X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנים האחרונות נותני השירות בענף הרכב נכנעו, באופן אבסורדי והזוי, לתכתיבי העסקנים ועבדו כמעט ללא תמורה עד כדי סיכון ממשי למפעל חייהם, כאשר אלו הגורפים את הכסף לא עובדים במקצוע אלו חוללו את השבר הגדול בענף שרותי הרכב חברות הליסינג חייבות מיליוני שקלים למוסכים, וכסף אין
▪  ▪  ▪

"מקצוע הוא תחום פעילות שאדם מתמחה בו ועוסק בו לפרנסתו. גישה מצמצמת מבדילה בין מקצוע לבין עיסוק, כאשר מקצוע דורש הכשרה מקצועית נרחבת, ועיסוק הוא פעילות של אדם לפרנסתו, גם כזו שאינה דורשת הכשרה מקצועית" (מתוך ויקיפדיה).
בשנים האחרונות אנו חוזים בירידת קרנו וכדאיותו של המקצוע, ומאידך בהשתלטותה העצובה של העסקנות. לא כל הנחזה להיות בעל מקצוע הוא אכן כזה, ולא כל עוסק הוא חוקי – רחוק מכך. בפרט עומד אני אחוז צער אל נוכח התוצאה השוררת היום בשטח: בעל מקצוע אינו יכול להתפרנס בכבוד ממקצועו, ועוסקים רבים הם שמתפרנסים במקומו ממקצועו.
הבוקר, כבר בעודי מתארגן ליציאה לעבודה, תקפה אותי מכל מכשיר-מדיה פרסומת של אחת מחברות הביטוח הישירות הקוראת למבוטחים לעזוב את סוכן הביטוח שלהם מאחר והוא מיותר (זו הפרשנות אליה מתועל הצרכן, להבנתי את הפרסומת). ואכן, חשבתי (ויאמר מיד כי איני מסכים באופן אישי עם האמור בפרסומת הפוגענית וחסרת הטעם הזו) כי יש הרבה עיסוקים מיותרים בעולמנו שהיעלמותם מן השטח לא תעלה ולא תוריד מאומה מהמענה לצרכיו היומיומיים של הציבור. העיסוקים אשר צצו בשנים האחרונות, שההגדרה המתאימה להם ביותר הינה "מתווכי השירותים בענף הרכב" – לא בעלי מקצוע ובוודאי לא מקצוענים - אכן לא הועילו במאום, אלא אך הזיקו ופעלו כסם משכר על ציבור רחב ועל מנהיגינו אשר נהו אחר עגל הזהב השיקרי.
מקצוע תיקון הרכב, להבדיל, הינו מקצוע שבלעדיו איש בעידן המודרני והמתועש, אינו יכול להסתדר ולנהל שגרת חיים; המדובר במקצוע נדרש וחיוני לציבור. זוהי עוצמתנו אך זוהי גם חולשתנו, שכן אמת בסיסית זו הינה כאבן שואבת לעסקנים ולשרלטנים הניזונים מפירות מקצוענו ועמלנו.
רבים הם המנסים להשחיר ולטשטש את האוחזים הגאים במקצוע שלנו על-מנת לקדם את מכירת "הסם", ורבות הן הדרכים וההמצאות השונות והמשונות המקדשות מטרה זו בעיניהם. תחילה – הקונספציה: הצגת הליסינג כפתרון לכל מדווה - "לא צריך לראות מוסך" – רק שכחו לציין שהמסך היורד בין הלקוח לבין המוסך הוא מסך המחפה על עוולות רבות מספור המתחוללות ברכב ובבטיחות נוסעיו. ההמשך – לוחמה פסיכולוגית קולקטיבית כנגד המוסכים שאינם עובדים עם הליסינג כמי שעוסקים כביכול בהונאות ביטוח באורח שוטף. והסוף – השלכת המוסך המשרת ככלי אין חפץ בו לאחר צבירת חובות עתק כלפיו (אולי בהמשך ללא צריך לראות מוסך, גם לא צריך לשלם למוסך).
