X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם החמאס מעוניין באמת בהסלמה צבאית? המטרה הבאה שלו - השתלטות על הגדה המערבית ובכך על הרשות הפלשתינית כולה והקמת מדינת הלכה איסלאמית במקומה רוצה או לא רוצה רגיעה?
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

ביום שישי שעבר (19 בדצמבר) התבשרנו על סיומה הרשמי של הרגיעה (שנודעה בכינוי תהאדיה) ועל כוונת החמאס, יחד עם שאר הארגונים הפלשתינים, לחדש את ירי הקסאמים מעזה לעבר ישראל. אך האם אכן החמאס מתכוון לכך ומעוניין באמת בהסלמה צבאית?
יומיים לאחר סיומה הרשמי של הרגיעה, הודיע ראש ממשלת חמאס, אסמאעיל הניה, ביום ראשון השבוע (21.11.2008) כי החמאס אינו פוחד מעימות מזוין עם ישראל, ולמחרת הדגיש דובר החמאס בעזה, פאוזי ברהום, כי החמאס מוכן לעימות צבאי עם ישראל. ואכן, ראשי מערכת הביטחון, שעוקבים בדאגה אחר הגידול בעוצמתו של החמאס מאשרים כי החמאס הרחיב את מלאי הנשק שלו, ביצר עמדות, אימן את אנשיו והכשיר אותם להתמודדות ממושכת עם ישראל.
למרות זאת, הצהרות החמאס, שהולכות וגוברות לאחרונה, מלמדות על מצוקה ופחד, מתחת לפני השטח, שבו נתונים ראשי החמאס בעזה ועל החשש האמיתי שלהם מעימות צבאי עם ישראל. עימות כזה, לא רק שמסכן את שלטונו של החמאס בעזה, אלא גם יכול להביא לשיבוש המטרה הבאה שלו - השתלטות על הגדה המערבית ובכך על הרשות הפלשתינית כולה והקמת מדינת הלכה איסלאמית במקומה. שאיפה זו הייתה קיימת מאז היווסדו של החמאס לפני 21 שנה והיא לא סתרה את שאיפתו לחיסול מדינת ישראל.
התנאים שהציגו ראשי החמאס לאחרונה, להמשך הרגיעה עם ישראל, מלמדים כי אכן זוהי מטרתו. המשך הרגיעה עם ישראל ופתיחת המעברים לעזה לא רק שיבטיחו את המשך שלטון החמאס ברצועה, אלא אף יבססו אותו ויחזקו אותו מבחינה צבאית באמצעות המשך הברחות הנשק, תחמושת וציוד לחימה נוסף כפי שעשה קודם לכן. ידוע, כי במהלך הרגיעה נמנעה ישראל מלהפעיל את שיטת "הסיכול הממוקד", קרי החיסולים, שהיה לאחד מכלי הנשק היעילים ביותר להתמודדות עם החמאס והביאו לסילוקם של ראשי החמאס הקודמים השייח' אחמד יאסין ועבד אל-עזיז רנטיסי. הימנעות ישראל מחיסולים נוספים תבטיח גם היא את המשך שלטונם של ראשי החמאס שייהנו לפי שעה, מערבות על חייהם. ולבסוף, החלת הרגיעה גם לגדה המערבית, כפי שדורשים ראשי החמאס, לא נועדה, אלא לאפשר לו לבצע הפיכה צבאית מיידית לתפיסת השלטון בגדה, כפי שעשה לפני כשנה וחצי בעזה, או להשתלט בצורה מסודרת על השלטון לאחר הבחירות הכלליות הצפויות ברשות הפלשתינית באפריל 2009.
משום כך, הרגיעה חשובה לחמאס לא פחות משהיא חשובה לישראל. אך ראשי החמאס אינם מעוניינים להיראות כמי שנכנעים לתכתיבי ישראל או חוששים מעימות צבאי איתה, ולכן הם מחפשים דרך לרדת מהעץ הגבוה שעליו הם עלו בתום הרגיעה עם הצהרותיהם הלוחמניות. זו הסיבה שהם מעוניינים כעת בתיווכה של מצרים, למרות שהיא הואשמה לא פעם על-ידם כמשתפת פעולה עם ישראל ופוגעת באינטרס הערבי. היענות חמאס למצרים, תציג אותם כבעלי רצון לשמור על האחדות הערבית ותאפשר למצרים לחדש את השיחות על האחדות עם הפלשתינים בין החמאס לבין הרשות בתיווכה.
