X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
20% ממשחקי הילדים נושאים אופי של הטרדה מינית משחקי ילדים רבים משדרים תמימות לכאורה, אך למעשה הינם בעלי אופי של הטרדה מינית ברורה, ואפילו לא סמויה
▪  ▪  ▪
ד"ר גלעדי [צילום: יח"צ]

ילדים רבים עוברים הטרדה מינית, אך אינם מבינים זאת, ואינם מודעים לכך שעליהם לשתף אדם מבוגר במה שאירע להם במהלך משחק ילדים, שהפך לאירוע בעל משמעות אחרת בחייהם, העלולה להשפיע עליהם רגשית בהווה וגם בעתיד.
הורים, עסוקים במשך היום ורוצים להיות בטוחים כי הם מפקידים בידיים בטוחות - גן הילדים ובית הספר - את היקר להם מכל - את ילדיהם. ובכל זאת, קרה משהו. הילד מסתגר, נבוך, לא רגוע, לא רוצה לאכול ומחצין סימנים נוספים המעידים כי הוא שרוי במצוקה, שגורמיה אינם ברורים. כיצד ניתן לזהות, להבין, לדובב ולהיות שותף?
ראשית, מהי הטרדה?
מילים או נגיעות בלתי רצויות באיברים הפרטיים הגורמים לתחושת השפלה או מבוכה או אי נוחות אצל הילד.
כיצד באות לידי ביטוי הטרדות מיניות במהלכם של משחקי ילדים?
משחקי הילדים המקובלים של רופא וחולה, משחקי קוביות, אבא ואמא ואחרים משמשים כר נרחב לילדים לבטא התנהגות מינית כלפי חבריהם, הגם שזו איננה רצויה לאחד הצדדים, הצד שאיננו היוזם. המשחקים הם לרוב בזמן החופשי בגן הילדים ובהפסקות בבית הספר, וב-30% מהמקרים, בזמני הפעילות הפורמלית - במסגרת קבוצות פעילות בגן הילדים, כאשר הגננת בעצם איננה מודעת למשמעות ביטויי ההתנהגות, ולכן איננה מתייחסת כלל לתופעות אלה כאל חריגות.
במחקר ותצפיות שערכתי בגני הילדים התרחשו מולי המקרים הבאים:
  • משחקים אסורים בשיעור ריתמיקה: שיעור פורמלי בעל מסגרת ידועה מראש. הגננת הזמינה את הילדים לשבת במעגל לפי קבוצות המייצגות את עונות השנה, כאשר כל עונה מיוצגת על-ידי כלי נגינה מסויים, למשל: תופים, מצילתיים, וכו'. שני ילדים לא השתתפו במשחק וישבו בצד, מחוץ למעגל. הבן התקרב אל הבת ונישק אותה. כאשר סירבה, הכניס את הלשון שלו אל תוך הפה שלה. הילדה התחילה לצעוק, אך הגננת, שלא הייתה מודעת למעשה שלו וקלטה רק את התגובה שלה, ראתה בכך התנהגות המפריעה להתנהלות התקינה של השיעור. היא כעסה על הילדה, הושיבה אותה בצד, הרחק משאר הילדים, כעונש. מה בעצם קרה כאן? הילדה נלחמה להגן על גופה מפני ילד אחר, ובמקביל גם נענשה.
  • חיזור גורלי בבית הבובות: שני ילדים שיחקו באמא ואבא. ה"אבא" לקח מטאטא, ניקה את הבית ותוך כדי כך כיוון את המטאטא לכיוון הישבן של הילדה שמילאה את תפקיד ה"אמא", הרים את החצאית וניסה להפשיל את תחתוניה.
  • משחקים בחצר: המשתתפים: ילדים בתפקידי אמא ואבא. הוא נגע לה בחזה. היא אמרה לו - תפסיק, אך הוא השיב לה בביטחון: זה משחק של אבא ואמא... ילדה כזו עשויה לבחור לצאת מהמשחק, אך לא תמיד תבין שהיא צריכה לדווח לגננת.
  • משחקים בארגז החול: בנים הלומדים בכיתה א' משחקים בחצר, גורמים לבנות להתקרב לברזייה כדי לשתות מים, וכאשר הן מגיעות, הם מרוקנים בקבוק מים על החזה שלהן. ואז "הצליח להם" לראות את החזה לבנות שלבשו חולצה לבנה הנוטה להפוך לשקופה.
כל המשחקים האלה הם שגרתיים בבסיסם, אך עלולים לשאת התנהגויות מיניות לחלוטין, עד לרמה של הטרדה מילולית ופיסית של ממש.
כיצד תוכלו, כהורים, לברר מה קרה לילדכם?
אם אתם מבחינים בשינוי במצב הרוח ובהתנהגות של הילד בימים או בשבועות האחרונים, עצבנות, עצב, הסתגרות, רגזנות יתר, חוסר ריכוז, חוסר משמעת לא שגרתי - כדאי לנסות להבין האם הילד מסתיר משהו, חושש לספר או אינו מצליח למצוא את הדרך לעשות זאת.
אם הילד משתף פעולה, חשוב להבין מה באמת קרה שם, מהלך הדברים והסדר בו התנהלו. יש לברר כיצד הגיב הצוות החינוכי אליו פנה הילד, אם פנה, וכיצד התייחס אליו ואל המקרה שתיאר.
שאלו שאלות רבות ככל האפשר שיגרמו לילד לתת את מירב הפרטים
איפה היית?
עם מי שיחקת?
איזה משחקים שיחקתם?
האם זוהי הפעם הראשונה שהילד הוא עושה דברים כאלה (נגיעות, מילים)
האם עושה לעוד ילדים או רק לך?
מה בדיוק עשה?
האם סיפרת למישהו - חבר, גננת, סייעת, מורה או מישהו אחר?
ואם כן - כיצד הגיב?
האם זהו משחק מקובל

