בעצם ימי המלחמה, התנ"ך הוא המורה של עם ישראל.
ירמיהו הנביא בימי מלחמת ההתשה אשר הדימיון שלה לימינו רב, נשא משה דיין (רמטכ"ל, שר ביטחון) נאום בבית הספר לפיקוד ולמטה, וציטט בנאומו את דברי ירמיהו הנביא:
"אל תירא עבדי יעקב". דיין [ירמיהו פרק ל' פסוק 10].
בזמן שחיילי צה"ל מתארגנים וממתינים, ברוח משה דיין, שווה ללמוד:
אברהם אבינו "וישמע אברם כי נשבה אחיו וירק את חניכיו ילידי ביתו שמונה עשר ושלוש מאות וירדוף עד דן.
ויחלק עליהם לילה, הוא ועבדיו, ויכם וירדפם עד חובה אשר משמאל לדמשק". [בראשית, פרק י"ד פסוקים י"ד-ט"ו].
גדעון "ויבוא גדעון ומאה איש אשר אתו בקצה המחנה
ראש האשמורת התיכונה אך הקם הקימו את השומרים ויתקעו בשופרות ונפוץ הכדים אשר בידם. ויתקעו שלושת הראשים בשופרות וישברו הכדים ויחזיקו ביד שמאלם בלפידים וביד ימינם השופרות ויקראו חרב לה' ולגדעון ...וירץ כל המחנה ויריעו וינוסו". [שופטים פרק ז' פסוקים י"ט-כ"א].
דוד בתחבולות גבר ישראל, מאז ומתמיד, בין אם
ניצל את החשיכה למלחמה, בהיות המלחמה בלילה דורשת יותר תחכום מאשר מלחמה ביום, בין אם ננקט תכנון לא סטנדרטי של המלחמה באמצעות
הטעיה בכיבוש העי על-ידי יהושע, ובין אם שימוש
בנשק לא מקובל ובלתי צפוי במלחמת דוד נגד גוליית הפלישתי - מלחמה בה גבר הצד היותר חזק - "
ויחזק דוד מן הפלשתי בקלע ובאבן ויך את הפלשתי וימיתהו וחרב אין ביד דוד" [שמואל א' פרק י"ז פסוק נ'].
מול צה"ל נמצאות כנופיות טרור מוגבלות, ולפיכך, ככל שתנאי המלחמה יהיו יותר מורכבים כן יגדל הפער בין הצדדים.
כך היה גם בימי אברהם אבינו - ולכן בחר לפגוע בארבעת המלכים דווקא בלילה, ביודעו כי במלחמה יותר מורכבת, מסובכת, קשה - יתרונו יגדל.
"ויחלק עליהם לילה".