X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחת הסיבות לעלייה בשכיחות הסוכרת היא ההתגברות בשיעורי ההשמנה בעולם בכדי למנוע סוכרת ומחלות הקשורות להשמנה, יש צורך בשינוי באורח החיים וירידה במשקל
▪  ▪  ▪
יש למגר את מגפת הסוכרת [צילום: AP]

מגיפת ההשמנה בעולם חמורה בהרבה מכפי שחשבנו
זינוק מדאיג במגיפת ההשמנה בעולם: כך עולה מנתונים אודות שכיחות מחלת סוכרת המבוגרים (סוכרת סוג 2) במחוז אונטריו בקנדה, שמפרסם כתב העת היוקרתי Lancet, הנחשב לאורים ותומים של עולם הרפואה. המחקר גילה, כי מספר חולי הסוכרת במחוז אונטריו בקנדה עלה בצורה תלולה - הרבה מעבר לתחזיות, אפילו הפסימיות שבהן.
על-פי המחקר, בין 1995 ל-2005 חלה עלייה תלולה של 69% בשיעור חולי הסוכרת במחוז. ממצא זה גבוה בהרבה ובאופן משמעותי הן מהתחזיות עבור קנדה והן מהתחזית העולמית.
אחת הסיבות לעלייה בשכיחות הסוכרת היא ההתגברות בשיעורי ההשמנה בעולם. "גופים האחראים לבריאות הציבור חייבים לפעול במהירות כדי להילחם בהשמנה, ולמגר את מגפת הסוכרת", מתריעים המדענים.
סוכרת מסוג 2 מופיעה בדרך-כלל אצל מבוגרים בני 40 ויותר, היא מקושרת עם השמנה, תזונה לא בריאה ומחסור בפעילות גופנית. במהלך המחלה הגוף אינו מצליח להשתמש כראוי בהורמון בשם אינסולין, שחיוני לוויסות רמות הסוכר בדם. כתוצאה מכך, עולות רמות הסוכר בדם, דבר שמוביל לפגיעה בתאים. בהמשך התפתחות המחלה חלה עלייה בסיכון למחלות לב, פגיעה בכליות ואפילו עיוורון.

הטיפול בהשמנה ובסוכרת מחייב ירידה במשקל

בכדי למנוע סוכרת ומחלות אחרות הקשורות להשמנה, יש צורך בשינוי באורח החיים וירידה במשקל. החסך הקלורי יכול להיות מושג על-ידי הגבלת צריכה קלורית בלבד, או על-ידי הכנסת פחות קלוריות לגוף באמצעות דיאטה ושריפת יותר קלוריות על-ידי ספורט.
השילוב של דיאטה וספורט עדיף בטווח הארוך של שמירה על המשקל, ולמעשה הפחתה קבועה במשקל לאורך זמן קשה עד בלתי אפשרית אם לא מעלים את מינון האימון הגופני.
בכדי לאבד שומן, כלל האצבע המומלץ הוא להוריד 500 קלוריות מהצריכה היומית - אך לא יותר מ-1,000. למי שזקוק לרדת רק כמה קילוגרמים בודדים, הפחתה של 1,000 קלוריות מהתפריט היומי היא גבוהה מדי ודרמטית מדי, ואין בה צורך.
אנשים שסובלים מעודף משקל ומאבדים 10%-7% ממשקלם, עשויים לשפר באופן משמעותי את התחלואות הנלוות להשמנה, כמו סוכרת ויתר לחץ דם.
הדרך הבטוחה ביותר לרדת במשקל, היא ירידה איטית וקבועה של 0.5-1 ק"ג בשבוע. כל ירידה מהירה יותר, עשויה לגרום לאובדן שריר במקום שומן, ולסכן בהיווצרות אבנים בכיס המרה וחסרים בוויטמינים.
מומלץ לאכול מזון מגוון, הכולל לחם ופסטה מחיטה מלאה, אורז מלא ודגנים נוספים, ו-5 מנות פירות וירקות ליום. גם פעילות גופנית יום יומית כחלק משגרת החיים חשובה לשמירה על המשקל, ומומלץ לבצע לפחות 30 דקות פעילות ליום במרבית ימות השבוע.
הפעילות האירובית המומלצת הינה הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה, ריקוד או משחקי כדור. במקביל, יש לעבוד על חיזוק השרירים על-ידי תרגילי התעמלות או עבודה עם משקולות.

