X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם המקבים היו פועלים בזמננו, מן הסתם היו זוכים לקיתונות של ביקורת ובוז. רבים מאלו שחוגגים את חנוכה מתעלמים מהרקע הדתי הברור של המאבק ומן המשמעות הרוחנית שלו
▪  ▪  ▪
נצחון יהודה המכבי בציורו של גוסטב דורה

חשוב לראות מה אומר מתתיהו לבניו בשוכבו על ערש דווי: "עתה בנים קנאו לתורה ותנו את נפשותיכם על ברית אבותיכם"

חנוכה הוא החג היחיד בלוח השנה העברי שכל-כולו ארצישראלי. יציאת מצרים התרחשה כמובן בחו"ל; סוכות הוא זכר ליציאת מצרים; מתן תורה בשבועות היה במדבר סיני; ראש השנה ויום הכיפורים הם בעלי אופי אוניברסלי; ופורים מנציח את אירועי שושן. לעומת זאת, חנוכה לא רק שנובע מאירועים שהתחוללו בארץ ישראל, אלא שכל מהותם של אירועים אלו הייתה מאבק על דמותו של העם בארצו

חשבתם פעם איך היו מכנים בימינו את המקבים? מה היו חושבים עליהם לפחות חלק מאלו המקפידים בדבקות רבה על אכילת הסופגניות (וקצת על הדלקת נרות)? מה היו כותבים עליהם בכל מיני עיתונים נפוצים?
קרוב לוודאי, שהתדמית שהיו מדביקים למתתיהו ולבניו הייתה של ימין קיצוני, פנאטים דתיים, מחרחרי ריב, עוכרי שלום וכך הלאה. אם אתם לא מאמינים, הבה ונפנה למקור החשוב ביותר על התקופה - ספר המקבים א'. חיבור זה נכתב במקורו בעברית, תורגם ליוונית ושרד רק בתרגומו, משם הוחזר לעברית. את הקטעים הבאים נביא מתוך התרגום וההערות בספרו רב ההיקף ורב החשיבות של פרופ' אוריאל רפפורט (הוצאת יד יצחק בן-צבי, 2004).
עילת המלחמה: גזירות הדת
על מה יצאו המקבים למלחמה? כותב הספר מתאר את גזירותיו של אנטיוכוס הרביעי. המלך שלח "ספרים ביד מלאכים אל ירושלים ואל ערי יהודה ללכת אחרי חוקים זרים לארץ. ולהשבית עולות וזבח ונסך מן המקדש ולחלל שבתות וחגים. ולטמא מקדש וקדושים [במקור כנראה: קודש וקודשים]. לבנות במות והיכלות ופסילים ולזבוח חזירים ובהמות טמאות. ולהניח את בניהם ערלים ולשקץ את נפשם בכל טומאה ותועבה [כלומר: להפר את דיני הכשרות]. כדי שישכחו את התורה וימירו את כל החוקים. ואשר לא יעשה כדבר המלך יומת".
זוהי עילת המלחמה. לא עצמאות מדינית, כי זו ממילא לא היתה, אלא מאבק על קיום התורה ומצוותיה. המתייוונים קיבלו בהכנעה, ואולי אפילו ברצון, את גזירות היוונים והקשר בינם לבין היהדות נותר אתני בלבד. היו אלו בעיקר בני השכבות העליונות, אשר רצו ליהנות ממנעמי הקירבה לשלטון. יש חוקרים הסבורים אפילו, שהמתייוונים הם אשר יזמו את גזירות אנטיוכוס, כחלק ממאבקי השליטה בתוך החברה היהודית.
הגזירות יושמו באכזריות רבה: ספרי תורה נקרעו, ילדים נימולים והוריהם נרצחו, רבים אחרים מסרו את נפשם על קידוש השם כדי שלא לקיים את הוראות היוונים. בבית המקדש הציבו היוונים מזבח לעבודה זרה, ובערים האחרות בנו במות לאותה מטרה.
אז הגיעו אנשי המלך למודיעין, שם ישבו מתתיהו וחמשת בניו. שליחותם הייתה לבנות במה ולהקריב קורבן לעבודה זרה, והם דרשו ממתתיהו - אותו כינו "ראש ונכבד וגדול בעיר הזאת" - להיות הראשון שיעבוד לאלילים. היוונים הציעו לו פיתוי בדמות קירבה למלך, כסף וזהב ומתנות רבות. וכך מתאר מחבר מקבים א' את שאירע:
"ויען מתתיה ויאמר בקול גדול: אם ישמעו לו [למלך] כל הגויים אשר בבית מלכות המלך, לבגוד איש איש בעבודת אבותיו ולבחור במצוותיו שלו [של המלך], אני ובנַי ואחָי נלך בדרך אבותינו. חלילה לנו לעזוב חוק ומשפטים. לא נשמע לדברי המלך לסור מעבודתנו ימין ושמאל.
"וכאשר סיים לדבר את הדברים האלה, ניגש איש יהודי, לעיני כל, להקריב על הבמה במודיעין, כפקודת המלך. וירא מתתיה ויקנא [ביטוי של מסירות ללא סייג לדת ישראל], ויזועו כליותיו ותעלה חמתו כמשפט, וירוץ וישחטהו על הבמה. ואת איש המלך הכופה לזבוח הרג בזמן ההוא ואת הבמה הרס... ויקרא מתתיה בעיר בקול גדול לאמר: כל המקנא לתורה והעומד בברית ייצא אחרַי".
זהו הרגע המכונן. מתתיהו רוצח בזעם את היהודי המבקש לעבוד עבודה זרה ואת שליחו של המלך, במהלך שברור מראש שיגרום לתגובה חמורה מצד שליטי הארץ. וכדאי לראות מה האירוע הנקודתי המביא את מתתיהו להרים את נס המרד. אין זה הניסיון של אנשי יוון להקריב לעבודה זרה בליבה של עיר יהודית, אלא הנכונות של יהודי לעבוד עבודה זרה. כל עוד היוונים עובדים לאליליהם - יבושם להם. אך כאשר יהודי עושה זאת, סימן הוא שהעם הגיע לשפל המדרגה וחובה לעשות מעשה קיצוני.
מכאן הולך המרד ומתפתח, תחילה בכשלונות צורבים ולאחר מכן בשורה של נצחונות. חשוב לראות מה אומר מתתיהו לבניו בשוכבו על ערש דווי: "עתה בנים קנאו לתורה ותנו את נפשותיכם על ברית אבותיכם" - זהו הדגש, התורה וברית האבות. מתתיהו מתאר שורה של קדמונים באומה אשר דבקו בה' ובזכות זאת ניצלו מאוייביהם, ממנה את שמעון ויהודה ליורשיו, ומסיים: "ואתם קרבו אליכם את כל עושי התורה ונִקמו נקמת עמכם. גִמלו גמול לגויים והשיבו אל מצוות התורה". מילותיו האחרונות של מתתיהו מדגישות שוב ושוב: המאבק הוא על דמותו הרוחנית של העם היהודי ועל שמירת תורתו.
הציונות שכחה את העיקר
כבר אמרו לפנַי, שחנוכה הוא החג היחיד בלוח השנה העברי שכל-כולו ארצישראלי. יציאת מצרים התרחשה כמובן בחו"ל; סוכות הוא זכר ליציאת מצרים; מתן תורה בשבועות היה במדבר סיני; ראש השנה ויום הכיפורים הם בעלי אופי אוניברסלי; ופורים מנציח את אירועי שושן. לעומת זאת, חנוכה לא רק שנובע מאירועים שהתחוללו בארץ ישראל, אלא שכל מהותם של אירועים אלו הייתה מאבק על דמותו של העם בארצו.
חנוכה קיבל משנה חשיבות והדגשה עם ההתעוררות הציונית, כאשר מרד המקבים נתפס כאנטיתזה לסבילות ולסבל של היהודי בגולה. אלא שהציונות, החילונית ברובה, נתפסה רק לפן הלאומי-צבאי של חנוכה והתעלמה מהפן הדתי-תרבותי שלו. למעשה, הציונות שכחה - ואולי אף השכיחה - את עיקרו של חנוכה, שכפי שראינו הוא מאבק על קיום קפדני של מצוות היהדות.
אי-אפשר לנתק את מלחמותיהם של המקבים מן האידיאולוגיה שלהם. מי שעושה זאת, דומה למי שמתעלם מכך שמלחמת העצמאות של 1948 נועדה להקים מדינה יהודית בארץ ישראל. התרכזות בנצחונות והתעלמות מן המטרות, היא במקרה הטוב בורות ובמקרה הגרוע - צביעות. התמקדות בנרות החנוכייה והפניית עורף לנרות המקדש, היא במקרה הטוב שטחיות ובמקרה הגרוע - רפיסות.
אולי כעת נבין מדוע הסופגניה מסמלת טוב מכל את חנוכה הישראלי המודרני: הרבה בצק, הרבה שמן - אבל מעט מאוד תוכן ממשי.

