X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
העדר כלי הסברה בערבית מול עזה הוא מחדל בעייתי לכוחותינו
▪  ▪  ▪
לתכנן מסרים מדרבנים [צילום: פלאש 90]

מבצע 'עופרת יצוקה' יצא לדרך כאשר צה"ל נהנה מעדיפות איכותית וכמותית ,ובנוסף השכיל להשיג סוג של "הפתעה אופרטיבית", המהווה מכפיל כוח למימוש פוטנציאל ההישגים הנדרשים בפעולה זו. דומה כי עוצמת מהלך הפתיחה של חיל האוויר והיקפו, היכו בתדהמה את ממשל חמאס וגורמי הביטחון של הארגון. הנזק הרב ומספר הקרבנות בנפש, בעיקר בצד הגורמים החמושים, הוא חסר תקדים בפרט בהינתן תוצאות מכת הפתיחה, מה גם שנהיר כי צה"ל ממשיך במבצע מתגלגל על כל האמור בכך.
בצר לו, שלף ממשל חמאס את הנשק האסטרטגי העומד לרשותו, והוא זרוע התעמולה שאין שני לה בעולם הערבי - רשת 'אל ג'זירה'. אנשי הרשת הונחו לשדר כל העת צילומי תקריב מדממים ככל האפשר של נפגעים פלשתינים, בדגש להעצמת המסר של פגיעה בילדים ובאזרחים. גורמי חמאס לא בחלו אף בהעצמת מה שכונה על ידם "טבח ופשע מלחמה" של ישראל, ומינפו את המסר הסמי-הומניטארי כקרדום לחפור בו בהעצמת המשטמה של העולם הערבי והמוסלמי נגד ישראל.
דומה כי למסר הדרמטי של החמאס יש כבר תהודה תומכת בעולם הערבי ומעבר לו, ורק בשל חופשת ה-כריסטמס בעולם המערבי טרם נזעקה דעת הקהל בזירה הבינ"ל. דווחנו גם על תסיסה בקרב ערביי ישראל וכן על ראשיתה של ביקורת ציבורית וגילויי מרי נגד הרשות הפלשתינית בגדה המערבית.
אל מול מציאות זו, כאשר בידי צה"ל היכולת המבצעית הברורה להכריע את היריב, ניצבת כבר בשלביו הראשונים של המבצע הסכנה כי הקרב יוכרע דווקא במימד התקשורתי וזאת בטרם יעלה בידינו להגשים את החלק הארי של מטרות המבצע.
צריך להיות ברור: ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל עם תום המבצע ייחשב בארץ, בעולם הערבי ובזירה הבינ"ל ככישלון ישראלי. סיכון זה הוא בבחינת "סיוט" של ההנהגה הישראלית, בפרט נוכח ההחמצה העצומה של צה"ל במלחמת לבנון השנייה .
על כן, שומה על מערכת הביטחון וצה"ל לנקוט לאלתר את הנדרש בהיבט ההסברתי, בראש וראשונה בשפה הערבית, כדי לאפשר למדינת ישראל כלים להעברה של מסרים חיוניים ב"זמן אמת" לאוזני התושבים הפלשתינים ברצועה, וכן לצורך קיום סוג של תקשורת עם הנהגת ממשל החמאס.
כידוע, אין לישראל לפי שעה כל יכולת אפקטיבית לשדר שידורי רדיו לרצועת עזה בשל העדר משדרים מתאימים. עניין זה ניתן לפתרון מיידי על בסיס החלטה מנהלתית מתאימה. קשה להעלות על הדעת מצב שבו התמודדות של צה"ל אל מול טריטוריה רוויית אוכלוסיה תיעשה ללא הסתייעות בכלי תקשורת בסיסיים.
במקרים מסוג זה, כרוזים של צה"ל אינם מספקים מענה מיטבי ולעיתים גם אינם מאפשרים הזרמה שוטפת של מידע חיוני מצה"ל אל אוכלוסיית הצד השני. בהקשר של מבצע 'עופרת יצוקה' ניתן באופן מושכל לתכנן מסרים מדרבנים של ישראל, כאשר בהמשך להפצצות מן האוויר יוכל צה"ל להזהיר את הצד שכנגד כי צפויה הסלמה נוספת בהמחשת נחת זרועה של ישראל ועוד.
לבד מכך, חשוב שתוטמע התובנה כי חיוני להציב את תחנות השידור הפלשתיניות והערביות ברצועת עזה במסגרת "בנק המטרות" בעדיפות גבוהה ויפה שעה אחת קודם.

המחבר הוא אל"מ (בדימ.) , לשעבר בכיר באמ"ן
תאריך:  27/12/2008   |   עודכן:  29/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"עופרת יצוקה" - שומה לשים דגש על מימד התקשורת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גד גזית
אומה חייבת להרחיק ראות    על אומה לחשוב על הדורות הבאים    בעיית הפליטים הפלשתינים הינה אך ורק דוגמא אחת מיני רבות לראייה קצרת טווח
אפי להב
אירני שהעביר חומר ביטחוני אמריקני לאירן, ישב 15 חודשים בכלא בלבד    נוצר חלון הזדמנויות שלא ישוב ללחוץ על הנשיא בוש היוצא לחנון את פולארד
מרדכי קידר
בהבאת החוק החדש, הכולל עונשי מלקות, קטיעת ידיים וסקילה - לאישורו הרשמי של אבו-מאזן, מבקש חמאס לחשוף את אש"ף כדיקטטורה ערבית הרואה באיסלאם איום
בועז ארד
מערכת החינוך הישראלית שולחת את ילדינו להתמודד מול כרישים עם מנטליות של דגי נוי, ורותמת לשם כך גם סיפור נאיבי שכתב גלעד שליט
גורי גרוסמן
אנחנו חיים באשליה כאילו רק תושבי הדרום מסכנים את חייהם בימים אלה; גם אנחנו במרכז הארץ, חיינו בסכנה    עלינו לקום ולעשות מעשה: מצור אנושי אזרחי על המעברים לרצועת עזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il