לאור זאת, ברור שהאינטרס של החמאס כעת הוא להגיע במהירות לרגיעה, שתבטיח אם לא את הגשמת כל שאיפותיו, לפחות את המשך שלטונו ברצועת עזה. נראה, כי גם לישראל יש עניין להימנע לפי שעה מפעולה צבאית, לפחות עד הבחירות, מחשש שפעולה כזאת תשפיע על מערכת הבחירות הקרובות. האינטרס ההדדי הן של החמאס והן של ישראל עשוי להביא, אם כן, לחידוש הרגיעה בין שני הצדדים, להמשך השיחות לאחדות פלשתינית וייתכן שגם להמשך המגעים לשחרורו של גלעד שליט.

הכותב הוא ראש התוכנית ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית גליל מערבי.
תאריך:  23/12/2008   |   עודכן:  23/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החמאס רוצה רגיעה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ומה הוא האינטרס הישראלי?
אדל  |  24/12/08 04:05
2
כעת-מטח טילים על אשקלון ונתיבו
יואש  |  24/12/08 09:14
3
אולי יקום מישהו שיסתום לכל
אחמד זיבי אורגינל  |  24/12/08 12:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
מארק פלט, סגן מנהל הבולשת הפדרלית (FBI), "גרון עמוק", הלך לעולמו בשבוע שעבר בגיל 95    היה המנוע לפרשת ואטרגייט, שהביאה להתפטרות הנשיא ניקסון    פרשת ואטרגייט חשפה את העיתונות בקלונה    הפרשה מוזכרת תמיד לשבחה של התקשורת - בזכות העורך בן ברדלי והמו"לית קאתרין גראהאם - שני אנשים אמיצים מאוד, שאינם מאפיינים את התקשורת
אלעזר לוין
הוא איבד את רוב השקעותיו בישראל והנכסים שנותרו לו מעוקלים    צפוי לו (אולי) משפט על הלבנת הון    הנושים מחכים לו    בית החולים - למכירה    אפילו מבית"ר ירושלים כבר אין נחת    לא זוכרים לו לטובה את מעשי הצדקה והחסד    מה שנותר לו נמצא בחו"ל, אז בשביל מה לחזור?
ד"ר נדב בלפר
אם החולה נבדק ולא התגלה קרע ברשתית, יש צורך במעקב והגברה של המודעות לשינויים בלבד    אם מתגלה בבדיקה רשתית מופרדת יש כבר צורך בניתוח
ירון זכאי
לכאורה אמורה מדינת ישראל להבטיח פולחן דתי חופשי לבני כל הדתות, קל וחומר ליהודים שעבורם נוצרה המדינה    בפועל, היהודים מופלים לרעה    הציבור היהודי בארץ החל להבין כי "מפלגת האבודה" ,"מפלגת אחורה" ו"הפירוד" מכרו את החזון הציוני בנזיד כיסאות    תופעת הפייגלינים היא הניסיון הציבורי הראשון להציל מפלגה מידי ראשיה
איתן גנור
עד היום לא החזירה ולו מפלגה אחת את כספים אלו, והמדינה למעשה אינה תובעת את החזרת כספים, אז למי מופנית הטענה?
רשימות נוספות
תרגיל רחב מדמה טילים בדרום  /  איציק וולף, עידן יוסף
מובארק הזמין את השרה לבני לקהיר  /  איציק וולף
חמאס: הפסקת אש ל-24 שעות  /  עידן יוסף
אחרי שיצרנו את ארגוני הטרור - נגד מי נילחם?  /  איתי יהל
מדיניות התגובה ההדדית   /  יוני בן-מנחם
מלכודת האש של החמאס  /  ראובן לייב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il