X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ב-60 שנות קיומה העניקה ממשלת ישראל לשריה 956 תיקים ממשלתיים, ואם לא יחול שינוי יסודי במנטליות הפוליטית שלנו לפני הקמת הממשלה הבאה, עלול המספר לחצות בקרוב את קו ה-1000
▪  ▪  ▪
שרים ותיקים מלוא החופן [צילום: יצחק אלהרר/סקופ 80]
את מספר הפרוטקציונרים של כל המיניסטרים וסגני המיניסטרים שלנו אפשר להעריך בעשרות אלפים, ובמעגלים רחבים יותר אולי ב-100 אלף. כבר אין מדובר, בעצם, במועדון של קרובים לצלחת, אלא במעמד שלם של טפילים

בעם היהודי היו תמיד אנשי רוח, פילוסופים דגולים, סופרים מצוינים, מלומדים, חוקרים, רופאים, כנרים גאוניים, פסנתרנים בעלי שם עולמי, אנשי תיאטרון, אנשי קולנוע, אמנים, ורק במגזר אחד סבלנו תמיד מחסור חריף - במדינאים. בשנות הגלות הארוכות היה שר יהודי תופעה נדירה ביותר, ואם כבר נתמנה יהודי לשר במדינה כלשהי וצבר עוצמה, הרי שלא פעם הסיפור שלו נגמר לא טוב. עם הקמתה של מדינת ישראל השתנה המצב. לפתע היו לנו מיניסטרים מבני עמנו ובשנותיה הראשונות של המדינה היו ילדי ירושלים באים לרחוב המלך ג'ורג' לזון בהם את עיניהם כשהם יוצאים מישיבה של הכנסת, שהייתה ממוקמת מול קפה "טעמון", בבית פרומין שהיום הוא בניין-גרוטאה ההולך ומשחיר מפיח מכוניות, עד שאפילו את השלט המעיד על עברו כבר קשה לראות.
זיו הדיוקן על קיר הלשכה
לאחר ההתפעלות הראשונית מעצם קיומם של שרים יהודים במלכות יהודית, התברר כי בשל חוליי המשטר הקואליציוני, שנדבקו למדינה החדשה עם לידתה, מספר השרים הוא בעצם מוגזם. עוד לפני שהיו כאן מיליון תושבים, כבר היו בממשלה 18, 19 ו-20 שרים - מספר שדי בו לפרנס שלוש ממשלות במדינות אירופיות מהוגנות. בתקופת האימפריה, בין מלחמת ששת הימים לבין מלחמת יום הכיפורים, המספר התנפח עוד, והתחלנו לראות ממשלות שבהן 30 שרים, פחות או יותר. אז זה נראה מספר מביך בגודלו, אך מי היה יכול לשער שעוד נתגעגע אליו? אבל בישראל תמיד יש סיבה להתגעגע אל העבר, גם אם היה קלוקל למדי. משהתמנה יצחק רבין לראש ממשלה בפעם הראשונה, הוא חילק לא פחות מ-35 תיקים. מנחם בגין, שחיכה לתפקיד ראש ממשלה שנים ארוכות, חילק 37. יצחק שמיר שבא אחריו, הבין שריבוי התיקים הוא קטסטרופה ועשה משהו כדי לעצור את השיטפון, אך גם הוא לא יכול היה לרדת מ-25 שרים, ועד ימינו אלה איש כבר אינו מנסה להרכיב ממשלה נורמלית, חוץ משמעון פרס, שחילק בשנת 1995 רק 23 תיקים, אך מספר זה החזיק מעמד רק כמה חודשים.
זה המקום להבהיר שבמאמר זה מספרם של תיקים פירושו מספר הפעמים שתיק ממשלתי נמסר לפלוני או לאלמוני, למשל - אם המשרד לקליטת עלייה בממשלה הנוכחית נמסר לשר בוים, אחריו לשר אדרי, אחריו לשר אפללו ואחריו לשר יצחק כהן - ייחשב הדבר כמסירת ארבעה תיקים, שכן ארבעת האדונים הצהירו כל אחד הצהרת אמונים כשר לקליטת עליה, קיבלו איש איש בתורו את הזכות לאכלס בתפקידי המשרד השונים את נאמניהם, וזכו בתואר "שר הקליטה לשעבר" לכל ימי חייהם ולתליית זיו דיוקנם על קיר לשכת השר עד ביאת המשיח. העובדה שמשך החזקתם בתיק קצר ממשך קיומה של הממשלה הנוכחית, אינה פוגעת בטובות ההנאה שלהם.
וכך, יוצא שבממשלה הנוכחית מספר התיקים הרשמי הוא 32 אך מספר הצהרות האמונים של שרים חדשים הוא 67. ועוד לא הזכרנו את ממלאי מקומם של השרים (יש גם דבר כזה) ואת סגני השרים (הטעמים לחילופים התכופים - ענייני קואליציה, עזיבת פלוני את הממשלה מרצונו או שלא מרצונו, התערבותו של הטבע או כל סיבה אחרת - אינם מעניינו של מאמר זה אלא רק הקרקס שנגזר ממבנה הממשלה המתואר).
