלל בעד עבדיך אל ה' אלהיך"
kunin  |  31/10/08 10:36
6
למוני לג'רו מני
kunin  |  31/10/08 10:51
7
עירתני בשייב
kunin  |  31/10/08 11:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רות פרסטר
הצעת החוק של הגברת לבני לנישואים אזרחיים, הינה תגובת הנגד לברית הנרקמת בין הליכוד למפלגות הדתיות, ועשויה לרתק אליה עשרות אלפי רוסים התקועים במצב משפטי קשה עקב מגבלות הדת
פרופ' אלישע האס
היעלה על הדעת שמשום המבוכה תפקיר המדינה את מי ששלחה למשימה מסוכנת? היעלה על הדעת שמדינת ישראל תכיר ב"חובה עליונה" לעשות הכל להביא הביתה רק את מי שנוח לה לדרוש את שחרורו?
מאיר אינדור
אזהרה: בתקופה שעד הבחירות יהיו הרבה עימותים שמחנה ברק ינסה ליצור עם המתנחלים תוך שימוש בחיילי צה"ל
ירון זכאי
הגלובליזציה היא תהליך של השמדת עמים. היא עוקרת מיליוני "עבדים" ממדינה למדינה, ממוטטת תעשיות ללא צורך, ומחסלת מדינות לאום    עלינו לדאוג שאנו לא נהיה בין קורבנותיה
יוני בן-מנחם
תקופת החורף איננה מאפשרת לישראל מבצע צבאי נרחב ברצועת עזה למיגור התשתית הצבאית של ארגוני החבלה ולכן על ישראל להסכים להארכת הסדר הרגיעה    במקביל יש לנקוט שורה של צעדים שיזרזו את שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il