תאריך:  21/12/2008   |   עודכן:  21/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יהודה המקבי. ימין קיצוני
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
טועה ומטעה
ציוני חילוני  |  21/12/08 11:43
2
נהנתי לקרא כל מלה.
פופאי  |  21/12/08 12:07
3
לא אתפלא אם יאסרו לחוג חנוכה ל"ת
מרטין שלאף  |  21/12/08 13:12
4
דעתך מקובלת עלי אבל.........
י.ש  |  21/12/08 13:31
5
דברי טעם בנחת נשמעים
ש.ר  |  21/12/08 13:46
6
קשקשן מצוי
ע.ג1  |  21/12/08 14:25
 
- ע.ג1 מתי ראית לאחרונה........
י.ש  |  21/12/08 16:36
 
- עשיתי
ע.ג1  |  21/12/08 18:07
 
- ע.ג1.......
י.ש  |  21/12/08 20:02
7
לקרוא את ספרי מקבים
humanape  |  21/12/08 17:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
"בני הדייג" שבנמל תל אביב מעלה בחכתו לא רק דגים. במסעדה מוצעים בשרים שאינם נופלים מהם בטעמם
אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח)
עברתם תאונת דרכים אשר במהלכה נפגעתם או נפצעם, דעו כי הינכם זכאים לקבל פיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו לכם בתאונה
אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח)
כיום האפשרות העומדת בפני רשויות התביעה היא העמדה לדין של החשוד או סגירת התיק    ומה בדבר אפשרות ביניים
רות פורסטר
זכותו של אהוד ברק לחיות במקום בו בחר או יבחר - כל עוד אין מגורים אלו ממומנים ע"י מדינת ישראל. אחרי הכל, אהוד ברק, בהיותו בתקופה מסויימת איש עסקים, הרוויח את הממון הדרוש ביושר ורכש בכספו את דירתו, מה רע בזה?
נרי אבנרי
בכנסי המפלגות הגדולות אנו רואים פוסטרים של דמויות המופת שלהן, תלויים על הקירות    קדימה, הליכוד הגנוב של שרון, עוד צריכה לבחור את הפוסטר השני    כל אחד ממתפקדי קדימה מוזמן לסמס את הפוסטר השני המועדף עליו: עבריין המין הראשון שהפך להיות משנה לרוה"מ, או שיאן השחיתות הנועז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il