X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שימור שטחים פתוחים מוריד נטל כלכלי כבד מתושבי הערים ומשפר את איכות חייהם הבעיה: בישראל לא שמעו על דבר כזה בערים הרריות התשתיות והבינוי כבר גרמו הרס בלתי הפיך למרחב ניתן למנוע את הפגיעה הקשה במשאבי הטבע ע"י הכנסת נושא זה לסדר היום התכנוני
▪  ▪  ▪
חיוניים. שטחים פתוחים בישראל

מגמת העיור בעולם גדלה בהתמדה. ערים הופכות למטרופולינים, סביבה כפרית הופכת לסביבה פרברית, והשטחים הפתוחים הולכים ומתכלים. כתוצאה מכך ישנה ירידה מואצת במגוון הביולוגי, בעיקר באזורים עירוניים ופרבריים. תהליכים גלובליים אלה הובילו במדינות רבות לגבש התייחסות כוללת בתכנון בהיבטים כלכליים, חברתיים ואקולוגיים באותה רמת חשיבות.
הצטמצמותם של השטחים המוגנים והפתוחים בכלל, הובילה להבנה בינלאומית שיש הכרח לשמר את המגוון הביולוגי בכל סוגי השטחים הפתוחים, כולל בתוך הערים ולשמור על רציפותם. ההכרה בחשיבותו של שימור הטבע והמגוון הביולוגי גרמו בחלק ממדינות העולם לטרנספורמציה תכנונית, המתייחסת לאיום אקולוגי זה, באמצעות גישות לתכנון עירוני. תכנון זה מתבסס על הסתכלות מערכתית ליצירת קשר בין השטחים הפתוחים בעיר לבין סביבתה ובין בני האדם למינים אחרים.
כיום ברור ששימור מערכות טבעיות של שטחים פתוחים, המסוגלים לקיים את עצמם כמעט ללא השקעה כלכלית, מורידים נטל כלכלי כבד מתושבי הערים באשר לתחזוקתם, משפרים את איכות חייהם.
ניתן למצוא בערים רבות בעולם גישות תכנון שונות המבוססות על ההנחה ההולכת והמתחזקת, לפיה שמירת הטבע תתאפשר רק ע"י יצירת אינטגרציה בין הטבע לבין השטחים הבנויים.
בישראל - מגוון מיני הצמחים ובעלי-החיים בישראל נחשב לבין הגבוהים בעולם ביחס לשטחה הכולל וביחס לשטחו הנרחב של המדבר. מגוון זה נפגע מאז קום המדינה בגלל צמצום השטחים הפתוחים והיווצרותם של מרחבי בינוי רציפים, תוך היעלמותן של יחידות נוף גיאוגרפיות שלמות, כמו רצועת מישור החוף והשרון. שטחה הקטן של מדינת ישראל אינו מאפשר לה להתבסס על שמירת מגוון המינים בשטחים הפתוחים והכפריים בלבד, משום שאלה הולכים ומתמעטים. יש צורך בהסתכלות מערכתית כוללת מהשטחים הפתוחים שבעיר דרך השטחים החקלאיים, היערות ושמורות הטבע. הבעיה היא שלא קיימת הסתכלות כזו בישראל.
כאן אין התייחסות לנושא של שמירה על מגוון ביולוגי ו/או שמירת טבע עירוני בתוכניות המתאר והאב העירוניות. בתכנון של הרחבת ערים או של ערים חדשות, כמו העיר מודיעין, אין התייחסות לשימור של מגוון ביולוגי, כמו: יצירה של פרוזדורים אקולוגיים רציפים מהעיר לשטחים הפתוחים, הכרה בבתי גידול ייחודיים, שימור מינים נדירים, התייחסות תכנונית לקו המגע של העיר עם השטח הפתוח ועוד.