בשנים האחרונות, בעלי המוסכים – כמו גם חקלאים רבים וכמו רופאי השיניים רבים ועוד אוחזי מקצועות נחוצים, נכנעו – באופן אבסורדי והזוי – לתכתיבי העסקנים ועבדו, כמעט ללא תמורה עד כדי סיכון ממשי למפעל חייהם, כאשר אלו הגורפים את הכסף אך לא עובדים במקצוע ולא נותנים את האחריות המקצועית הנגזרת - הינם אלו שחוללו את השבר.
כידוע מן המקורות, חטאם של תושבי סדום לא היו בתחום שבין האדם למקום אלא בתחום החברתי – בינם לבינם ובינם לבין אורחיהם. סדום הייתה ידועה כעיר בה ההתנהגות הלא מוסרית היוותה לא רק נורמה חברתית אלא חוק מקומי שהמפרים אותו בגילוי חמלה היו נענשים באכזריות. בדומה, בסדום-הרכב שלנו, אלו הדבקים בסטנדרטים המקצועיים והאתיים – הם אלו שעלולים למצוא עצמם לא רק בודדים עד כאב, אלא גם הראשונים בתור ללשכת האבטלה.
ובעת משבר?
ומה קורה למחוללי השבר בימים אלה? הם לא משלמים למוסכים על עמל יומם. "אין לנו כסף כרגע – תמתין עוד 90 יום", "תפנה לנאמן", "זה מה שיש" ועוד מגוון תשובות שמוסכים מקבלים מידי יום מזן הלקוחות הנפלא הזה שהוציא מליוני שקלים רבים בשנתיים האחרונות על פרסום, יחצ"נות ולוביזם עד כי "שכנע" חברי כנסת מכל המגזרים ואפילו את מנהיגי ההסתדרות – לתמוך בעמדותיהם על כי יש להמשיך ולנפק לעשירון העליון ולחברי הכנסת את מנת הסם המיוחלת – "הליסינג התפעולי" – שימוש ברכב ובמקורות האנרגיה בחצי חינם.
מי ששילם את המחיר בזמן הנפקת "הסם", משלם אותו גם היום – המוסכים. למוסך אחד בפ"ת [על-פי נתונים שנמסרו לנו ע"י בעלי מוסכים] חייבת חברת ליסינג אחת לבדה 2.5 מיליון ש"ח. למוסך אחר במרכז הארץ חייבות 3 חברות ליסינג כ-4 מיליון ש"ח, למוסך קטן במרכז הארץ חייבים 1.6 מיליון ש"ח. הרשימה ארוכה ועצובה מנשוא.
ראוי, כי גורמים אלו יזכרו שבסופו של דבר סדום חרבה כולה וכליל – ותחת חורבותיה נקברו לא רק "מפירי" חוקי סדום (החומלים) אלא גם מחוקקי חוקי סדום (האכזריים).
התיקון הבטוח
אג'נדת התיקון הביטוח, אותה הגיתי וכתבתי בשנת 2003, לאחר יישומה וניסויה בשטח על-ידי במוסכי הפרטי, הינה גם אג'נדה כלכלית ומקצועית אותה למדתי מאבי ז"ל, אשר אסר עליי מיום כניסתי לבגרות אישית, למכור/להעביר/להלוות/למסור לאחר את הנכסים היקרים שיש לאדם: הכבוד העצמי והמקצוע, ותוצאת שילובם יחד - הזכות להתפרנס בכבוד מהמקצוע.