אחים בוגרים וסבא וסבתא - כסוכני קשר

אם הילד אינו משתף פעולה, חשוב לא להרפות ולאתר סוכני קשר. כדאי לבדוק עם הגננת, המורה או עם חברים אחרים של הילד. לעיתים אח או אחות בוגרים או סבא וסבתא, ישמשו אוזן קשבת למצוקה של הילד, עוד בשלב שלפני החשיפה בפני ההורים.
לעיתים, ילדים נחשפים בשעת המקלחת היומית. אם אח או אחות בוגרים מסייעים לילד להתרחץ - זוהי הזדמנות מצוינת להבין מה קרה. הילד נוטה לספר בסיטואציה כזו ואף להדגים מה בדיוק עשו לו.
רתימת אחים ואחיות בוגרים עשויה לסייע באיתור מוקד הבעיה. יש למצוא את הדרך הנכונה והנבונה ביותר לרתום את האחים והאחיות, אולם - מבלי שיחושו מאויימים, ואל לכם לשכוח שגם הם עדיין ילדים, לעיתים צעירים ובמקרים אחרים בגיל ההתבגרות שהוא עצמו גיל בעל משמעות משלו בהקשר של מיניות.
מומלץ להעביר את המסר אל האחים מהכיוון של אחריות ושותפות במאמץ לסייע לאחים הצעירים, וממקום של האצלת סמכויות אליהם. מומלץ לברר פרטים רבים ככל האפשר, דרך החברים, בני משפחה ואחרים הקרובים אל הילד, ולהצליב מידע.
הסתייעות בדמות של מבוגר אחר במשפחה: ניתן לרתום את סבא וסבתא או מבוגר אחר המקובל על הילד ואשר יש סיכוי כי ייפתח בפניו. לעיתים, קל יותר לילדים להיחשף בפני מבוגר אחר שאיננו ההורה. סבא, סבתא, מורה לחינוך גופני שהוא הדמות הגברית היחידה בבית הספר.

קראתי בעיתון ש...

  • דרך יעילה לדלות מידע היא לספר סיפור על צד ג' - סיפור דומה שקרה לאדם אחר, למשל - חברה לעבודה, או על סיפור דומה שהתפרסם בעיתון, ולעקוב אחר תגובת הילד. האם הוא מזדהה עם פרטי המקרה, מתרגש, נבוך, מנסה לעבור נושא, בוכה, וכו'.
  • דרך נוספת: גילוי האמת באמצעות ציורים - אפשר לבקש מהילד לצייר. ילד המצייר שני ילדים עומדים וילד אחד מושיט יד לעבר איבר המין של הילד השני חושף, למעשה, את שאירע לו.
  • הקשבה לתוכן השיחות: כדאי להקשיב לדיבור מיני חוזר על איברי מין למשל - העלול לשדר מצוקה, קריאה לעזרה ובדידות של הילד בהקשר של חשיפת האירוע בו היה מעורב, מתוך חשש, פחד, בושה, עלבון וכו'.
  • יצירת סביבה תומכת ורגועה: חשוב מאוד ליצור סביבה תומכת, רגועה ובטוחה, ללא ביקורת, ללא שיפוטיות, ללא איומים שאם... אז...

מחברת המאמר הינה סוציולוגית חינוכית, מומחית לנושא הטרדת מיניות בקרב ילדים ומרצה בסמינר הקיבוצים. היא יזמה והקימה את עמותת קול הילד, המתמחה בתחום זה, פיתחה תוכניות מניעה ומעבירה אותן בגני הילדים ובבתי הספר
תאריך:  17/12/2008   |   עודכן:  17/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאבחן הטרדה מינית בקרב ילדים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
את פסיכית! כולכם פסיכים! ל"ת
גיל רונן  |  17/12/08 22:14
 
- מסכים! משחקי ילדים הטרדה
שקלר  |  18/12/08 07:17
2
הקטן שלי משחק עם הקטן שלו
יונתן הקטן  |  18/12/08 06:08
3
מספר הערות
אזרח קטן  |  20/12/08 23:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
המשבר הכלכלי דומה, לא במעט, למגפה. הגלובליזציה מעבירה את הוירוסים והחיידקים הכלכליים ההרסניים ממשק אחד למשנהו    העולם יכול להתגבר על סכנה זו בפעילות רב מערכתית שתכלול חיסונים, הדברה, תרופות, בנייה ושיקום
עו"ד יוסי דר
כולנו בני אדם, כולנו טועים - אפילו שופטי כדורגל
אילה אורי
הרכב המזון והתזמון שבו אנו אוכלים אותו, קשורים קשר הדוק למצב הרוח    מזונות ומשקאות המכילים קפאין מגבירים את תחושת המתח    אצל חלק מהאנשים דילוג על ארוחה ורעב ממושך יביאו לסימפטומים גופניים כמו חולשה, סחרחורות וכאבי ראש
עמית ברק
תושבי נצרת עילית אמרו את דברם, הם מאסו בשיטה הישנה, בלפיתת השלטון המפאיניקי"ת בת עשרות השנים שאחראית במידה רבה למצבה העגום של נצרת עילית
יוסף שניידר
הבנקים אולי ילוו לכם כסף, אבל לא יתנו לעסק שלכם שום דבר נוסף מלבד חשבונות של עמלות וריביות. משקיע-שותף, לעומת זאת, יהיה מעורב אישית בהצלחת העסק ויעזור לכם להשליש ולרבע את ההכנסות והרווחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il