בימים אלה ממש מתגלה בפעם המי יודע כמה, שיהדותנו כדת, אינה עולה בקנה אחד עם רצונם של רוב אזרחי ישראל לחיות במדינה דמוקרטית נאורה. האירועים בימים אלה חושפים רק מעט ממצבה העגום של הדת היהודית בדורנו. מעט זה הוא הקנאות הלאומנית במסווה של אמונה דתית השרויה בערפל משיחי, יהדות הזויה שביטויה העיקרי הוא שנאת אדם ועשיית מה ששנוא עליך לזולתך. היא שואבת ממעמקים פרימיטיביים שאין בינם ליהדות דבר. חילול מצבות ופגיעה במקומות פולחן של דת אחרת אינם מדת ישראל וכאשר למען מימוש מטרות מגונות אלה מותר לרמוס את חוקי המדינה, מיותר להכביר מילים היכן ניצבת הדמוקרטיה בסולם הערכים (אם יש שם כאלה?) של מתחזים ליהודים אמיתיים אלה ושכמותם.
אולם הסכנה האמיתית לקיומנו כמדינה חופשית מקיפה יותר. המילה יהדות אינה שווה לצמד המילים "הדת היהודית", ובאותה מידה, ואף יותר, משמעותה גם
התרבות היהודית. בשונה מן הדת היהודית, התרבות היהודית רחבה וכוללת הרבה יותר. היא כוללת את היצירות הספרותיות שנוצרו על-ידי יהודים, הן אלה שהנן ספרות קודש והן אלה שהן פרי רוחם של יהודים, דתיים, אגנוסטים ואתאיסטים, כותבי עברית וגם שפות אחרות, סופרים, משוררים, אמנים והוגי דעות. התרבות היהודית אינה כופה על המשתייכים אליה למלא מצוות ולפעול על-פי הוראת רשות השואבת סמכות ממקור שמחוץ למציאות הפיזית ושאינה ניתנת לבחינה על-פי השכל. גבולותיה גמישים ומניחים לרוצים בה חופש בחירה רב. יהדות כזאת אינה לעומתית להשקפת עולם דמוקרטית ולמציאות בת זמננו. היא חיה עמן בשלום ואינה משמרת מציאות ארכאית ומאובנת ואינה מטפחת שנאה, אלימות ובערות.
הדת היהודית במהותה, כמו כל הדתות המונותיאיסטיות, אינה דמוקרטית, אינה יכולה להיות דמוקרטית וגם אין לבקש שתהיה דמוקרטית. היא מונחית על-ידי עקרונות שאינם דמוקרטיים במהותם. יותר מכך, חלק גדול ממנהיגיה כיום הם אנשים הבזים בהשקפותיהם, בפעילותם ובאישיותם לדמוקרטיה ומבקשים להכפיפה להשקפותיהם החשוכות, המבוססות על דוֹגמוֹת שמקורן בעבר ובמציאות שחלפו מן העולם, ואשר נבחרו בצורה סלקטיבית תוך העדפה מכוונת של מה שהוא מגונה, חסר טעם והיגיון, קסנופובי ומיזנטרופי, ותוך התעלמות מכוונת מן הערכים המוסריים והאנושיים שממלאים גם את המורשת הדתית היהודית.
ועל כל אלה ממומנת פעילותם ההרסנית מכספי כלל אזרחי המדינה, אשר נציגיהם בכנסת נסחטים בידי מיעוט, המפיץ קנאות וצרות מוחין, שנאת האחר ובערות העטופה בטלית של תורת ישראל.
לכן נחוצה וחיונית לקיומה של ישראל, נוכח הסכנות למהותה הדמוקרטית ולביטחונה, ושני אלה תלויים זה בזה,
הפרדת הדת מן המדינה. הפרדה זו תיטיב גם עם המדינה וגם עם הדת!