כיום מתמודדות הרשויות עם הנהגים החדשים במספר דרכים. תחילה מקבל הנהג החדש רשיון נהיגה מיוחד - רשיון נהיגה של נהג חדש למשך שנתיים, כאשר מדובר למעשה ברשיון על תנאי לתקופת מבחן של שנתיים, כאשר התנאי הוא שלא יעבור עבירות מסוימות במשך תקופה זו או יפסל מלנהוג על-ידי בתי המשפט ואם יעמוד בכך, הרי יחודש רשיון נהיגתו.
דרך נוספת הנה הגבלת מספר הנוסעים הרשאים להיות מוסעים על-ידי הנהג החדש ל-2 בלבד, פתרון פשוט על-מנת למנוע מצד אחד סיכון לנוסעים שתלויים בנהג החדש, ומנגד מניעה ולו חלקית של השפעה שלילית מצד הנוסעים על הנהג החדש, אך שוב אין בכך, כמו בתקופת המבחן, כל חינוך חיובי לנהיגה נכונה, אלא לכל היותר אמירה שאם לא יעשו הנהגים כך - ייענשו.
למעשה, הנדבך הפוטנציאלי החשוב מכל בחוק הנוכחי הנו חובת הליווי, שהרי חובה זו, היא שאמורה להדריך את הנהג החדש להשתלב בכבישי ארצנו (אציין מיד שאין הכוונה במאמר זה להיכנס לגופו של עניין בתנאים אלו ומאמרי הבא יעסוק בנושא זה בהרחבה. שכן במאמר זה המיקוד הנו לעצם החינוך לנהיגה נכונה).
חובה זו נדמה שהוזנחה לחלוטין. תחילה מדובר בחובה על דרך השלילה, אסור לנהוג ללא מלווה 3שלושה חודשים לאחר קבלת הרשיון, אך אין חובה לנהוג עם מלווה – אפשר פשוט לא לנהוג; כמו-כן נותרה חובת הליווי ללא תוכנית עבודה מעשית וללא בקרה על ביצועה. נוצר מצב שהחוק במרבית המקרים פשוט מעכב את תחילת הנהיגה בשלושה חודשים, אלא אם כן מחליטים ותיקי המשפחה לחנוך את הנהג הצעיר על דעת עצמם.
כיום, בעקבות מסקנות ועדת יצחקי שהוקמה על-ידי שר התחבורה מופז (בשיתוף עמותת אור ירוק), ששמה לה כמטרה להמליץ על דרכים להקטנת מעורבות נהגים צעירים בתאונות, עומדים אנו לפני שינויים עתידיים בתחום הכשרתו של הנהג החדש. אגב, עיקרה של התוכנית הנו רשיון נהיגה מדורג.
לאחר בחינת המצב, הוועדה קבעה שלושה עקרונות מנחים להמלצותיה:
- ליווי בנהיגה הנו גורם אפקטיבי ומוכח ויש להחילו כחובה בהליך הכשרת הנהג הצעיר ולא להסתפק באיסור נהיגה ללא ליווי.
- יש להנהיג מדיניות של אפס אחוז אלכוהול לנהגים צעירים.
- יש להגביל את נהיגת הלילה של נהגים צעירים.
לאור עקרונות מנחים אלו גיבשה את המלצותיה, שעיקרן הנם:
1. תחילת לימוד נהיגה בגיל 16 וחצי ואפשרות קבלת רשיון נהיגה בטרם גיל 17.
2. לאחר מעבר המבחן, יתייצב הנהג החדש עם המלווה האחראי לקבלת הדרכה.
3. לאחר ההדרכה יקבל הנהג החדש היתר נהיגה (לא רשיון), ויחויב בתקופת ליווי.
4. תקופת הליווי לא תפחת מ-6 חודשים. בשלושת החודשים הראשונים יהיה חייב הנהג החדש לנהוג עם המלווה בכל נסיעה בשעות הלילה.
5. יציאת הנהג החדש לנהיגה עצמאית (ללא מלווה) ביום לא תחל, בכל מקרה, לפני הגיעו לגיל 17 ושלושה חודשים, ובנהיגה עצמאית בלילה - לא לפני גיל 17 וחצי.
6. במהלך ששת חודשי הליווי יהיה חייב הנהג הצעיר לצבור 50 שעות ליווי, מתוכן לפחות 10 שעות בלילה ו-10 שעות נהיגה בכבישים בין עירוניים.
7. חסרי רכב או מלווה יוכלו לקבל ליווי בתשלום.
8. עם סיום תקופת הליווי תתבצע הדרכה נוספת לנוהג, אשר יאשר יחד עם המלווה כי הליווי בוצע כראוי וזאת בטרם יוענק הרשיון בטקס פורמלי קצר.
9. הגבלה על מספר הנוסעים כפי שהנה כיום תמשיך במתכונתה הנוכחית (לא יותר מ-2 נוסעים, ברכב ללא מלווה עד גיל 21).
10. על נהג עד גיל 21 יחול איסור נהיגה אם בדמו נמצא אלכוהול בכל אחוז שהוא.
מן הראוי לציין כי למרות אימוץ המסקנות על-ידי שר התחבורה, הרי הנושא נעצר כיום בסבך בעיות בירוקרטיות, שאולי ייפתרו לאחר הבחירות עם הגיעו של שר תחבורה במשרה מלאה.
הנה כי כן אנו רואים שגם הגורמים המקצוענים במדינתנו שמו להם כמטרה את שינוי התפישה מלימוד טכני של הנהיגה, כפי שהיה עד היום, ללימוד מיומנות נהיגה בזמן אמת על-ידי הליווי - וזאת תוך תשומת לב למצב העדין של הנהגים החדשים, כפי שתואר מעל. דהיינו הבעיה שנקראה נהגים חדשים, הפכה לנתון ודרכי ההתמודדות עימו שונו בהתאם - אך האם התוכנית מספקת?