X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כישלון הדיפלומטיה הישראלית בהצבעה שנערכה במועצת הביטחון של האו"ם - היה ידוע מראש הכישלון הנוכחי הינו רק סימפטום לשנים של התעלמות ממלכתית רשלנית מהצורך בקיומו של מערך הסברה ישראלי חזק
▪  ▪  ▪

הבוקר נפתח עם ביקורת נוקבת על "כישלון הדיפלומטיה הישראלית", בהצבעה שהתקיימה במועצת הביטחון של האו"ם, אשר קיבלה את החלטה 1806 הקוראת להפסקת אש מיידית ברצועת עזה. ניסיונותיה של ישראל לדחות את קבלת ההחלטה או לשנות את תכניה - נכשלו. בפועל, חמאס כלל לא הוזכר בתשעת סעיפי ההחלטה; גם לא גלעד שליט.
שרת החוץ, ציפי לבני, היא שעומדת עתה בחזית האש. הן בכירי מערכת הביטחון והן הגורמים המדיניים, מאשימים את לבני על שלא הצליחה להביא להגמשת העמדות במסדרונות האו"ם, כאילו על אדם אחד נופל כישלון היסטורי של חוסר תפישה הסברתית.
הכישלון במועצת הביטחון היה צפוי. אם מערכת הביטחון אכן "הופתעה" מלשון ההחלטה, כפי שהיא טוענת, הרי שהיא צריכה לרענן את שורותיה לאלתר. מי שחשב שמערך ההסברה הישראלי עשוי להצליח דווקא הפעם, היכן שנכשל משך שנים, הריהו מתעלם מרצף מחדלים וכשלים מהותיים במערכת הסברתית, שבפועל - אינה קיימת.
ככלל, הכישלון הדיפלומטי מורכב משני אלמנטים עיקריים: האחד, קיומו של לובי ערבי חזק באו"ם, והשני, כישלון קונספציות ההסברה הישראלית. כנגד המרכיב הראשון, נראה כי אין הרבה שניתן לעשות. נציגי מדינות ערב יודעים את העבודה היטב, הם רבים יותר, עוטים על כל מה שזז, ומעבר למערך תקשורתי מצוין ומאורגן - לא ניתן להיכחד לנוכח אינטרסים פוליטיים-כלכליים אשר עומדים גם הם בבסיס ההחלטה של מדינות מערביות רבות.
מאידך גיסא, ביחס לכישלון הישראלי בזירת ההסברה, נראה כי רק שינוי גנטי בתפישה התקשורתית המתרפסת, יכול להביא לתמורות דיפלומטיות משמעותיות. אלא שמערך הסברה אינו נבנה ביום, גם לא ביומיים, ותחילתו של שינוי תלוי אך בהחלטה. על הדרגים המדיניים להחליט כי מערך ההסברה הינו כמערך הלחימה, ודורש הוא טיפוח, תקציבים, ואנשי מקצוע ראויים.
משך שנים ארוכות שתקציב ההסברה של מדינת ישראל עומד על כ-40 מיליון שקלים בלבד, בעוד שרובו ככולו מופנה למשכורות העובדים בשגרירויות ישראל בעולם. משך שנים שאין כל שיתוף פעולה בין גורמי ההסברה הממלכתיים, ומשך שנים שהקשר שבין דובר צה"ל, משרד החוץ, משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה, נע בין מלחמת אגו אחת לאחרת. הנתונים של האחד אינם מגיעים לשני, ומסרים סותרים הפכו לחלק בלתי נפרד מנוף ההסברה, משל היו איבר מאיבריה.
הכישלון המובהק ביותר של מערכת ההסברה היה בהחלטה לוותר על האינטרנט ככלי במערכה התקשורתית, שנועדה לתמוך בלגיטימיות הפעולה של צה"ל כחלק מזכות ההגנה העצמית של מדינת ישראל נוכח הטרור הפלשתיני. צה"ל, בניגוד לארגונים הפלשתינים (ובהם גם ארגוני הטרור המצטיינים בניצול האינטרנט), אינו מתעד את פעילותו המבצעית באופן שיטתי, אינו בונה מאגרי מידע איכותיים הפתוחים לציבור, ולמעשה אינו מציב כל מערך הגנה ראוי מול המתקפה התקשורתית הפלשתינית האפקטיבית, שאת התוצאות שלה ניתן למצוא בדוחות של האו"ם ובתקשורת הבינלאומית, העושה שימוש במאגרי המידע הפלשתינים והמשפיעה על דעת הקהל.
