X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא כל מה שטוב באמריקה טוב לישראל, ובכל זאת יש ללמוד מן האמריקנים דבר אחד בסיסי: שנים רבות בשלטון גורמות לסיאוב המערכת כולה ולתופעות שליליות אחרות, דוגמת שחיתות
▪  ▪  ▪

גם אם הבלתי יאמן התחולל בארה"ב, היינו בחירתו של נשיא שחור, אין ספק שהחברה האמריקנית חצתה את הרוביקון. ניתוח הנתונים של הבחירות בארה"ב מצביע על כך שהשינוי הכה מהותי, התאפשר כתוצאה של התגייסות הצעירים למאמץ לקטוע את הדשדוש ולהביא לשינוי אמיתי. גם אם לכאורה נדמה שאין קשר בין שינוי לבין גילם של המועמדים, הרי שבפועל יש קשר הדוק. אמריקה כיום מסמלת שיש מקום לצעירים ליד הגה השלטון ושינוי אינה מילה גסה כלל. יש לנשיא הנבחר 8 שנים לכל היותר להוכיח את יכולותיו להביא לשינוי הכה מיוחל שאמריקנים רבים כל-כך רוצים בו.
לא כל מה שטוב באמריקה טוב לישראל, ובכל זאת יש ללמוד מן האמריקנים דבר אחד בסיסי: שנים רבות בשלטון גורמות לסיאוב המערכת כולה ולתופעות שליליות אחרות, דוגמת שחיתות.
המשטר הפרלמנטרי הישראלי אינו גרוע, אלא הפוליטיקאים הבאים בשעריו. רבים הם אלה המבקשים לשנות את המשטר הפרלמנטרי למשטר נשיאותי. אין כלל ודאות שהמשטר הנשיאותי יפתור את כל הבעיות. אין כל ערובה שדווקא להפך. הדמוקרטיה הישראלית צעירה מדי לשינויים נוסח ארה"ב - לה יש מסורת דמוקרטית של מאות שנים, למרות כל הפגמים שלה.
אין אזרח בישראל, ככל הנראה, שלא סולד מאותן דמויות ה"משחקות" במגרש הפוליטי והמבקשות את הבכורה. שנים רבות שפרצופיהם של אותם אנשים ניבטים מתוך מקלטי הטלוויזיה, אותם הקולות בוקעים ממקלטי הרדיו, עד כדי מיאוס. אין לדמויות המרכזיות בפוליטיקה הישראלית שום מסר חדש, שום תוכנית עבודה מרעננת, שום סיכוי לשינויים מהותיים. הציבור הישראלי מכיר אותם היטב, אולי אפילו יותר מדי.
במקום לשנות את המשטר הקיים, יתכן והגבלת קדנציה של ראש ממשלה וממשלתו לשבע שנים בלבד ולאחר מכן הביתה, זהו פתרון סביר. שבע שנים הן מספיק זמן כדי לשנות דברים במדינה ומאידך, קדנציה אחת לא תאפשר הסתאבות והשחתה של כל מידה ראויה. סביר להניח שרוב הפוליטיקאים לא ירצו בפתרון זה, אך אם נשארה טיפה של הגינות בקרבם, אין לפסול את הרעיון על הסף אלא יש לדון הן ביתרונותיו והן בחסרונותיו. דיון מעמיק ולא רגשני עשוי להוכיח שיש בהצעה זו הגיון רב.
