בתחילת 2009 צפויה עליית מדרגה נוספת בתשלום שווי מס, עבור שימוש ברכב ממקום העבודה. כזכור, בשנת 2007 החליט משרד האוצר כי חברות אשר מעניקות רכב לעובדיהן, מאפשרות לעצמן ליצור מעיין "מקלט מס" – לשלם פחות מס על לכאורה פחות משכורת.
לפני תחילת המהלך נשמעו קולות רמים נגד המהלך בקרב עובדי ההיי-טק, אשר איימו כי הדבר ימוטט את שוק הליסינג בישראל וכי לא ישתלם לעובדים לקבל רכב ממקום העבודה. איפה אנחנו עומדים היום?
חברות היי-טק הן לקוחות הליסינג המרכזיות בשוק הישראלי. כל חברת היי-טק מכובדת מחזיקה קצין רכב, ומספר לא מבוטל של מכוניות. כל חברה או עסק גדול עובדים עם חברת ליסינג מסוימת ומקבלים ממנה תנאים טובים לרכישת רכבים בליסינג.
אנשי היי-טק אוהבים רכבי ליסינג. זה הפך למעין סמל סטטוס של אנשי עסקים מהמעמד הבינוני, ועובדי היי-טק צעירים אשר משתייכים למעמד הבינוני ובינוני גבוה: זה לא רע לנהוג ברכב של חברת ליסינג, בלי שאכפת לך מאחזקת הרכב, ממספר הקילומטרים שתיסע, ואפילו מכך שהרכב נהרס במהלך טיולי השבת המשפחתיים.
בשנים הראשונות של כניסת חברות הליסינג לתחום ההייטק היו העובדים מרוויחים בגדול: עלות הרכב הייתה יורדת להם מהמשכורת ברוטו וכך היו משלמים פחות מס. גם בעל החברה היה מרוויח מעט כי היה משלם להם תנאים סוציאליים רק לפי משכורת הברוטו, ולהם לא הייתה "עילה" להתלונן....
בשנים האחרונות נכנסה המדינה לתמונה והוסיפה מס על שווי שימוש ברכב ליסינג. כעת, עובד אשר היה צריך להרוויח 15,000 ש"חבחודש, אך בגלל הרכב מליסינג (השווה בערך ל3,000 ש"חבחודש), משלם מס רק לפי 12,000 ש"ח- ישלם מס גם על שווי שימוש ברכב בסך 1,500 ש"ח. פירוש הדבר של-12 אלף יתווספו 1,500 והוא ישלם מס על 13,500 ש"ח, דבר שאמור לצמצם את הפער (כי כזכור גם הזכויות הסוציאליות קצת נפגעו).
מאז השינוי נשמעים קולות מגוונים בפורומים לרכב ובעיתונים כלכליים דוגמת דה מרקר וגלובס. מצד אח,ד עובדי ההיי–טק ואנשי עסקים מלינים על השינוי וטוענים כי זוהי החלטה כלכלית שגויה הפוגעת במעמד הבינוני ובפלח האוכלוסיה עליו נשענת הכלכלה. נשמעות גם טענות כי הדבר ירסק את חברות הליסינג. מצד שני, טוענים רבים כי יש בכך בסך-הכל תיקון של עיוות ממנו הרוויחו אנשי ההיי-טק הצעירים והמתעשרים.
בכל מקרה - כיום כבר לא לכל אחד משתלם לקחת רכב מהחברה. אם אתה בחור צעיר ללא משפחה, גר קרוב לעבודה (כלומר לא נוסע הרבה קילומטרים עד לעבודה), ולא משתמש הרבה ברכב בזמנך הפרטי –אולי אתה לא ממש צריך רכב חדש מליסינג.
קניית רכב מליסינג עדיין מאוד משתלמת לעובדים רבים בחברות, וראייה לכך היא מספר רכבי הליסינג על הכביש. השינוי הוא שכיום יש צורך לוודא מול הבוס או מול קצין הרכב בחברה או במקום העבודה, על מה וכמה בדיוק משלמים כאשר מקבלים רכב מליסינג, ומה בדיוק מפסידים במקרה ומוותרים על הרכב.
חשוב לוודא את הדברים כאשר חותמים על חוזה בעבודה חדשה. האם המעביד מחייב את העובדים על כל עלות הרכב או שמקום העבודה משתתף בהוצאות? האם הוא משלם דלק או לא? ניתן גם לחשוב על האפשרות של השכרת רכב דרך מקום העבודה. לעיתים זה זול יותר והרבה יותר משתלם.
גם כאשר שווי השימוש עומד לעלות, נדמה כי ישנה הבנה שקטה כי הדבר היה בלתי נמנע ואפילו נכון למשק, וצודק מבחינה סוציאלית.