X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פגמים פורמליים ושיקולים של צדק בגזר דינו של בועז יונה הטלת החיוב כספי בפועל על קרובי משפחתו של בועז יונה היא צעד חשוב, גם אם שנוי במחלוקת, כדי להביא את יונה להתאמץ להמציא מקורות לשיפוי מקצת הנזק שגרם
▪  ▪  ▪
יונה. עונש חמור אינו מועיל לתיקון נזקם של קורבנות המרמה [צילום: יוסי זליגר]

האם שבע שנות מאסר בפועל ופיצוי כספי בסך של שמונה מיליון שקלים שנגזרו על בועז יונה בגין מעשיו בחברת חפציבה הם עונש הולם?
נפגעי יונה עשויים לומר כי זהו ביטוי של אי-צדק, עונש קל וסלחני שאין בו כדי לרפא את הנזק העצום שנגרם להם. כך לעניין עונש המאסר ועל אחת כמה וכמה לעניין גובה הפיצוי שאינו משפה על הנזק. מכיוון שקשה להלום עונש מאסר מתאים, וקל להביא טיעונים בעד החמרה או הקלה לפי עניינו של הכותב, בחרתי להתמקד בחלק השני של גזר הדין - רכיב הפיצוי.
אולם מכיוון שפטור בלא כלום אי-אפשר, כדאי להזכיר כי עונש של שבע שנות מאסר הוא פחות בהרבה מהעונש שהוטל בפרשות מרמה במימדי ענק אחרות: נמוך מעונשה של אתי אלון בפרשת הבנק למסחר (17 שנות מאסר), נמוך מהעונש שהוטל קודם לכן על רמי דותן בגין גניבת 12 מיליון דולר בהיותו ראש להק ציוד בחיל האוויר (13 שנות מאסר), נמוך מעונשו של מיכאל צור (15 שנות מאסר) על עבירות גניבה, מרמה ושוחד.
לעומת זאת, העונש שהוטל על יונה זהה לעונשו של יושב-ראש בנק צפון אמריקה, יהושע הלפרין, שהביא לקריסת הבנק. עונש של שבע שנות מאסר הוא "תעריף" גבוה מן המקובל בענישתו של מי שהורג בתאונת דרכים גם יותר מאדם אחד; זהו בוודאי עונש חמור מזה המוטל כעניין שבשגרה בעבירות אינוס; עוד לצד הקולא נאמר כי כל עונש מאסר אין בו כדי לרפא את חוסר האונים, הזעם, התסכול הנפשי והמצור הכלכלי שהיא מנת חלקם של נפגעי קריסת "חפציבה". עונש מאסר גבוה הוא אולי פורקן לרגשות נקם וזעם אך הוא יקר ואינו מועיל לתיקון נזקם של קורבנות המרמה.
לעומת זאת, רכיב הפיצוי, ובמיוחד הכפלת גובה הפיצוי שהוסכם בהסדר בין יונה והמדינה, מנסה להיטיב את מצבם של נפגעי העבירות של יונה.
בהכפילו את גובה הפיצוי שנקבע בהסדר עם המדינה מתח השופט רביד ביקורת על המדינה בשני עניינים: האחד הוא התעלמות התביעה מחובתה של המדינה לדאוג לזכותם החוקתית לדיור של נפגעי יונה. על כך יש להטעים כי היקפה של הזכות לדיור אינה נהירה בתחום המשפט החוקתי, על אחת כמה וכמה לא ברור מה עניינה של הזכות בקציבת עונש פלילית. גם אם סבור בית המשפט כי כולנו, בהיותנו אזרחים משלמי מס, חבים לנפגעי חפציבה את דירותיהם בשל זכותם החוקתית לדיור, לגמרי לא מובן מדוע הפרת חובת המדינה בעניין זה היא עילה להחמרה בעונשו של יונה. האמנם הסעד כנגד הפרת חובת המדינה הוא להטיל עונש על אחד מאזרחיה?
זעם ללא טעם
הביקורת השנייה של השופט רביד על הפרקליטות היא על כך שלא נתנה משקל לסבלם של נפגעי העבירה ושלא הביאה לידיעתם את זכותם להשמיע את קולם בבית המשפט על-ידי הגשת "הצהרת נפגע". אמנם, הנגשתם של דיוני בית המשפט לקורבנות עבירה היא שינוי משמעותי בהליך הפלילי, שהושג בעקבות חקיקת חוק זכויות נפגעי עבירה. אולם דווקא כאשר מדובר בפגיעה בעלת אופי כלכלי מובהק, מוחלש האינטרס האישי שיש לכל אחד מנפגעי העבירה בנפרד.