חשמלאי עם מיצובישי
האם יש קשר בין מידת הניפוח של הממשלה לבין ביצועיה המדיניים? קשה לקבוע בוודאות, אך עובדה היא ששתי הממשלות הקטסטרופליות ביותר בשנים האחרונות, ממשלת אוסלו וממשלת ההינתקות, היו גם המנופחות ביותר. בממשלת אוסלו חולקו 44 תיקים ממשלתיים ובמרוצת חייה של ממשלת ההינתקות, ממשלתו השנייה של שרון, חולק המספר המבעית של 68 תיקים. כיוון שזהו מספר הגדול מן הרוב הדרוש בכנסת, כך חיסל שרון במכה אחת הן את האידיאה של ממשלה והן את האידיאה של פרלמנט. כדי שהעומס על השרים לא יהיה גדול מדי, העניק שרון גם 19 תפקידי סגני שרים, כולל "סגנית שר המשנה לראש הממשלה", תואר שאפילו במדינות העולם השלישי עוד לא העזו להמציא שכמותו.
בסך-הכל היו בממשלת ישראל מאז כינונה 214 סגני שרים. מספר השרים שקיבלו תיק בלי כלום, כלומר מספר השרים בלי תיק, היה 79. אלה, לפחות, לא היו צריכים להתבייש בכך שיש להם תיק עם תואר חסר כיסוי. התואר "בלי תיק" אומר ביושר שהשר בעל התיק הזה מקבל באישור רשמי משכורת בלי תמורה ואינו צריך לטרוח להיות מוסווה.
מיהם אפוא אותם כ-1,200 שרים וסגני שרים שפרנסנו ושאנחנו ממשיכים לפרנס גם עכשיו? זהו המון מנומר שאפשר למצוא בו הכל: מדינאים אמיתיים בעלי חזון, עסקנים מסורים לעסקנותם שעלו לגדולה מכורח הנסיבות על-פי העיקרון הפיטרי, מלומדים, אינטלקטואלים, עורכי-דין גדולים, עורכי-דין קטנים, יהודים של כל ימות השנה, תמהונים, שתיינים, נוכלים קטנים, פושעים פליליים, אופורטוניסטים, בטלנים מקצועיים שמעולם לא עשו שום דבר ממשי, אידיאליסטים נוקשים, פוליגלוטים, בוגרי אוקספורד וקיימברידג', בורים ועמי ארצות שאינם יודעים לדבר בשום שפה, דיפלומטים, אנשים חסרי טקט וגסי רוח, אנשים אנינים שהקשר בינם לבין העם אינו קיים, אנשים וולגריים שמספרים בדיחות תפלות לסגניהם ולמלחכי פינכתם תוך שהם מניחים רגליים בגרביהם הסרוחים על גבי שולחן השר שלהם, אנשי צבא משועממים, סנובים, חרמנים כפייתיים שמתקשים לרסן את יצריהם, אנשים צנועים וישרי דרך, פקחים, שנונים, ערמומיים, בעלי חוכמת רחוב, טיפשים, רודפי בצע, מסתפקים במועט, אנשי עקרונות ואפילו חשמלאי מן השורה שהיה מוכן למכור הכל תמורת מיצובישי.
מה להם זה עם זה? המכנה המשותף לכולם הוא שאיש מהם לא סירב לקחת תיק של שר או של סגן שר במוסד המתקרא ממשלה ושכולם יודעים שאינו כזה באמת. לכלכלת משפחתם הם עשו את הצעד הנכון. לא זו בלבד שהם נעשו "מסודרים" עד סוף חייהם, הם גם יכלו לעזור יפה לבני זוגם, לילדיהם, לאחיהם, להוריהם הזקנים, לקרובי משפחתם המרוחקים יותר ולחבריהם וידידיהם ולסייע לכולם להתקדם בחיים בתחומי הצבא, הקריירה, העסקים, העבודה, הבריאות, השיקום וכל מה שצריך אדם לרווחתו. גם את תומכיהם ומקורביהם הפוליטיים והמפלגתיים לא שכחו, ורבים רבים מאלה נתמנו במשרדו של השר עצמו וגם במשרדים אחרים - בשיטת יד רוחצת יד, כך שאת מספר הפרוטקציונרים של כל המיניסטרים וסגני המיניסטרים שלנו אפשר להעריך בעשרות אלפים, ובמעגלים רחבים יותר אולי ב-100 אלף. כבר אין מדובר, בעצם, במועדון של קרובים לצלחת, אלא במעמד שלם של טפילים.
