X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יוסי שטורם   |  סמנכ"ל קרן ההשתלמות רום ורום רביד
אז הבורסות נפלו, נכון. כמה קרנות של תאבי בצע התרסקו, בנק השקעות בן 150 שנה נסגר ביום אחד. אבל, תסתכל מסביב, הכל פורח, אנשים חוגגים את החגים, בתי המלון מלאים, הטיסות עמוסות, הדיוטי-פרי שוקק חיים. בקיצור, איזה משבר ואיזה נעליים תתפלאו, אבל המשבר הוא לא רק כלכלי אלא גם פסיכולוגי
▪  ▪  ▪

לפני כמה ימים הייתה לי שיחה קצרה עם ניר, חבר ותיק שלי. ניר הוא איש תיפעול בשוק ההון, ובדרך כלל, יודע על מה הוא מדבר.
זה משבר זה?! שואל-אומר ניר. אז הבורסות נפלו, נכון. כמה קרנות של תאבי בצע התרסקו, בנק השקעות בן 150 שנה נסגר ביום אחד. אבל, תסתכל מסביב, אומר ניר, הכל פורח, אנשים חוגגים את החגים, בתי המלון מלאים, הטיסות עמוסות, הדיוטי-פרי שוקק חיים. בקיצור, איזה משבר ואיזה נעליים.
צודק ניר. את המשבר הנוכחי שומעים ברדיו ורואים בטלוויזיה, אבל עוד לא ממש מרגישים. אם אתם לא מתעקשים לבדוק מה עשתה קופת הגמל או קרן הפנסיה שלכם בחודשים האחרונים, תתקשו להבין על מה כל המהומה התקשורתית. אבל, אל תטעו. אין מצב שגל הצונאמי הזה יחלוף מעל ראשינו, ואנו לא נרגיש בכלום. המשבר הזה עוד יגיש לנו את החשבון, וזה לא יסתכם רק בחסכונות הפנסיוניים.
המשבר: פסיכולוגי
כולם מדברים על הבורסות העולות והיורדות, על מדד הדאקס והקאק והפוטסי, ואי-אפשר בלי להזכיר את הדאו ג'ונס והאס אנד פי 500. אבל מאחורי כל השמות המוזרים והמספרים שלידם, מסתתרת בעיה הרבה יותר עמוקה וקשה, שנכון יותר יהיה לתאר אותה דווקא במושגים הלקוחים מתחום הפסיכולוגיה.
יש כאן משבר אמון. משבר שבו הבנקים הפסיקו להאמין באנשים, והרבה יותר חמור מכך: הבנקים הפסיקו להאמין בבנקים אחרים. אגב, אם המשבר יחריף, הוא עלול להגיע לקטסטרופה בה היה העולם ב-1929 - השלב בו אנשים חדלו להאמין בבנקים.
וכאשר בנקים לא מאמינים יותר, הם מפסיקים לתת אשראי. וכשאין אשראי - אין כסף להשקעה ולצריכה, וכשאין צריכה - זאת כבר לא בעיה של שוק ההון, אלא מפעלים אמיתיים צריכים לפטר עובדים אמיתיים. לכן, נזעקו כל הממשלות והבנקים המרכזיים והתחרו אחד בשני בהודעות לעיתונות על כך וכך מיליארדי דולרים אותם הם מוכנים להשקיע כדי לעצור את המשך התגלגלות המשבר. ואגב, יש את כל הסיבות הטובות להאמין כי כל הפעולות הללו יביאו בסופו של דבר לסיומו של המשבר הנוכחי. זה יכול להימשך עוד כמה שבועות או חודשים, אולי אפילו שנים (להזכירכם, עשר שנים נדרשו לארה"ב כדי לצאת סופית מן המשבר של 1929), ובסוף זה ייגמר. אך עד אז יעסקו הכותרות בעולם בפיטורי עובדים, ירידת מחירים, פשיטות רגל, עלייה באבטלה, ובמילה אחת: מיתון.
אבל, גם אם התסריט הפסימי הזה לא יתממש, והמשבר יסתיים מחר בבוקר, הכלכלה שלאחר המשבר לא תהיה אותה הכלכלה שהייתה כאן קודם לכן, ממש כפי שעולם ההיי-טק אחרי שנת 2000 אינו עולם ההיי-טק שהיה לפניה. כולם יהיו יותר זהירים, יותר חשדנים, יותר סקפטיים, וגם שוק ההון יהיה יותר מפוכח, וכנראה גם יותר מפוקח (על-ידי רשויות הפיקוח).
וזהו אולי הלקח המרכזי מן המשבר הזה: אחת לכמה שנים, אחרי שהצטברו כבר לא מעט שכבות של חלומות וכזבים שנבנו זה על זה בהבל פה, זקוקה הכלכלה לאיזו רעידת אדמה קלה, שתמוטט את המבנים שיסודותיהם רעועים, ותשאיר אחריה רק את אלו שהוקמו על אדמה יציבה ובחומרים הנכונים. מי שיצליח להבין זאת, ישרוד את המשבר וייצא חזק יותר בסופו. מי שימשיך להאמין בסיפורי מעשיות על 'כלכלה אחרת', יהיה תמיד הקורבן של המשבר הבא.

הכותב הוא סמנכ"ל קרן ההשתלמות 'רום' של עובדי הרשויות המקומיות.
תאריך:  02/11/2008   |   עודכן:  02/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה משבר זה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
העולם שייך לעשירים
אזרח קטן  |  2/11/08 16:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רותי ברקן
הרבה פעמים אנו נתקעים ולא מצליחים להמשיך לרדת במשקל בעקבות דיאטת כסאח    אם המטרה שלנו היא להפחית במשקל ובאחוזי השומן, יש להיכנס לתוכנית אימונים אותה יש לשלב עם אכילה נכונה ומסודרת
גיא גרימלנד
משה בר הוא הישראלי שרשם בשנה וחצי האחרונות שני מגה אקזיטים בזכות מכירת XenSource לסיטריקס וקומראנט לרד האט    בראיון ראשון הוא אומר: "המשבר יימשך כמה שנים והוא ישפיע על חצי עולם, כולל ישראל"
אורי ברקוביץ'
נושא כלים: משלבים את ג'ימייל, לוח השנה והרסס של גוגל בעמוד אחד, שירות ישראלי חדש להצגת מסמכים תמונות ומצגות מרחוק    וגם: מילון לשפה הפרטית שחברים ממציאים
איציק וולף
מדוע התקפל ערוץ 2 לנוכח הביקורת הציבורית על שידור הקלטות של רוצח ראש הממשלה יצחק רבין?; ועל ההבדל בין קונספירציות לשאלות חזקות
שלמה טל
המשבר הפיננסי לו אנו עדים עתה אינו תוצאה של כשל פיננסי בלבד. המשבר הפיננסי הינו סימפטום של משבר חברתי עמוק, כאשר המנהיגים במדינות המערב חסרים את האומץ והיושרה להכיר בסיבות האמיתיות של המשבר, ולכן גם המהלכים המוצעים על ידם לא יביאו מרפא לכלכלה במדינות המערב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il