X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במהלך דרכו החזנית המקצועית, ובעיקר במשך שלושים שנות כהונתו בבית הכנסת הגדול בירושלים שבאות כעת לסיומן, יצר נפתלי הרשטיק סגנון-תפילה ייחודי
▪  ▪  ▪
הרשטיק [צילום: ערוץ 10]

החזן נפתלי הרשטיק חתם בשבת "מקץ" ה'תשס"ט, שלושים שנות תפילה ועבודת-קודש בבית-הכנסת הגדול בירושלים. בעיני רבים נחשבת המשרה בבית-כנסת זה לחשובה שבמשרות-החזנות שעל פני תבל, ודי בעובדה שהחזן הרשטיק החזיק בה שלשה עשורים רצופים, כדי להעיד כמאה עדים על יכולתו האומנתית המיוחדת וכישרונו הנדיר. יכולת וכישרון שאין להם אח ורע בעולם החזנות של ימינו.
נפתלי, בנו של החזן משה מנחם הרשטיק, נולד בהונגריה בשנת תש"ז, ובגיל צעיר עלה עם משפחתו לישראל. כבר בילדותו ספג אל קרבו את יסודות החזנות, כאשר שר לצד אביו יחדיו עם אחיו הצעיר החזן חיים אליעזר הרשטיק. את השכלתו הכללית רכש בישיבות ובאוניברסיטת חיפה, בעוד שחזנות למד - מלבד עם אביו - גם עם החזן משה קוסביצקי, החזן שלמה רביץ, והמנצחים יצחק היילמן ומשה ביק.
דוד קוסביצקי ע"ה נהג לומר ש"התיבה היא המורה הטוב ביותר לחזנות". בטרם הגיע נפתלי לשלב הגבוה ביותר שבסולם המקצועי, רכש ניסיון שלא יסולא בפז עם שלמה רביץ בבית-הכנסת ביל"ו בתל אביב, אחר-כך בבית-הכנסת הגדול של עכו, משם עבר אל בית-הכנסת המרכזי שעל הכרמל. בשנת תשל"ב התקבל כחזן בבית-הכנסת היוקרתי של רובע פינצ'לי בלונדון, שם שירת בקודש עד תשל"ט, אז החליטו הוא ואשתו לשוב לישראל. הקהילה בלונדון נפרדה ממנו בצער רב.
באמצע שנת תשל"ט, ינואר 1979, הוזמן נפתלי הרשטיק והתמנה לחזן הראשי של בית-הכנסת היכל-שלמה בירושלים. באותה שנה התמנה גם המנצח אלי יפה להוביל את מקהלת בית-הכנסת, וכאשר פתח בית-הכנסת הגדול בירושלים את שעריו, עברו הרשטיק ויפה אליו. מייסדי בית-הכנסת הגדול היו מנויים וגמורים שהחזן והמקהלה בבית-הכנסת שנחשב לבית-התפילה המרכזי בעולם היהודי יהיו מן הטובים ביותר, ובשילוב הרשטיק/יפה הם מצאו את מבוקשם.
במהלך דרכו החזנית המקצועית, ובעיקר במשך שלושים שנות כהונתו בירושלים, יצר נפתלי הרשטיק סגנון-תפילה ייחודי: לצד היותו מהוקצע, מדוייק, מקורי ו'חזני' מאוד, הוא מצטיין גם באלגנטיות, רוגע, בהוד ובהדר. או במילים של נפתלי עצמו: "הדר בית-המקדש". הגדרה יפה; קשה לדמיין את מקהלת הלויים מסיימת פרקי-תפילה בבית-המקדש ב-דו או רה באוקטבה הגבוהה...
וכיצד עשה זאת? נפתלי הרשטיק מסביר: לצד השמירה על הנוסח 'מסיני', הוא שילב יחדיו את מסורות-החזנות ממזרח וממערב אירופה, והוסיף להן מיד-הדמיון המוסיקלי הטובה עליו. נפתלי התברך בקול טנור נפלא, ויכולת לבצע בסגנון ה'בל-קאנטו', דבר נדיר לכשלעצמו בעולם החזנות של ימינו. שילוב כל אלו יחד הניב תוצאה של תפילה, שיש בה הרגשה של תפילה, ותחושה של חוויה רוחנית לצד חוויה מוסיקאלית מהנה במיוחד. נפתלי הרשטיק התפרסם בכל העולם בסגנון התפילה המיוחד שלו, וביצועיו בבית-הכנסת ובאולם-הקונצרטים היו לשם-דבר. בימי כהונתו בירושלים, יהודים מכל העולם עלו לרגל להתפלל בבית-הכנסת הגדול, ולהאזין לתפילתו של הרשטיק.