אל לנו לשכוח דבר אחד: הכישלון הנוכחי הינו רק סימפטום לשנים של התעלמות ממלכתית רשלנית. לא לבני ולא פקידי משרד החוץ אשמים בתוצאות ההצבעה שהתקיימה במועצת הביטחון של האו"ם. חרף האפקטיביות הראויה לכל שבח של פעולות ההסברה היזומה מצידם של גורמים פרטיים וארגונים יהודיים, הרי שמדינה אינה יכולה לדרוש תוצאות על בסיס יזומות התנדבותיות וללא כל עבודה אמיתית בשטח.
אדוני ראש הממשלה, בכירי מערכת הביטחון הנכבדים. שבו נא וקבלו החלטה, בטרם תשמיעו קול נזיפה. החליטו נא כי ההסברה הינה ככל כלי נשק במלחמת הטרור, והביאו אתם עצמכם, לשינוי מציאות בפועל. ציפי לבני אכן אינה יכולה לחמוק מכל אחריות, שכן כשרת חוץ היה בכוחה לשנות הרגלים מגונים של התעלמות תקשורתית אשר נמנעת מהתמודדות עם טענות פלשתיניות קבועות. חברים יקרים, לבני לא לבד. גם אתם עמוק במעגל האחריות.

הכותב הינו משפטן, עיתונאי, ויו"ר ארגון ההסברה Youth Active Diplomats for Israel
תאריך:  11/01/2009   |   עודכן:  11/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כישלון ידוע מראש
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ליבני כשלה בהסברה העולמית !
דן ה  |  11/01/09 19:05
2
אם ליבני לא מסוגלת במשרד החוץ
קורא לא תמים  |  11/01/09 19:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מישל שטיין טיר
ההסברה הישראלית התחילה בצורה חיובית את המלחמה על דעת הקהל, וגרמה להם להבין מה המוטיבציה שלנו    ככל שהמלחמה מתמשכת, התקשורת מבינה שהסבל של הצד השני מצטלם טוב יותר    לאור כל זאת, על ההסברה הישראלית להישאר איתנה ומאוחדת ולהמשיך לפעול ביצירתיות ללא לאות סביב השעון
ד"ר רון בריימן
מי שבעיצומה של מלחמה שוב מזכירה את האיוולת של חזון שתי המדינות, מנהלת למעשה מלחמה בלתי מוסרית שבה חיילי צה"ל מסתכנים כדי להסגיר את רצועת עזה לרשות הטרור הפלשתינית    על המחנה הציוני-לאומי להשיב את ישראל אל הציונות, בלי לפחד כלל
עו"ד יוסי דר
מתברר שאנשי אל קסאם פעלו ממניעים דתיים ולאומיים, שאינם קשורים בסכסוך קרקע – מניעים שנוצרו הרבה לפני ה"נכבה" של 48 וכל מה שבא בעקבותיה    מומלץ לשמוע ולהאזין היטב לצד השני, ולא להגדיר עבורו – על-פי משאלות לבנו - את קווי המתאר של הסכסוך
ד"ר צ'לו רוזנברג
ישראל היא מדינה הומאנית הרבה יותר ממדינות רבות אחרות    אסור שיהיו לה ייסורי מצפון על מה שהמיט חמאס על הפלשתינים
עוז גדות
היום אנו עדים לפירותיה הקשים של אותה הינתקות ללא הסכם    ההצדקה ליציאה למלחמה בעזה אינה מספקת בנסיבות של היום. מלחמה מוצדקת - רק כאשר היא יכולה להשיג את יעדיה    למלחמה לא יוצאים ערב בחירות
רשימות נוספות
אוניברסיטת בן-גוריון חוזרת בהדרגה ללימודים  /  אמיר רוזנבליט, דובר
המלחמה טובה או רעה לקדימה?  /  יואב יצחק
תלמידות שומריה עוברות לבית ספר שדה סוסיא  /  יהושע מור יוסף
טור איטי נכנס לעזה  /  הרב שלמה אבינר
עופרת יצוקה - ההפסד  /  מאיר חסיד
עופרת יצוקה 7  /  אביתר בן-צדף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il