X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלושת האבות חיו באוהלים, למרות שהיו עשירים ויכלו להרשות לעצמם ארמונות. רק כאשר הארץ עוברת לידי העם כולו, ניתן לבנות ישובי קבע
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: AP]

פרשת השבוע נפתחת במילים "ויֵרָא אליו ה' באלוני ממרא, והוא יושב פתח האוהל כחום היום". אליו - אל אברהם אבינו, מיד לאחר מילתו המתוארת בסוף הפרשה הקודמת. המילים "והוא יושב פתח האוהל" מספקות תיאור שאינו שכיח בתורה, שאינה מתעכבת על פרטים כאלו, וחז"ל למדו מכאן שאברהם - למרות כאבי המילה שעבר בגיל 99 - ישב וחיכה לאורחים.
יש לשים לב לכך שאברהם יושב בפתחו של אוהל, ולא בפתחו של בית כיאה למעמדו. וכאשר שואלים אותו המלאכים היכן שרה אשתו, הוא משיב: "הנה באוהל". אברהם הוא אחד מעשירי הארץ באותה תקופה. כאשר חזר ממצרים עם הפיצוי שקיבל בשל לקיחתה של שרה לבית פרעה, נאמר עליו שהוא "כבד מאוד במקנה, בכסף ובזהב". במלחמה נגד ארבעת המלכים אנו שומעים שיש לו 318 חניכים ילידי ביתו, כלומר: משרתים שנולדו אצלו. ואילו בני חברון מכנים אותו "נשיא אלוקים", והוא יכול לשלם לעפרון החתי בקלות את המחיר המופקע של 400 שקל כסף תמורת מערת המכפלה. ובכל זאת - הוא גר באוהל. וגם לשרה יש אוהל משלה, אליו מכניס יצחק את רבקה.
ואם הזכרנו את יצחק - הנה בדיוק אותה תופעה. הוא מצליח מאוד בפעילותו החקלאית, "וילך הלוך וגדֵל עד כי גדַל מאוד. ויהי לו מקנה צאן ומקנה בקר ועבוּדה רבה" - והוא גר באוהל: "ויט שם אוהלו ויכרו שם עבדי יצחק באר".
ומה אצל יעקב? קל לנחש: אוהלים. התורה מספרת על יעקב: "ויפרוץ האיש מאוד מאוד, ויהי לו צאן רבות ושפחות ועבדים וגמלים וחמורים". כאשר יעקב חוזר מחרן, ברשותו עדרים עצומים, מתוכם הוא יכול לשלוח לעשו מתנה כמעט כלאחר יד ("ויקח מן הבא בידו מנחה לעשו אחיו"): 200 עיזים, 20 תישים, 200 רחלים, 20 אילים, 30 גמלים מיניקות עם בניהן, 40 פרות, עשרה פרים, עשר אתונות ועשרה עיירים. ליעקב יש אומנם אפיזודה קצרה של בניית בית בעיר סוכות, אך כאשר הוא עובר משם לשכם - הוא נוטה אוהל.
ודאי שאין זה מקרה. הטכנולוגיה לבניית בתי קבע הייתה ידועה לפחות מאז דור מגדל בבל, אשר הצליח ליצור לבנים וחימר. כאשר מגיע אליעזר ללבן, אומר לו המארח: "למה תעמוד בחוץ, ואנכי פיניתי הבית ומקום לגמלים". וכאמור, יעקב עצמו בונה בית לתקופה קצרה (לפי רש"י - ל-18 חודשים), אך עד מהרה חוזר לשבת באוהל כמו אביו וסבו. על העיר חברון, הנמצאת בסביבה בה חיו האבות, נאמר שהיא נבנתה שבע שנים לפני העיר המצרית צוען; והרי ערים מטבען הן של בתים ולא של אוהלים.
הסבר פשטני לכך יהיה, שאבות האומה עסקו בצאן ולכן היו נוודים. אך ברור מהפסוקים שהבאנו, שהם היו עשירים מופלגים ולא היו צריכים לרעות בעצמם את צאנם. היו להם מאות עבדים, והם יכלו ללא ספק לשבת בבית קבע ולנהל משם את העסקים. כך למשל עשה יתרו, אשר שלח את חתנו משה לרעות את הצאן, והוא עצמו נותר בביתו. כך גם נהג ישי, מאות שנים לאחר מכן: הוא גר בבית לחם, ובנו הצעיר דוד רעה את הצאן מחוץ לעיר.
חוץ מזה, אם היה מדובר בסיבה טכנית בלבד, התורה לא הייתה מוצאת לנכון לספר לנו שוב ושוב על תנאי המגורים של אבותינו. הרי אין לנו עניין כאן בספר ילדים או ברומן היסטורי, אותם יש לתבל בפרטים צבעוניים. לפנינו ספר מוסר מן המעלה הגבוהה ביותר, שכל מילה בו נשקלת בקפידה. אז מה פשר החזרה הזו?
