X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לעיתים, כאשר חל שינוי בתנאי העסקה, אף אם הינו בעל השלכות כלכליות מהותיות, לא יחול שינוי באופן המיסוי
▪  ▪  ▪

במאמרנו הקודם הצבענו על החשיבות בהבחנה שבין שינוי עסקה לבין ביטול עסקה וכריתת עסקה חדשה. להבחנה זו חשיבות לעניין השלכות המס, שיעורי המס, חובות הדיווח, וכו'. ההבחנה אינה תמיד פשוטה וקלה: כשמדובר בשינוי עסקה עדיין עשויה להיות רלוונטיות לשאלה אם מדובר בשינוי מהותי, המבטל את העסקה הקיימת, או שמא בשינוי שאינו מבטל אלא בעל השלכות אחרות ביחס לתמורה בעסקה ואולי אף ביחס ליום כריתתה.
בע"א 349/85 מנהל מס שבח נ' אברהם דודיס נדונה סיטואציה במסגרתה נחתם הסכם מכר בין צדדים. עקב סכסוך, הגיעו הצדדים מאוחר יותר להסכם פשרה שעל פיו פוצלה המכירה המקורית לשני שטחים נפרדים (שאף הוגדרו באופן שונה), וכן שונו המחיר ותנאי התשלום. מנהל מס שבח טען כי מדובר בעסקה חדשה בעוד שהרוכשים טענו שמדובר בתיקון של עסקה קיימת. שופטי ביה"מ העליון נחלקו בסוגיה, ולבסוף הוכרע בדעת הרב (השופטת נתניהו והשופט אלון) כי אכן מדובר בעסקה חדשה, בעוד שהשופט בייסקי סבר שמדובר בתיקון של העסקה הקיימת, שנועד להסיר קשיי ביצוע.
גם כשמדובר בשינוי בעל מהות כלכלית, לא תמיד ברור אם השינוי ישפיע על חבויות המס. כך לדוגמה, בעניין רות כספי (ו"ע 1012/05) דובר על עסקת קומבינציה שהעוררים התקשרו בה בשנת 1999. בשנת 2001 קרסה החברה הקבלנית, והעוררים נאלצו לשלם סכומי כסף נכבדים לכונס הנכסים לצורך השלמת הבניה. לאור זאת פנו העוררים למנהל מיסוי מקרקעין וטענו כי יש לתקן את השומה שהוצאה להם בשעתו בגין מכירת הקרקע לקבלן, שכן בסופו של יום שילמו יותר וקיבלו פחות. המנהל דחה טענתם זו והחלטתו אושרה ע"י ועדת הערר. בפסק הדין נפסק כי השווי בעסקת קומבינציה נקבע לפי ציפיות הצדדים ביום המכירה (ביום החוזה המקורי) ולכן אין להביא בחשבון גורמים שאיש מהצדדים לא צפה בעת חתימת הסכם הקומבינציה. נציין שנימוק נוסף לדחיית הערר היה שהבקשה לתיקון הוגשה מאוחר מדי ואולם נושא זה לא יידון להלן.
קביעה דומה, לפיה אין לתת תוקף לשינויים עתידיים, ניתן למצוא גם בפסק הדין בעניין חכים (ו"ע 1305/04). גם באותו עניין נחתמה עסקת קומבינציה במסגרתה אמור היה בעל הקרקע לקבל דירות. עקב עיכובים מצד הקבלן - הבניה טרם החלה אף בחלוף 4 שנים מיום העסקה. אחת הטענות של בעל הקרקע הייתה כי במקרה כזה, נוכח העובדה שטרם קיבל לידיו את התמורה בגין המכירה (שירותי הבניה), יש להפחית את התמורה בדרך של ביצוע היוון על פני פרק הזמן של הדחייה. גם כאן דחתה ועדת הערר דרישה זו.
הוועדה קבעה כי אכן ייתכן היוון בנסיבות מסויימות (כפי שנקבע בעבר בו"ע 1289/01 המכון הגיאופיזי) אך זאת כאשר הצדדים עצמם נותנים דעתם על העיכוב בקבלת התמורה בעת חתימת ההסכם. לעומת זאת, כאשר מדובר בדחיות בלתי צפויות אין מקום לבצע היוון שכן יש לתת תוקף ל-"ציפיות הצדדים בעת חתימת ההסכם כפי שאלה באו לידי ביטוי בהסכם גופא".
ככל שזוהי ההלכה חשוב להחילה באופן סימטרי - דהיינו יש למסות את העסקה במקרקעין בהתאם לנסיבות במועד עריכתה ולהתעלם משינויים מאוחרים לא רק כשהם לרעת הנישום (כפי שארע בשני פסקי הדין האמורים), אלא גם כשהם לטובת הנישום (הקדמת ביצוע במקום עיכוב, הגדלת תמורה במקום הקטנתה וכו').

הכותבים זיו שרון וניר הורנשטיין, הינם עורכי דין במשרד אלתר עורכי דין
תאריך:  24/12/2008   |   עודכן:  24/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלתר עורכי דין
עסקת נדל"ן היא מטבעה מתמשכת, ומשתנה לפי הנסיבות    מהן השלכות השתנות העסקה על מיסויה?
ד"ר מוטי גולן
יוסף מאשים את אחיו בריגול כנגד האומה המצרית. מדוע? האם יצר הנקמנות מפעפע ובוער ב"עצמותיו?    יוסף הכיר את גודל חטאם של האחים כלפיו וכלפי אביהם - חטא שאין עליו מחילה וסליחה מן השמיים    ועל כן יוסף העדיף שהוא ישמש מעין "מקל העונשין" לאחיו עוד בחייהם ושלא יקבלו את עונשם מידי הקב"ה, עונש שיכל להיגרר גם לעולם הבא
ד"ר עדי קליין
רק החלו סימנים ראשונים של חורף וכבר נתקלים רופאי הילדים בהלל יפה במספר הולך ועולה של ילדים המאושפזים כתוצאה מווירוס נפוץ מסוג רוטה (Rota) הגורם להופעתם של שלשולים והקאות תכופים ומלווה בחום גבוה
אביתר בן-צדף
הציות להוראה בלתי-חוקית טבוע בכולנו, והממסד מטפחו. ג'רי בורגר חזר על המחקר הקלאסי של מילגראם, ואוששו. אין הבדל בין נשים לגברים – כולם יצייתו, ויתקרנפו. על סִפה של מלחמה מיותרת על טיהור רצועת עזה – צריך לא למחול לרשעים, שעשו את ההינתקות, ולטיפשים, שצייתו להם. אלוף גרשון הכהן, שהיה מפקד אוגדת הגירוש מקטיף, קרא להינתקות, פשע נגד העם היהודי. לדברי הרב זלמן מלמד, הגירוש היה חטא חמור
עו"ד ליהיא כהן דמבינסקי
מ' פגש באתר סקס את ד', שהצהירה כי התגרשה בגלל עקרותה, אולם לאחר ליל אהבים גילה שהיא בהריון וכי הוא עומד בפני חיוב כספי שעלול להגיע למאות אלפי שקלים. האם העקרות שלה טענה ד' תספק פטור ממזונות?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il