לפגיעה פיזית או נפשית יש מאפיינים ייחודיים לכל נפגע. יש להניח כי תינתן משמעות לקולה של נפגעת בעבירות מין או של בן משפחתו של אדם שנהרג בעבירה. ניתן להבין את הצורך שיש לקורבן עבירה שיהיה לו יומו בבית המשפט וכי מאפייני הפגיעה המיוחדים בו יילקחו בחשבון בעת קביעת מידת העונש. דווקא כאשר מדובר בפגיעה כלכלית, קניינית, באלפי משפחות, תוכל התביעה כללית להשכיל להביא את הסבל הקולקטיבי בטיעוניה לעונש ואין תועלת מיוחדת בהגשת "הצהרות נפגע" מרובות.
קשה להניח שהשופט רביד היה טורח על עיון באלפי הצהרות מעין אלה וקשה אף יותר להבין כיצד הוצאת המשאבים הכרוכה בהגשת אלפי ההצהרות לבית המשפט הייתה מועילה לשקילת העונש או אף לתחושתם של נפגעי העבירות של יונה כי קולם נשמע בבית המשפט. נדמה לי כי דווקא במקרה הזה, העמידה על הזכות הדיונית איננה אלא דקדוק פורמלי ולא נושא לביקורת מהותית. במיוחד כך שעה שהשופט התיר לנפגעת אחת לספר את תלאותיה בפניו.
יכולתי גם למתוח ביקורת על אופן השימוש בסמכות להטיל פיצוי לטובת נפגעי העבירה. אך נדמה לי שדווקא כאן הביא השופט רביד לביטוי תפישה של צדק מעשי אגב מיצוי (שלא לומר כיפוף) הסמכות הפורמלית.
בועז יונה הוא ככל הנראה פושט רגל שאין בנכסיו כדי להטיב את מצבם של נפגעיו. אלו הרי יכולים כעת לתבוע את מלוא נזקיהם ממנו בהסתמך על פסק הדין המרשיע בפלילים והם אינם מוגבלים לסכום של 8 מיליון שקלים שננקב בגזר הדין. אלא שהכל יודעים כי אין דרך לגבות מיונה סכומים משמעותיים. הטלת החיוב בפועל על קרובי משפחתו היא צעד חשוב, גם אם שנוי במחלוקת, כדי להביא את יונה להתאמץ להמציא מקורות לשיפוי מקצת הנזק שגרם.
נותר רק לקוות כי אכן רכיב זה של העונש יקויים ובכך יועיל ההליך הפלילי להטבת מצבם הממשי של נפגעי עבירה ולא רק יאפשר פורקן של רגשות זעם כנגד העבריין.

הכותבת הינה מומחית למשפט פלילי, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  20/11/2008   |   עודכן:  20/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בועז יונה  מרדכי יונה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גזר דינו של בעז יונה - צודק או לא?
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
העונש בדיחה
יציק  |  20/11/08 16:20
2
7 שנות מאסר ו 8 מיליון פיצוי ?
מראית עין  |  20/11/08 18:06
3
לא
אזרח קטן  |  20/11/08 21:30
4
להגדיל קנס או חלופת מאסר
שיייקה  |  20/11/08 23:00
5
מי שיגנוב מסטיק בסופר יחטוף
א.פ  |  21/11/08 10:09
6
7 שנות מאסר - פלוס...?!
הרשלה  |  21/11/08 14:24
7
זו הוכחה שמע' המשפט מכורה
דן ה  |  21/11/08 18:05
8
הכותבת מניחה מראש שהכסף אבוד
תמימה  |  22/11/08 16:45
9
חו"ד נוספת
יורי  |  25/11/08 13:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דר' יובל ברנדשטטר
איוולת המדינית הגדולה ביותר בתולדות ישראל הייתה חילוצו של חוסיין מידיו על ערפאת בשנת שבעים, בספטמבר השחור. על החילוץ הזה שילמנו בשני דורות של שפיכות דמים
ד"ר אסנת רזיאל
ניתוחי הרזייה נועדו לעזור לאנשים שהגיעו למשקל קיצוני וכל מאמצי הדיאטה אצלם כשלו    הניתוח גורם לשינוי הורמונלי התורם לתחושת שובע ויחד עימה ירידה ניכרת במשקל וכן שיפור ואף ריפוי מלא של סוכרת
ציפי לידר
מדוע בִּמְקוֹם לדחות את העבריינים בִּשְׁאָט נפש ולהוקיעם מהחֶברה, הם הפכו לכוכבים מבוקשים בעיתונים וּמֵעַל כל מָסַכי הטלוויזיה?
עו"ד הרב יצחק גאגולה
על תפקידה של התקשורת ה"ממלכתית" בכלל ובעידן זה בפרט
עו"ד חיים קליר
סוכנות ביטוח הציעה למבוטחים ביטוח משכנתא זול יותר מזה שנעשה בבנק והבטיחו לטפל בביטול הביטוח בבנק. לאחר שנים, התברר למבוטחים כי הם שילמו כל העת פרמיות כפולות, גם לביטוח שנעשה בבנק וגם לביטוח שנעשה באמצעות הסוכנות. זו האחרונה שכחה לבטל את הביטוח הקודם    על מחויבות חברת הביטוח להבטחות סוכניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il