את מספר בעלי התיקים הממשלתיים שהביאו תועלת ממשית למדינה אפשר להעריך ב-5 אחוזים מציבור השרים. השר היחיד שאפשר להגיד עליו בוודאות שהביא תועלת של 100 אחוז היה דב יוסף, שר האספקה והקיצוב, שההיסטוריה עוד תדרוש בשבחו כשם שהיא דורשת כיום בשבחו של יוסף במצרים. הוא בין היחידים שבאמת שירת בממשלה במובנו האמיתי של המונח "מיניסטר". משמעותו המקורית היא לשרת, להגיש, לעזור, ובאנגלית עתיקה היא מופיעה כך לראשונה במאה ה-13. אגב, התואר מיניסטר לכומר שורשו בכך שגם הכומר הוא משרת - משרתו של האלוהים. גם במקרא היו השרים משרתים ועוזרים של הריבון, שהיה אז המלך, למשל שר האופים ושר המשקים, שישבו עם יוסף מחמל נפשנו בכלא המצרי.
כיום מבין כל מי שרואה את התצלומים המביכים של הממשלה במליאתה, שאין מדובר באנשים המבקשים לשרת את הריבון, שבימינו הוא העם. ממשלה לא יכולה לעזור באמת לציבור כשהיא מנופחת במידה כזאת, כשם שחולה נפוח מבצקת אינו יכול להשתתף בתחרות "איש הברזל" בהוואי. צריך לומר בגלוי: אין ממשלה בישראל, לא רק במובן המפלגתי המתחלף כל שנתיים-שלוש, אלא במובן המושגי, החוקתי, הדמוקרטי העמוק. מיניסטרים אמיתיים הם יועצים טובים, כנים, ענייניים, לא לקקנים, אך ב"ממשלת" ישראל המנופחת מושיבים אותם, בעצם קונים אותם, כדי שלא ייעצו, כדי שדעתם לא תישמע ולא תשפיע, ובעברית פשוטה - כדי שיסתמו את הפה.
לפיכך, כל מי שרוצה לראות בעצמו ראש של ממשלה אמיתית וגם להיות מסוגל להסתכל בראי בשעת הגילוח או סירוק השיער הצידה, יהיה חייב לצמצם את מספר התיקים מיד לכשיוזמן אל הנשיא.

עמוס גורן הוא עיתונאי וסופר ירושלמי
תאריך:  26/12/2008   |   עודכן:  26/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תיקים באפילה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
החשבונאות בדיוק לנתניהו
מ.אלקרייאף  |  26/12/08 22:38
 
- תקרא את הכתבה שנית...... ל"ת
י.ש  |  27/12/08 07:16
 
- עיינתי שנית הכתבה אינה מקיפה
מ.אלקרייאף  |  27/12/08 14:53
2
עמוס גורן.....
י.ש  |  27/12/08 07:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
שר הביטחון של מדינת ישראל - לחיץ, ומכלכל את צעדיו על-פי תכתיב שהוא מקבל בפקסים או באי-מייל מסגן שר החוץ או סגנו במדינת חוסיין אובמה    עד כדי כך הוא לחיץ, שהוא נאלץ לשלוח דלק לכנופיות הטרור    כבר עדיף לתושבי ישראל ששר הביטחון ילך בדרכו של הרמטכ"ל דן חלוץ
ציפי לידר
דומה כי הניגוד בין שני האישים, סוקרטס היווני ויוסף הצדיק, הגיבור המרכזי של פרשות וישב ומקץ, מגַלם את הניגוד בין התרבות היוונית, המפרידה בין ההתנהגות האנושית לפילוסופיה, בין תיאורייה למעשה, ליהדות שֶׁבָּהּ לא המדרש עיקר אלא המעשה
גדעון ספירו
מדינת ישראל ניסתה את כל כלי המלחמה בדו שיח שלה עם החמאס בעזה, במחשבה שכל זה יגרום להתקוממות המונית בעזה ויסלק את החמאס מהשלטון    מה שקרה הוא בדיוק הפוך - שלטון החמאס לא עורער אלא התחזק    התסכול, מנקודות מבטם של שוחרי שלום וזכויות אדם, הוא רב. הם יודעים כי אפשר גם אחרת
יורם אטינגר
אובמה רואה בסכסוך הערבי-ישראלי, ולא בערכים, איומים ואינטרסים אזוריים משותפים, את ציר היחסים עם ישראל, ומשוכנע שהנושא הפלשתיני הוא שורש הסכסוך    אבל, יכולת אובמה לעסוק בסכסוך הערבי-ישראלי תתכווץ עקב אתגרי פנים וחוץ ותצטמצם לאור מגבלות כוח הנשיאות ומעמדה הייחודי של ישראל    האם ישראל תמנף את המצב כדי להימנע מ"ויתורים מכאיבים", או שמא תעודד את אובמה למעורבות מונחית קווי 1949?
בעז העצני
המשך המצב הנוכחי גם הוא בלתי נסבל    מה עושים? ממשלה אמיתית תצטרך להוריד את החמאס על הברכיים, לפרק אותו מרוב נשקו, להשיג שקט מוחלט ולהחזיר את גלעד שליט ללא תנאי    כמה דרכים מקבילות יובילו לכך, כולן חסכוניות במשאבים ובחיי חיילינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il