עלייה במשקל מהוה גורם סיכון להתפתחות סוכרת

תזונה לקויה והימנעות מאימון גופני קבוע סוללים מסלול בטוח להשמנה ומביאים להתפתחות סוכרת ומחלת לב. עלייה במשקל הינה גורם הסיכון המוביל להתפתחות סוכרת מסוג 2. קרוב ל-90% מהסוכרתיים מסוג 2 הינם בעודף משקל. הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 עולה פי 50 בחולים הסובלים מהשמנה חולנית.
סגנון החיים שלנו כולל צריכת מזון מהיר, מאכלים מעובדים ומשקאות ממותקים מחד והימנעות מפעילות גופנית מספקת מאידך. לפיכך עולים מימדי ההשמנה באוכלוסיה.
15.7% מהנשים ו-13.9% מהגברים בישראל סובלים מהשמנת יתר עם ערכי BMI מעל 30 וכ-200,000 ישראלים סובלים מהשמנת יתר חולנית (BMI מעל 35).
ככל שאנו עולים במשקל, אנו ממלאים את מצבורי השומן בגופינו. התוצאה הינה, שיש צורך ביותר ויותר אינסולין בכדי להעביר את הגלוקוז ממחזור הדם אל מאגרי השומן. השמנה כרונית מביאה בסופו של דבר לעמידות לאינסולין והשלב הבא הוא התפתחות סוכרת.

תרופות חדישות לטיפול בהשמנה ובסוכרת

חוקרים בוחנים שיטות טיפול שונות המסתמכות על התהליכים המוחיים כדי לעזור לשמנים לרסן את התיאבון ולרדת במשקל. שתי התרופות המוכרות לטיפול בהשמנה הינן קסניקל, המפחיתה את ספיגת השומנים במעי ורדוקטיל, המפחיתה את התיאבון, בשתיהן עם הירידה במשקל משתפרת גם הסוכרת.
כיוון פיתוח אחר מכוון באופן ישיר לטיפול בסוכרת. מדובר כאן בתרופות חדשות אשר חלקן גם תורמות לירידה במשקל. אחת התרופות החדשות בשוק הינה ביאטה המבוססת על פפטיד דמוי גלוקגון-1. ביאטה הינה הורמון סינטטי המוריד ערכי סוכר בדם ובמרבית המקרים גם תורם להפחתה במשקל.
ביאטה משפרת את ערכי הסוכר בדם מבלי לגרום להיפוגליקמיה ובנוסף תורמת לירידה במשקל. אולם גם לתרופה זו חסרונות: יש להזריקה פעמיים ביום ולעיתים היא גורמת לבחילה בהתחלת הטיפול בה.
תרופה חדשה נוספת לטיפול בסוכרת הינה ג'נוביה, הניתנת דרך הפה, מפחיתה את רמות הסוכר, אך אינה מביאה להרזייה. זוהי התרופה הראשונה מקבוצת ה-DPP4, יש לה מעט מאוד תופעות לוואי ונוטלים אותה ככדור אחת ליום.
תרופה חדשה נוספת היא שילוב של ג'נוביה וגלוקופאז בכדור אחד הניתן פעמיים ביום. הטיפול בג'נומט יהיה נוח יותר לאנשים הנאלצים להוסיף טיפול בג'נוביה על הטיפול הקיים בגלוקופאז.
העתיד של הטיפול בסוכרת טומן בחובו פיתוח של תרופות חדשות וטובות יותר. עם זאת, הדרך הטובה ביותר לטיפול בסוכרת הינה מניעת התפתחותה על-ידי אימון גופני ודיאטה מאוזנת.

מחברת המאמר הינה כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מבית אסיא מדיקל
תאריך:  26/11/2008   |   עודכן:  26/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אודי פרישמן
תקופת אבטלה היא תקופה בה רוב האנשים מנסים לקצץ בהוצאות, ועל-כן רבים מוותרים על תשלום לביטוחים שונים    זוהי טעות קשה, שעלולה לעלות לאותם אנשים ביוקר, ולעיתים אף בחייהם או בחיי יקיריהם    אם העובדים לא יפעלו לחידוש הביטוח הוא יבוטל
ד"ר אברהם בן עזרא
מומחה המתמנה על-ידי בית המשפט אמור להאיר את עיני בית המשפט בנושאים המקצועיים ולתרום מהידע המקצועי שלו, מבלי לנתב את החלטות בית המשפט לכיוון התואם את השקפת עולמו    לא תמיד המומחה הממונה מצליח במשימה זו, שהיא אינה בגדר המלצה אלא תנאי בסיסי והכרחי לעבודתו
ד"ר מנואל צווקר
הכלי העיקרי והחשוב ביותר בשיקום חולי שבץ הוא הצוות האנושי- מקצועי שמעודכן בחידושים הטכנולוגיים ומלווה את המטופל לאורך כל הדרך    הרופא מאבחן את מצב החולה ומתווה הליך טיפולי    הרופא מנהל את הצוות הרב מקצועי באמצעות ישיבות במהלכן ננקטות החלטות טיפוליות לטובת החולה
עו"ד אבינועם מגן
האם מהשבוע הבא נגאל מהטרדות השיווק הטלפוני ודואר הזבל?    צרור טיפים ועצות לעוסקים ולצרכנים
חיים משגב
למקרא התשובה לעתירה להורות לאולמרט שלא להמשיך במו"מ מדיני או להתחייב לנסיגות כאלה ואחרות, ברור כי בפרקליטות המדינה ובבית המשפט העליון - נחצו כל הגבולות המותרים    מדובר בניסיון לגניבת דעת של מי שרוצה לכפות עלינו את עמדותיו האישיות, בטרם בחירות שאולי יהפכו עליו את כל מה שהוא מאמין בו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il