צרכנים רבים אינם מבינים מה פשר מבול שיחות הטלפון הפרסומיות שנחתו עליהם בשבוע האחרון. הטלפון מצלצל, בדרך כלל בשעות הערב, ומעבר לקו יש תקליט עם מסר פרסומי מושחז שהוקלט מראש על-ידי קריין מקצועי.
התשובה נעוצה בסעיף חדש שיתווסף בשבוע הבא (1.12.08) לחוק התקשורת, ויאסור בין היתר פרסומות מסוג זה. עוסקים רבים מנצלים את הימים האחרונים בהם עדיין מותר "להטריד כחוק". אחת מהחברות הללו היא לא פחות ולא יותר מאשר חברת התקשורת "בזק" אשר שלחה בימים האחרונים מסר פרסומי טלפוני ללקוחותיה.
עוסקים אחרים פועלים בדרך הנכונה יותר מבחינה צרכנית ומבחינה חוקית, ופונים אל הלקוחות על-מנת לקבל את הסכמתם לשלוח אליהם חומר פרסומי באמצעים שונים. יש להתייחס בחשדנות לאלו ששולחים מסרים מטרידים "עד הרגע האחרון" בחזקת "נבל ברשות התורה", ולעומת זאת לכבד את אלו המבקשים את הסכמת הצרכן לשלוח אליו פרסומות.
במשך שנים אנו חשופים למסרים פרסומיים החודרים אלינו דרך כל פתח אפשרי, תוך חדירה אל בתינו, אל מחשבינו ואל מכשירי הטלפון שלנו. כל אזרח בישראל מקדיש מדי יום כדבר של שגרה, דקות ארוכות למיון דואר הזבל המגיע אליו. בקשות להפסקת משלוח דואר זבל אינן נענות ולעיתים רק מוכיחות לשולחי דואר הזבל כי הכתובת אכן פעילה וכי כדאי להציף אותה בהודעות נוספות. יש ליישם את החוק ולקוות כי בתי המשפט יפסקו בחומרה נגד מי שיעבור על החוק כדי שהתופעה הפסולה תיגדע מן השורש".
המדריך - התיקון לחוק התקשורת (תיקון 40) נחקק ב 1.6.08 והוא יכנס לתוקפו ביום 1.12.08 כך שאין תירוצים: ניתנה ארכה של חצי שנה להיערך לקראת כניסתו לתוקף.
- החוק אוסר שיגור של כל פרסומת לרכישת מוצר או להוצאת כספים בדרך אחרת. מי שכרגיל זוכה להגנה מיוחדת הם פוליטיקאים אשר יוכלו להמשיך ולשגר מסרי תעמולה פוליטיים, מה שאומר שבתקופה הקרובה של פריימריז ובחירות – עדיין יהיה מי שיטריד אותנו במסרים מוקלטים בחסות החוק.
- החוק אוסר פרסומת באמצעות הטלפון, שיחות מוקלטות או שיחות באמצעות טלפנים, פרסומות בהודעות sms, פרסומות בדואר אלקטרוני או בפקס.
- ניתן לשלוח פרסומות אך ורק לצרכן שנתן לכך את הסכמתו מראש.
- המפרסם הוא מי שהפרסומת נועדה לקדם את עסקיו או את מוצריו – כך שהכתובת לתביעה היא מי שמוצריו מפורסמים והוא לא יוכל לטעון כי הוא איננו אחראי לפרסום המטריד או איננו עומד מאחוריו.
- מותר לשלוח באופן חד פעמי פנייה שנועדה לקבל את הסכמת הצרכן לקבל חומר פרסומי מהמפרסם. הודעות מסוג זה נשלחות לרבים מהצרכנים בימים אלה, ומומלץ לחשוב היטב לפני שמאשרים לעוסק להמשיך ולשלוח פרסומות.
- יש צורך בהסכמה מפורשת של הלקוח לקבל חומר פרסומי. הודעות הנוקטות בלשון: "אם לא תשיב לפניותינו נראה זאת כהסכמה להמשיך לקבל חומר פרסומי" אינן תקפות.
- גם צרכן שהסכים לקבל חומר פרסומי רשאי לחזור בו מהסכמתו בכל עת ללא כל תנאי או תשלום.
- על גבי כל דבר פרסומת יש לציין במפורש את המילה "פרסומת" באופן בולט. בהודעת מייל יש לציין את המילה "פרסומת" בכותרת ההודעה. יש לציין גם את זכותו של הצרכן לסרב לקבל פרסומות וכתובת זמינה ופשוטה להודעה על סירוב שכזה.
- מפרסם העובר על החוק, שולח פרסומות ללא הסכמת המקבל או נמנע מלציין שמדובר בפרסומת וכיצד ניתן להפסיק לקבל אותה, עובר עבירה פלילית וצפוי לקנס.
- ישנה אחריות אישית על נושאי משרה בכירים בגופים המפרסמים ולכן עליהם לפקח היטב על יישום החוק.
- צרכן שקיבל פרסום בניגוד לחוק יוכל לקבל פיצוי של עד 1,000 ש"ח בגין כל הודעה!
ולסיום: אנו מציעים כי חברות פרסום ייערכו להעביר לציבור פרסומות, תמורת תשלום לצרכנים על הסכמתם לקבל דברי פרסומת. דרך זו יכולה להיות חוקית ומאוזנת, לסייע למפרסמים ולצרכנים כאחד.