X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד ישפיע המשבר הכלכלי העולמי על תחום הנדל"ן בישראל
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

מחירי הנדל"ן בישראל הגיעו לשיא שממנו קשה לעלות. אם נביט כמה שנים אחורה, ניווכח כי מזה תקופה לא קצרה רשמו שוקי הסחורות בעולם עליות מחירים עוד לפני שפרץ המשבר הכלכלי בארה"ב שהתפשט אח"כ לעולם כולו.
יש לזכור שהעליות האחרונות במחירי הנפט, המלט או הברזל, רק ממשיכות את הרצף בעליות המחירים במוצרים הללו. מדובר על קו עליות רציף כמעט בתקופה של השנתיים-שלוש האחרונות. העליות הללו במחירי חומרי הגלם של המוצרים הבסיסיים אנרגיה, מלט, ברזל וכד', מייקרות מאוד את עלויות הבנייה לקבלנים.
אבל זו לא כל התמונה, כי מנגד, האשראי הבנקאי הצטמצם ובידי המגזר העסקי והן בידי הציבור, אין הרבה כסף נזיל וזה אומר שהקבלנים לא יכולים להעלות מחירים כדי לסגור את הפערים ולפצות את עצמם על העליות במחירי המוצרים.
השאלה הנשאלת היא בכמה התייקרו עלויות הבנייה. התשובה טמונה במחירם של מוצרי הבסיס המשמשים בענף הבנייה המלט, הברזל, האנרגיה ומוצרי אינסטלציה וחשמל, הושפעו כולם מהתייקרות הנפט, כי הרי הנפט הוא חומר הגלם שלהם. בבואנו לכמת את ההשלכות של ההתייקרויות הללו, כאשר לוקחים בחשבון שכל המוצרים הללו התייקרו מתחילת השנה בשיעור של כ-40% בממוצע, אז העלייה הזו מייקרת את עלויות הבנייה בסביבות ה-10%-15% ואפילו יותר. אבל, זו לא כל המשוואה, כי יש לקחת בחשבון שעלות הקרקע מהווה כ-40% - 50% אחוזים ממחירי הבתים וזה אומר כי עלייה של כ-10% בעלויות הבנייה היא בסופו של דבר, תוספת מחיר של כ-5% - 6% למחיר הסופי של הבית, כאשר כל עלייה נוספת בעלויות הבנייה מעלה גם את מחירי הדירות באותו יחס.
כמובן, שמה שמעניין אותו הוא איך יגיב שוק הנדל"ן לשינויים הללו, ומכיוון ששוק הדירות אינו מסוגל לספוג עליית מחירים נוספת, הקבלנים הפסיקו לבנות כי כבר לא נשארה להם כדאיות כלכלית. כבר לא מדובר בהשערות בלבד, כי בשטח כבר נאספו נתונים ומתקבלת תמונה דיי עגומה. התחלות הבנייה ברבעון הראשון של שנת 2008 לדוגמא, הסתכמו ב-6,900 בלבד. אם נתרגם זאת לאחוזים, אז בהשוואה להיקף התחלות הבנייה ברבעון הראשון של שנת 2007, כבר נרשמה ב-2008 ירידה של 14% בהיקף התחלות הבנייה.
יש שיקפצו ויגידו כי ברגע שמפסיקים לבנות, נוצר מחסור בדירות ואז מחירי הדירות עולים. אבל זה לא תמיד עובד כך, כרגע אין מחסור בדירות. אבל לציבור גם אין כסף ואין ביטחון כלכלי, וכשאין ביטחון כלכלי נמנעים מלקחת משכנתאות. לכן כשלא קונים גם לא מעלים מחירים ואז מחירי הדירות, סביר להניח, לא ישתנו בתקופה הקרובה וההשפעה של הפסקת הבנייה לא תורגש עכשיו, אלא רק בעוד מספר שנים.

יורם קראוס, מייסד ומנכ"ל חברת SMS, העוסקת בתחום ניהול פרויקטים ופיקוח הנדסי. חברת SMS מספקת פתרונות כוללים משלבי התכנון ועד להקמה, לבנייה ושדרוג של מבנים ומשרדים.
תאריך:  23/11/2008   |   עודכן:  24/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים יבין
לי אין שום רצון שהילדים שלי יקבלו את החינוך מיוסי בובליל - לא מהרמה שלו וגם לא מהתת-רמה שלו, ולא של הבת שלו הצווחנית והדוֹחה
עידן יוסף
גם גלובס מכיר בפעילותו של יואב יצחק להפלת אולמרט מכסאו, בגלל פרשות השחיתות בהן לקה, והציב אותו בצמרת רשימת המשפיעים. אבל בזכות מה צורפו מרדכי גילת ואמיר אורן לרשימה?
צבי גיל
המשדר 'רואים עולם' בערוץ 1 הוא אחת התוכניות החזותיות הטובות במסגרת הטלוויזיונית, תוכנית שמאפשרת לנו הצצה אל עולם שהוא כה קרוב לנו תקשורתית וכה רחוק מאיתנו פיסית ונפשית    אומנם במדד הרייטינג המסחרי הוא לא נמנה עם עשרת "הגדולים", אך זה רחוק מלהוות אינדיקציה לטיב המשדר    אולי יותר לטיב הצפייה הטלוויזיונית, וחבל
איתן קלינסקי
אני חוזר ואומר עוד פעם שהכיבוש משחית. הוא משחית אפילו נשיות ואסתטיקה בהופעה של חיילת
אריה אבנרי
כלפי חוץ מקרין מרידור חביבות ומתינות אבל מי שמודע לדרכי הפעולה שלו, יודע שהוא סכינאי פוליטי לא קטן וגם צבוע    בשעתו הוא מנע בכל כוחו את העמדתו לדין של אולמרט, אבל לא זכה להיכנס לממשלתו    אם אומנם ירכיב נתניהו את הממשלה החדשה ויצרף אליה את דן מרידור, הוא צריך לקחת בחשבון שימי החסד שלו יהיו מוגבלים ושאין ארוחות חינם    הערת אזהרה (11)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il