X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בשמאל כל אחד מאמץ לו סיבה משלו לכך שהמציאות מסרבת להתאים את עצמה לאמונתו
▪  ▪  ▪
הכנסייה הקתולית הצליחה להשתחרר "מעיקרים" אחדים, ביניהם שכדור הארץ נמצא במרכז היקום, ולהודות בכך שמה שרואים דרך עדשות הטלסקופ אכן מייצג את המציאות. לשמאל שלנו, לעומת זה, מראה עיניים ומשמע אזניים פשוט אינם מספיקים

לאחרונה הופיעה ידיעה מעניינת בקשר לפרשה אמריקנית-רוסית מן העבר, שיש בתגובות עליה כדי ללמד גם עלינו. מורטון סובל, היחיד שעדיין בחיים מבין הנאשמים במשפט המפורסם של ריגול האטום שנערך בשנות החמישים של המאה שעברה, הודה לראשונה בראיון פומבי, כי הוא ובני הזוג יוליוס ואתל רוזנברג אכן ריגלו למען הסובייטים. ואמנם, ילדיהם של הרוזנברגים, שהתמידו לאורך שנים במערכה ציבורית שנועדה להוכיח כי הוריהם הוצאו להורג על לא עוול בכפם, נאלצו לראשונה להסכים עם העובדה, שאביהם היה מרגל סובייטי.
נדמה כאילו בהודאה זו יש כדי להנחית מכת מוות לא רק על עמדתם של בני הרוזנברגים, אלא על זו של השמאל האמריקני בכללותו, בדבר חפותם של הנאשמים. אלא שלמרות חשיפתם בשנים האחרונות של מסמכים המפלילים אותם באופן ברור, נותרה חפותם בבחינת עיקר אמונה, לפחות של חלק מן השמאל.
ליאונרד לרמן, למשל, יו"ר ארגון בן יובל שנים, שמטרתו הבלעדית היא להביא לפתיחה מחדש של התיק הפלילי הישן, ממשיך לטעון - למרות הודאת סובל - שהרוזברגים אינם אשמים בדבר.
לא רחוקים ממנו בהשקפתם הם אלה בשמאל האמריקני שאמנם מוכנים, בלחץ הנסיבות, להודות בעובדות ה"יבשות" - קרי, שהרוזנברגים ריגלו למען הסובייטים - אך לא להרפות מן הטענה, שבכל מקרה האשמה האמיתית רובצת על ארה"ב ולא על בני הזוג. וכך, הפרופסור להיסטוריה הווארד זין טוען שמעולם לא היה חשוב לו אם הרוזנברגים אשמים או לא - מה שחשוב הוא שהם לא זכו ל"משפט הוגן באווירה של אז, של היסטריית המלחמה הקרה" (שימו לב - "היסטריה", לא חשש ריאלי על-רקע הניסיונות וההצלחות של הסובייטים בהשלטת הקומוניזם בחלקים אחרים של העולם).
ואילו הסופר האמריקני הידוע, אדגר לורנס דוקטורוב, אומר שהשאלה החשובה באמת אינה אם הרוזנברגים ריגלו (ומסרו לסובייטים את סודות האטום של ארה"ב), אלא מה שעלה בגורלם של בני הזוג (הם הוצאו להורג). לעובדה הפעוטה של הבגידה, כך מתברר, אין חשיבות גדולה.
טעם האוכל בקמפ-דיוויד
שני דפוסי התנהגות מגולמים בתגובות האמריקניות האלה, והם זהים לאלה המאפיינים את השמאל הישראלי. האחד הוא אי-נכונות לקבל עובדות כהוויתן, והשני הוא אי-נכונות להסיק מסקנה, שתוביל לשינוי כלשהו בתפיסה - גם כשמודים בנכונותן של העובדות היבשות.