במהלך הקריירה שלו, הפיק נפתלי תקליטי-חזנות חשובים מאוד, בהם יש למנות את האלבום הלונדוני, הקלטת מסורות דאנציג וקניגסברג, הדיסק עם מקהלת בית-הכנסת הגדול בירושלים, והדיסק עם אלי יפה ותזמורת בראנו. אך באף-אחד מהם לא באה לידי ביטוי כה-נפלא דרכו בחזנות, כמו בהקלטת הסליחות-הראשונות משנת תשנ"א. הקלטה זו, שהיא הקלטה חיה, מדגימה באופן המושלם ביותר כיצד שילב נפתלי את הנוסח, הניגונים המסורתיים והמוכרים, מיטב החזנות, וסגנונו ההדור, ועשאם מיקשה אחת. התוצאה מהפנטת: ההקלטה מיצגת תפילה במלוא מובן המילה, והתחושה בעת ההאזנה היא של מאורע רוחני עמוק. פשוט נפלא.
שלושים שנות כהונה באו עתה אל סיומן. נפתלי מציין בסיפוק את העובדה שאת סגנון התפילה הייחודי שיצר הצליח להביא עימו מלונדון לירושלים, וכאן להעניק לו את הבמה הראויה. כעת מקדיש נפתלי הרבה מזמנו ומרצו להקמת דור-החזנים החדש בישראל, ומשתדל להנחיל לדור זה את המסורת החזנית כפי שהוא מבין אותה. "במכון לחזנות בתל אביב איננו 'מייצרים' חזנים ב'שטאנץ' של תעתיקים", מסביר הרשטיק, "אלא מטפחים כל חזן בתחומו שלו". ואכן, מי שמאזין לכמה מתלמידיו הבכירים של נפתלי הרשטיק - למשל החזנים יחזקאל לאנג, נתנאל ברעם, סיימון כהן, ובעיקר משה האשל - שומע את ייחודו של כל-אחד ואחד, אך בבסיס כולם אפשר לאתר את זרעי-דרכו החזנית של הרשטיק, קרי הסגנון האלגנטי שמשולבים ושזורים בו מוטיבים ממזרח וממערב.
שאלתי את החזן הרשטיק מה היו הרגעים הגדולים ביותר שלו בבית-הכנסת הגדול בירושלים. להפתעתי, הוא אינו מציין אירוע אחד ומיוחד: "השנה הראשונה בבית-הכנסת הייתה מיוחדת מאוד. ואחריה, בכל שנה - הימים הנוראים, ליל כל-נדרי עם שלשת-אלפי המתפללים... כל אלו הן חוויות מיוחדות".
ומה עוד בעתיד? לצד עבודתו בהכשרת חזנים צעירים, ימשיך החזן נפתלי הרשטיק להופיע כחזן ברחבי-תבל, ולהביא לאחינו כל בית-ישראל בכל מקום שהם את בשורת החזנות, בשורת סגנונו המיוחד, ובשורת החוויה המיוחדת של האזנה לתפילתו. בכל אופן, בהביטו אחורנית על פרק-חייו בו שירת בבכירה שבמשרות-תבל אליה יכול חזן לשאוף, יכול בהחלט נפתלי הרשטיק להתברך בברכתו של משה רבינו: "נפתלי שבע רצון ומלא ברכת ה'".

תאריך:  07/01/2009   |   עודכן:  07/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"נפתלי שבע רצון ומלא ברכת ה'"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חזן גדול
לוי  |  8/01/09 20:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
יעקב איציקוביץ
בה בעת שרבבות מהבנים נמצאים בקו החזית בין "צבע אדום" אחד לאחר, אין ספק שזוהי בעית השעה - מדוע הגימלאים לא מצביעים עבודה    בעיית אופי הצבעת הגימלאים היא שבעבודה חושבים שחייבים לחזק "אצלם" את המתונים, לחלק את ירושלים ואז הכול יהיה בסדר. אז יהיה שלום. אז יהיה שלום עכשיו, יהיה שלום אחר כך, יהיה שלום בעוד רבע שעה ויהיה שלום גם מחר בבוקר
צ'לו רוזנברג
איך מתרגמים את העובדה שצה"ל שונה היום, ובאמצעותו גורמים לכך שתוצאות המלחמה תהיינה סבירות? התשובה היא שרק על-ידי קביעת יעדים בני השגה ולא יעדים שהם פרי דמיון מזרח תיכוני מופלג, תוך נחישות והיעדר מורא
אביתר בן-צדף
הים אותו הים, וכל יום שחולף מלמד שצה"ל חוזר לעצמו, וגם משרד החוץ    תקלות יקרו, ואפשר להקטין את מספרן באמצעות תחקירים, אימונים ומשמעת    מאמר שישי בסדרה
ד"ר אברהם בן-עזרא
השמאל, הרואה מציאות באופן חד-צדדי - צד האויב - צריך ללכת לעזה, תרתי משמע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il