הפיתוי לצרוך "סם" הוא פיתוי גדול לכל בן אנוש והכניעה ללחצים חברתיים הינה חולשה אנושית מוכרת, בפרט כאשר מסביב ומכל עבר יש עוד רבים שנכנעו. לאחר ההצטרפות לחבורת "מספקי הסם" ובייחוד כאשר יש לכך גיבוי ממשלתי, בעל המוסך אולי יכול היה להצטדק בפני עצמו: "כולם היו שם", "אין ברירה", "X התחיל והיינו צריכים להתחרות בו" ועוד מגוון תירוצים וקלישאות אותם שמעתי במשך שנים רבות מפיהם של בעלי מוסכים המספקים עבודת "הפקת סם", תוך השפלה אישית, זילות מקצועית וחוסר כדאיות כלכלית (אלא עבור משווקי החגיגות ולא עבור המוסכים שהפכו למלצרים בחגיגות אלו). נכון להיום, משווקי החגיגות יקבלו סיוע ממשלתי ו"מפיקי הסם" חבריי למקצוע, יאלצו למחוק אחוז ניכר מהחובות שחבים להם כל אלה.
אני מקווה, שלקח הימים הללו יילמד על-ידי רוב חברינו המוסכים, אלו שנאנקו אז ונאנקים היום בעקבות המשבר. הלקח האמיתי הינו, כי יכולנו ביחד ומראש להגן על מקומות הייצור שלנו ולהימנע מהמשבר הזה בעצמנו ואין אנו זקוקים לאף מדינאי, פוליטיקאי ו/או מחוקק בכדי לייצר לנו ענף יציב, מכניס וגאה.
ואולי, אולי מתוך השבר יצמח חזון אחרית הימים: חברות ביטוח, ליסינג וכד' שירצו כי יהיו להם באמתחתם מוסכי הסדר – יאלצו להגיע למכללה הטכנולוגית לרכב, ללמוד מהיסוד את המקצוע ולפתוח את "מוסכי ההסדר" שלהם בעצמם – כאנשי מקצוע ולא כעסקנים.

הכותב הינו יו"ר איגוד המוסכים, חבר בהנהלת פורום ארגוני הרכב בישראל ויו"ר פורום התיקון הבטוח-להבטחת איכות תיקוני הרכב בישראל.
תאריך:  21/11/2008   |   עודכן:  21/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סדום, המקצוע והסם
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
כמה שהוא צודק...
צחי-רופא שיניים  |  21/11/08 15:25
2
צודק 100%!!! ל"ת
חש"י מרכז  |  22/11/08 15:17
3
חברות הליסינג
אודי - אילת  |  23/11/08 03:11
4
אולי תחליף את מופז?
טלמור  |  23/11/08 11:20
5
הציבור מטומטם ולכן ישלם?
אלינור - שאיה  |  24/11/08 10:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
הצוות החינוכי    פריימריז המשפחות    מבינים רק אנגלית    בוני הנגב    סיכויי הצדק    מגדל אקירוב
קובי לירז
כיצד זה למרות חתירה בלתי פוסקת לשלום כבר 30 שנה מאז קמפ-דייויד ו-15 מאז אוסלו, עדיין אין שלום, והסכנות הולכות וגדלות? הפתרון נעוץ דווקא בעמדה ההיסטורית (שננטשה) של מפלגת העבודה - שלום יציב שיש עימו ביטחון יש לבסס על פשרה
טובה ספרא
תמונת הכוכבים לשבוע 27.11.2008-21.11.2008    שבוע תנודתי הכולל בתוכו שינויים עם תגובות אמוציונאליות, יש רצון לשליטה שקשה לממש אותה    כלכלה ושווקים: השווקים ימשיכו להגיב בפראות גם בשבועות הבאים    אצלנו: תוכנית חדשה "נכונה" יותר, תשפר את הבעיה העיקרית במשק
נרי אבנרי
הניסיון לחסום את דרכו של איש ערכי ואיכותי כמו עוזי דיין, אסור שיצליח. להיפך: מיקומו הגבוה ברשימת הליכוד יכיל בתוכו אמירה: מה שהיה בתקופתו של עומרי, לא יהיה יותר! מי שהתמכר לסירחון של מרכז הליכוד הישן, שימקם את נחיריו בקדימה
דר' אברהם בן עזרא
העימות הכי חשוב והמלחמה האמיתית על הארץ הזו - הם בין הערבים לבין החרדים. אז את מי תעדיף לבני? ואת לבני - מי יעדיף?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il