וכך, כשהכריז ערפאת בנאום שהוקלט בחשאי במסגד בדרום-אפריקה, כי ההסכם אוסלו שעליו חתם משול להסכם "קורייש" של מוחמד - כלומר הסכם, שמראש נועד להפרה - תגובת השמאל הייתה שתיקה והתעלמות. לא אנשים כמוהם יודו בכך, שערפאת לא התכוון באמת לקיים את ההסכם ה"היסטורי". הרי הם יודעים טוב ממנו מהן כוונותיו. וכשערפאת דחה את הצעתו של ברק ב-2000 למדינה פלשתינית בגבולות 1967 פחות או יותר, הכוללת את העיר העתיקה- לא היה זה מכיוון שלא היה מוכן לקבל את קיומה של ישראל כעובדה מוגמרת, אלא משום ש... וכאן הביא כל אחד את הסיבה שלו לסירוב ערפאת: קלינטון עיצבן אותו, ברק העליב אותו, ממשלת ישראל לא ויתרה מספיק, האוכל בקמפ-דיוויד לא היה לטעמו. מיד לאחר מכן, כשפרצה אינתיפאדת הרצח, לא קיבלו בשמאל את העובדה שהיה זה מעשה מתוכנן מראש של הרשות ושל העומד בראשה, אלא טענו שהייתה זו התפרצות ספונטנית של מדוכאים. וכי ייתכן שחתן פרס נובל לשלום יורה על חיסול אזרחים שלווים היושבים בקניונים ושותים קפה?
שלא כמו במחוזות אחרים, בשמאל שלנו אין נוהגים לסטות מן האמונה. לכנסייה הקתולית, למשל, לקח זמן, אבל היא הצליחה להשתחרר מ"עיקרים" אחדים, ביניהם העיקרון שכדור הארץ נמצא במרכז היקום, ולהודות בכך שמה שרואים דרך עדשות הטלסקופ אכן משקף את המציאות. לשמאל שלנו, לעומת זאת, מראה עיניים ומשמע אזניים פשוט אינם מספיקים. שמונה שנים קשות עברו מאז האינתיפאדה, והעובדות עדיין אינן מצליחות לקעקע את האמונה בדרכם - דרך שאותה אימצו לעצמם, בלחץ התקשורת, רבים מן הפוליטיקאים ב"מרכז". לא חלף זמן רב כל-כך מאז יצאנו מעזה כדי "להתנתק מן הפלשתינים ולהביא את השלום", והנה הם מציעים לנו לצאת ממזרח ירושלים ומן הגבעות החולשות על תל אביב כדי... כן, "להתנתק מן הפלשתינים ולהביא את השלום". קסאמים נורו מעזה תמול-שלשום? ומה בכך? ממזרח ירושלים, לאחר שנצא ממנה, הם לא יירו. שהרי ישרור פה שלום, טיפש. עובדה.
ואם לא ישרור? אהה - אם לא ישרור גם לאחר שנמלא אחר חזונה של ציפי לבני ונקים פה מדינה פלשתינית שבירתה ירושלים, הרי בכל מקרה יהיה זה בגללנו, ולא בגלל האמונה. כי אנו באופן קבוע אשמים במה שעושים הפלשתינים - למרות החומר המוקלט, למרות הוויתורים המפליגים - בדיוק כפי שארה"ב היא האשמה - למרות חומר הראיות, למרות ההודאות - במה שעשו הרוזנברגים. אם השלום לא יתממש, משמע שלא עשינו די, ושאם רק נעשה את המעשה ה"נכון", בוא יבוא. עלינו רק להמשיך לבלות את זמננו בחיפוש אחר אותו ויתור גואל ונעלם.