כל האבות קיבלו מהקדוש ברוך הוא הבטחה שארץ כנען תהפוך לארץ ישראל. לשלושתם הוא אומר, שהירושה תהיה להם ולזרעם אחריהם. אך שלושתם מרגישים היטב שבפועל הם גֵרים בארץ. כאשר אברהם זקוק לחלקת קבר לאשתו - עליו לקנותה בכסף מלא. כאשר יצחק צריך מים - הוא נאלץ להילחם על כל באר. כאשר יעקב רוצה להחנות את משפחתו ורכושו - הוא צריך לקנות את השדה. וכגרים, הם יושבים באוהלים ולא בבתים. האוהל מזכיר להם, שעוד נותרה דרך ארוכה עד שהארץ תעבור לרשותם.
ירושת הארץ תהפוך לממשית רק כעבור מאות שנים, כאשר בני ישראל ייצאו ממצרים ולאחר ארבעים שנות נדודים במדבר ייכנסו לארץ. אז יהיו להם בתים, הן אלו שיכבשו והן אלו שיבנו בעצמם. "בתים מלאים כל טוב אשר לא מלאת", מתאר משה את מה שצפויים בני ישראל למצוא בארץ. ובמקום אחר הוא אומר: "ובתים טובים תבנה וישבת".
את הירושה האמיתית, זו המאפשרת לעבור מאוהל לבית, יכול לקבל רק עם ישראל כולו. עם כל גדולתם של אבות האומה, הם יחידים, הם משפחה. הם אינם עם. עם הוא שיורש ארץ, ולא יחידים. כפי שכבר אמרנו בעבר, רק עם ישראל כולו יכול לקיים את התורה כולה - ויש צורך בכל העם גם כדי לקיים את המצוות התלויות בארץ. אחד מגדל צאן ומפריש את בכורותיהם; האחר מגדל חיטה ומקיים מצוות לקט, שיכחה ופאה; השלישי מקיים בכרמו את מצוות פרט ועוללות; ואילו האופה מקיים את מצוות חלה.
יתרה מזאת: לארץ ישראל יש מעלה רוחנית מיוחדת. כדי לרשת את הארץ ולהחזיק בה לאורך זמן, יש לקיים את מצוות התורה - והרי התורה ניתנה לעם ישראל ולא לאבות. לכן האבות יכולים להחזיק רק בחלקות מצומצמות ולגור במגורי ארעי; הם לא יכולים עדיין לרשת את הארץ. רק כאשר יגיע העם כולו, אשר קיבל את התורה ויקיים את מצוותיה, אפשר יהיה לבוא אל המנוחה ואל הנחלה, לצאת מהאוהל ולחסות תחת קורת הגג של בית הקבע.

תאריך:  13/11/2008   |   עודכן:  13/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתר שניאורסון גרי
אהוד ברק חסר אונים מול אויב מעזה ובהרס בתי יהודים באישון ליל הוא עז כנמר. הוא רק גרורה נוספת בהתנהלות כאן מזה 60 שנה. גם הנשיא "של כל העם" דיברר השבוע בענייני "ימין קיצוני". אז איפה נמצאים העשבים השוטים? בממשל או בהתנחלויות?
ח"כ מיכאל איתן
שמעתי את ציפי לבני וחיים רמון, מדברים על כך שקדימה התייצבה למבחן הציבור בבחירות לרשויות המקומיות ועמדה בו. אבל אני בעצמי הייתי בכל כך הרבה מקומות, וראיתי בבירור איך חברי קדימה שהתמודדו בבחירות, החביאו והתביישו בשם קדימה שלא היה בכלל בשטח    הורה קדימה - אחורה
איריס ברנשטיין
שימור שטחים פתוחים מוריד נטל כלכלי כבד מתושבי הערים ומשפר את איכות חייהם    הבעיה: בישראל לא שמעו על דבר כזה    בערים הרריות התשתיות והבינוי כבר גרמו הרס בלתי הפיך למרחב    ניתן למנוע את הפגיעה הקשה במשאבי הטבע ע"י הכנסת נושא זה לסדר היום התכנוני
יורם אטינגר
טענתו של אולמרט כי הינתקות משכונות ערביות בירושלים תבטיח רוב יהודי בעיר - בטעות יסודה    התוצאה האמיתית של מהלך כזה תהיה ניתוק ירושלים מעתודות הקרקע של השכונות הללו, האצת הגירה יהודית מהעיר, תדון את ירושלים לגורל שדרות ו"עוטף עזה", ותהווה את האיום הביטחוני והדמוגראפי הקטלני ביותר לעיר הבירה מאז 1967!
הרב ישראל רוזן
הבוחרים נותנים אימונם באיש ולא במצעו, ב'צדיק' ולא בתורתו, בקנקן ולא ביינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il