הגבלת הקדנציה לשבע שנים בלבד אינה יכולה לבדה להוביל לשינוי מהותי, לכן יש צורך בצעדים מנהליים נוספים אשר יסייעו בהצלחת השיטה. אחת הדרכים היא ניתוק מוחלט בין השרים לפוליטיקה מפלגתית. כן, יש לקבל את הדגם האמריקני של טכנוקרטים המבצעים את המדיניות של העומד בראש הפירמידה. יהיו כאלה אשר יקראו לכך העמקת הפרדת הרשויות. אין בכך כל פגם אלא להפך. כיום נוצרה בישראל מציאות אנומאלית לחלוטין: קרוב לשלושים חברי כנסת אינם מתפקדים משום היותם שרים או סגני שרים. אי לכך, במקום 120 נבחרים שאמורים לעסוק במלאכת החקיקה, הביקורת והבקרה על הרשות המבצעת, הם בעצמם חלק מן הרשות המבצעת. אם רק 90 ח"כים מסוגלים לתפקד כמחוקקים, מדוע יש צורך ב-120? יש להפריד לחלוטין בין נושאי המשרות המיניסטריאליות לבין הפרלמנטרים. עבודת הנבחרים בכנסת חייבת להיות עיקר תפקידם ולא משרות אחרות. בשיטה החדשה יש להעניק לכנסת סמכויות בקרה אמיתיות אשר ימנעו תופעות שליליות העלולות לפגוע בדמוקרטיה.
כדי לייעל את השיטה יש לקבוע בחוק שהאדמיניסטרציה הממשלתית חייבת להיות מקצועית ונטולת כל קשר לפוליטיקה. יש לבטל כל משרות האמון שמאחוריהן מסתתר מתן אתננים למקורבים פוליטיים. הפקידות חייבת לבצע את אשר הדרג הנבחר רואה כמדיניות נכונה. אסור לפקידות ליטול חלק בשיקולים המנחים את הנבחרים אלא אם רצונם של אלה להיוועץ בה. מי מבין הפקידם אינו מוכן לבצע מדיניות השר, עליו להתפטר. בכך תופסק התופעה הפסולה של גדודי מקורבים ה"כובשים" את לשכות השרים הפוזלים אל עבר הבחירות הבאות. השר רשאי למנות מתוך הפקידות הקיימת את מי שנראה לו כמתאים ביותר לתפקידים השונים.
הגבלת הקדנציה של ראש הממשלה לאחת בלבד והסתמכות על טכנוקרטים, הן כשרים והן כפקידים בכירים, תקטין למינימום את השחיתות הפוליטית והשלטונית. לשרים לא תהיה אפשרות להבטיח תפקידים בכירים תמורת תמיכה פוליטית, ומאידך הפקידים המקצועיים באמת יעסקו בביצוע המדיניות.
והחשוב שביתרונות בשיטה המוצעת: יש לאמץ בפוליטיקה את האמרה המפורסמת לפיה לכל אחד יש מחליף. לא ייתכן שהציבור הישראלי ייתקע עם אותן דמויות שנים אין ספור. התחלופה של האנשים בריאה לפוליטיקה אך יותר מכל בריאה לחברה.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי
תאריך:  16/11/2008   |   עודכן:  16/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי היינריך
את הרגולציה כותבים פוליטיקאים ולכן יותר רגולציה על השווקים לא הייתה מונעת את השמבר
חנה בית הלחמי
על המפגש עם המדמנה האנושית שמסתובבת במטות בחירות, ועם הטובים
שרית ילוב
ניצחון אובמה הוא לא רק ניצחונם של מקדמי מכירות שהפכו למהנדסי תודעה, אלא גם ניצחונם של סוקרי דעת קהל שהפכו למעצביה
עדי שטראוס
אתם מנסים לצאת מהבית, רק לשעה-שעתיים, והילד מיד "נדבק" אליכם ולא מוכן לרדת מהידיים?    סצנות בכי "קורעות" מתרחשות כל פעם שסבתא מגיעה לעשות בייביסיטר ואתם כבר שוקלים לוותר ולהישאר?    כנראה שהילד שלכם נמצא בגיל שבו חרדת הנטישה זוקפת את ראשה וילדכם תובע את ביטחונו
אודי לבל
מי שבוחר להנציח את רבין כמיתוס פוליטי - עליו לקחת בחשבון את מחיר הבחירה הזאת: הסתפקות בקהל פוליטי תָחום והסתייגותו של כלל הציבור מכך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il