ד"ר עדו נתניהו הוא סופר, רופא, ועורך במגזין האינטרנט "מראה".
תאריך:  08/11/2008   |   עודכן:  08/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העובדות כחפץ חסר תועלת
תגובות  [ 25 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
העובדות לא מצליחות לבלבל אותם
אזרח קטן  |  8/11/08 13:47
 
- שמאל בעולם ובישראל
בני בנקר  |  8/11/08 16:22
 
- אתה טועה ובגדול
שרון ר.  |  8/11/08 18:22
2
יכלת להשאיר את הציטוט העליון
נה  |  8/11/08 13:50
 
- נכון-זו בדיוק צורת ההתיחסות
וילהלם  |  8/11/08 20:54
3
אבל ביבי אחיך התחבק עם ערפאת
אחרי קורייש וגם..  |  8/11/08 14:27
 
- חשוב לדייק בעובדות
שקוף  |  8/11/08 17:27
 
- השומר אחי אנוכי?
ע.ב.  |  8/11/08 18:29
4
השמאל בישראל הפנאטים האמיתיים
אייל ר  |  8/11/08 16:19
5
די להאשמות,לניתוחים ולאבחנות!!
הניה  |  8/11/08 17:22
6
"גם אם תכתוש את השמאלן במכתש-ל
קורן נאוה,טבריה  |  8/11/08 18:59
7
הרבה יותר ימנים עברו למרכז
צארינה  |  8/11/08 20:00
 
- עינייך טחו מלראות
אמיר ש  |  8/11/08 21:45
8
מה הקטע של ההתממות פה? ל"ת
זכויותך ידועות   |  8/11/08 21:02
9
הפוסל, במומו פוסל
איתן   |  8/11/08 21:43
 
- הרבנים/ימין: לא להעסיק ערבים
א.ד.גורדון  |  8/11/08 22:29
 
- תשובות קשקשן עיוור
קורא בעיון  |  8/11/08 22:58
10
דיסוננס קוגניטיבי
אורי נטע  |  9/11/08 10:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלון מרום
סליחה על הנימה האישית, אך מדובר בוידוי    שמעתי את הצהרת הכוונות של אובמה לאחר ניצחונו ואני חייב לנסות להסביר לכם ולי מדוע איתרגתי, כיצד נפלתי קורבן למזימה שמאלנית קיצונית
גיא ליברמן
רוב ראשי הערים גרים בשכונות מטופחות, אך לעתים סובלים גם מהפרעות ואף מאירועי חבלה פליליים    איש מבין ראשי הערים ברשימה אינו גר בדירה שיכולה להתחרות במחירים הנהוגים בקומות הגבוהות של מגדלי היוקרה של תל אביב או בווילות של הרצליה פיתוח    רגע לפני הבחירות לרשויות המקומיות, מוסף נדל"ן מציג את השכונות של ראשי הערים
אריה אבנרי
בגלל השיריונים והצפיפות הרבה ברשימת מפלגת העבודה, ובעיקר נוכח ההתרסקות הצפויה למפלגה, כנראה שלא יצליחו להבחר לכנסת הבאה כמה מחברי הכנסת שדווקא כן ראויים מבחינת הגינותם האישית    כך תמשיך העבודה להידרדר במדרון הפוליטי בדרכה לאבדון מוחלט בעזרת נבחרים מושחתים שיעלוזו בכנסת הבאה    הערת אזהרה (8)
אייל גולדמן
מישהו מנסה להשניא את ביבי המתיישבים וכל מה שהוא לא שמאל על הציבור הישראלי - כביכול ללא יד מכוונת
רן ברץ
הטענה בדבר "סכנה דמוגרפית", כאילו אי-נסיגת ישראל מיו"ש תאלץ אותה להעניק אזרחות ישראלית לתושביהם הפלשתינים, נובעת מהתעלמות ומאידיאליזציה של עמדת הפלשתינים והעולם
רשימות נוספות
מורות יולדות במרס  /  עמוס גורן
משתגעים בעדרים, לשפיות חוזרים אחד אחד  /  ניבה פון-וייזל
מנפלאות הכיבוש המשחית  /  דפנה שמורק-נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il