בערים הרריות כמו ירושלים, חיפה ומעלה אדומים, התשתיות והבינוי גורמים הרס בלתי הפיך למרחב של השטחים הפתוחים בסביבתם הקרובה. רב הערוצים החורצים ערים אלו נסתמים ונחסמים לחלוטין על-ידי סכרי עפר ענקיים, כשבתוכם נכלאים בתי גידול ובעלי חיים, שדינם בטווח הארוך הוא כליה. ניתן היום לראות בואדיות של ירושלים ושל מעלה אדומים עדרי צבאים שנכלאו ב"כיסים" של שטחים פתוחים. שטחים אלו קטנים מדי כדי שיוכלו לקיים את המערכות הטבעיות בהם, מאידך הם גדולים מכדי שהעיריות תוכלנה לתחזקם. כך לאורך השנים השטחים הפתוחים בעיר ובסביבתה הופכים למעזבות ולמטרד, בשל תכנון שאינו לוקח בחשבון קריטריונים של שימור טבע ומגוון ביולוגי.
אין ספק שניתן למנוע את הפגיעה הקשה במשאבי הטבע ע"י הכנסת נושא זה לסדר היום התכנוני של מוסדות התכנון, אשר ידרוש את שילובו בתוך הליכי התכנון. תנאי ראשוני לקיום של מגוון ביולוגי בערים הוא, מציאת פתרונות תכנוניים ליצירת קשר בני האדם לבין המינים האחרים המנסים לשרוד בסביבתם, כך שכל היצורים החיים יוכלו להתקיים יחדיו.

המאמר נכתב לרגל הכנס השנתי של איגוד אדריכלי הנוף, שיתקיים בהיכל התרבות בבת ים ב-11.12, ובו תוצג לראשונה אמנה לקיימות עירונית של אדריכלי הנוף, שמטרתה לצקת תכנים ברי מדידה למושג עיר ירוקה ובריאה.
לרישום לכנס: "שיקמה בע"מ", טל. 09-7687684, פקס. 09-7687683 לידי גלית galits@shikma.biz
תאריך:  12/11/2008   |   עודכן:  12/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שילוב מגוון ביולוגי בתוכניות מתאר עירוניות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
טענתו של אולמרט כי הינתקות משכונות ערביות בירושלים תבטיח רוב יהודי בעיר - בטעות יסודה    התוצאה האמיתית של מהלך כזה תהיה ניתוק ירושלים מעתודות הקרקע של השכונות הללו, האצת הגירה יהודית מהעיר, תדון את ירושלים לגורל שדרות ו"עוטף עזה", ותהווה את האיום הביטחוני והדמוגראפי הקטלני ביותר לעיר הבירה מאז 1967!
הרב ישראל רוזן
הבוחרים נותנים אימונם באיש ולא במצעו, ב'צדיק' ולא בתורתו, בקנקן ולא ביינו
ד"ר אהוד פינקלשטיין
התקשורת מספרת כי הסיבה לשואה הסביבתית המתרחשת בירקון בימים האחרונים, נעוצה בתאונת שריפה במפעל בהוד השרון    האשמות האמיתיות הן הרשויות שלא טרחו לאכוף נהלים ברורים
נרי אבנרי
ציפי לבני היא קדימה בדיוק כמו שג'ון מקיין הוא "רפובליקנים". כישלונו (בעיני האמריקנים) של ג'ורג' בוש חסם את דרכו לשלטון של מקיין, והכישלון הביצועי והמוסרי של אולמרט צריך לזרוק את לבני לאופוזיציה. זוהי דמוקרטיה במיטבה
ד"ר צופי מרום
זוהי הפרעה השכיחה יותר בקרב נשים ביחס של 3:2    הסובלים חוששים ממגוון מצבים חברתיים או ביצוע פעילויות בפומבי, למשל: לדבר בפני אנשים, להביע דעה, להימצא במוקד תשומת הלב, ועוד    לאבחון מוקדם של הבעיה חשיבות רבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il