X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בישראל סבורים בטעות כי עזה ריבונית ועל כן אחראית לטילים היוצאים ממנה עזה אינה ריבונית, ולא תוכל להיות ריבונית חשוב להכיר את המציאות בטרם נוקטים קו פעולה אשר מתיימר להיות מושתת על מציאות זו
▪  ▪  ▪
עזה אינה ריבונית

"הזנחת צד" היא מצב קוגניטיבי שבו אדם לא רואה את אחד הצדדים, השמאלי או הימני, בשל הפרעה במודעות המרחבית. במקום הצד הנעלם, אדם זה אינו רואה ריק או חושך. מבחינתו הצד השני לא קיים, הוא פשוט אינו רואה אותו. לא בשל פגם פיזי, אלא בשל התניה פנימית של המוח.
מושג הריבונות קנה לו, בחלוף הזמן, מובן ברור מאליו בעינינו - ישות ריבונית היא כזו המסוגלת לבחור את דרכה בצורה אוטונומית שאינה מוכתבת מבחוץ, לפי מאזן של רווח והפסד, אותו היא חוזה מראש.
הניסיון הישראלי לראות בעזה אזור אוטונומי ריבוני הוא מבורך מבחינות רבות, אך בעיקר מבחינת השקט של המצפון הקולקטיבי שלנו. רוב הציבור הישראלי הגיע להבנה הכואבת שמצד אחד אין אפשרות להגשים בישראל את רעיון מדינת כל אזרחיה, אשר תכריז על חיסולה של מדינת היהודים, ומאידך אי אפשר להתעלם מקיומה של אוכלוסיה פלשתינית גדולה, נטולת מעמד אזרחי, לאורך שנים. המסקנה ההולכת ומתחזקת בצד הישראלי, היא הצורך בהפרדה בין שני העמים - שתי מדינות לשני עמים. אנחנו כאן, הם שם. תפיסה כה ברורה, מגובה בטעמים ביטחוניים, מוסריים ולוגיים, עד שלא נתנו לעובדות לבלבל אותנו, גם כאשר הן הפכו לחרוטי פלדה שהתעופפו לעברנו מגבולנו הדרומי.
שלושה חודשים לאחר פינוי חבל קטיף, השלים צה"ל את נסיגתו מציר פילדלפי ורצועת עזה הפכה לריבונית בעיני ישראל. תושביה בחרו בבחירות דמוקרטיות את שליטיהם החדשים מהחמאס, המעברים נסגרים ונפתחים לפי הצורך, חזון שתי מדינות לשני עמים, נראה הופך למציאות של ממש, לולא סבלה ישראל מ'הזנחת צד' חריפה.
עזה היא מובלעת יבשתית. עליה מטילה ישראל הסגר ימי מסיבות ביטחוניות מובנות. אך עזה זקוקה למים, נפט ודלק - אותם נדרשת ישראל לספק בעלות של מעל לשלושה מיליארד שקל בשנה. העובדה שתושבי עזה יורקים לבאר ממנה הם שותים, פשוטו כמשמעו, אינה גורמת לניתוק האספקה, בגלל האסון ההומניטארי הצפוי לתושבי עזה, או לחילופין, התערבות בינלאומית בה ישראל אינה מעוניינת. עזה אינה מסוגלת לכלכל את עצמה, ותלותה הגורפת בישראל לא עתידה להשתנות. אך שוב, לנוחותנו, קבענו כי עזה היא ריבונית.
עזה היא אחד האזורים המאוכלסים ביותר בעולם. בניגוד למנהטן, הצפופה אף היא, אין לעזה, לפי נתוני הבנק העולמי, את היכולת ליצור מספיק תעסוקה ומוצרים עבור אוכלוסייתה שלה. מבחינה כלכלית עזה היא אזור ללא עתיד, הצפוי לכלות את משאביו בהתאמה לגידול הדמוגרפי שלו. לו היה ניתן להפוך את עזה למין עמק סיליקון, יתכן והיה אפשר לדבר על עתיד כלכלי בעזה. בעתיד הנראה לעין, אין לעזה אפשרות לעמוד ברשות עצמה מן הבחינה הכלכלית והיא תלויה בתמיכות ובתזרימים בינלאומיים.
האם עזה תופסת את עצמה אחרת מאז ההינתקות ? במקום להשקיע את משאביה ה"ריבוניים" בהקמת מערכת מוניטארית נפרדת מזו של ישראל, ובכך לבטא את רצונם להשתחרר מהכלכלה הציונית, השלטון בעזה מתרכז בהכחדת אויבים מבפנים (פת"ח), ומבחוץ (ישראל).
בתגובה להכרזת ישראל על הפסקת אש חד-צדדית אמר דובר חמאס, פאוזי ברהום, ש"הפסקת אש חד-צדדית אין פירושה סיום התוקפנות והמצור, שאף הם מהווים מרכיבים של מלחמה. לפיכך, פירוש הדבר שגם ההתנגדות לא הסתיימה". בדיוק כמו בארבעים השנה האחרונות, עזה עדיין תחת כיבוש ישראלי, השולט במעברי הרצועה ובחיי התושבים, והם מחויבים להתנגד לו כל עוד הוא לא הסתיים.
לשנות את התפיסה באשר לעזה
עזה איפוא, לא הייתה ולא תהיה, אזור ריבוני. רצינו, ניסינו, השתדלנו אך לא זו המציאות בשטח. עזה אינה תופסת עצמה כריבונית ואינה מתפקדת כריבונית. לכן, הניסיון להטיל על עזה את האחריות למעשיה היא מגמתית, לא מנתחת את המציאות ביושרה, ולא תביא לפיתרון אמיתי. על ישראל להכיר בעובדה שיש בתוכה מובלעת בעייתית, ללא מעמד ריבוני אמיתי. התייחסות אחרת אליה איננה מוסרית, כיוון שהיא מטילה על יותר ממיליון איש משימה מדינית שאין להם את הכלים להתמודד איתה. במובן זה, ההחלטה להפציץ את מוסדות החמאס אינה פתרון לבעיה הביטחונית באזור, אלא טיפול בסימפטום. היום, בתחושת הרווחה המלווה את היציאה מעזה, שאלות אלו מקבלות משנה תוקף.
רשימה זו היא ניסיון לקרוע את תבניות החשיבה המוכרות והמקובעות שהובילו את ישראל למצב בו היא נתונה היום. החיפוש אחר פתרון צודק ומתאים, מחייב את הציבור הישראלי להשתחרר מ'הזנחת הצד' ממנה הוא סובל ולעמת את המונחים ודרכי החשיבה שלו, עם גלי המציאות המתנפצים בהם.

סטודנטית ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית, משתתפת בתוכנית הסטודנטים של המכללה למדינאות יהודית ולחשיבה אסטרטגית.
תאריך:  21/01/2009   |   עודכן:  21/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזנחת צד ואשליית הריבונות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
עזה בשילטון האיסלם לא ריבונית
אזרח חושש  |  21/01/09 22:59
2
עזה נשלטת ע"י איראן
תושב  |  21/01/09 23:31
3
עזה ריבונית
שמואל ד  |  22/01/09 00:17
4
עזה הגדירה עצמה כשטח אויב ועוי
מרק טווין  |  22/01/09 14:30
5
הפתרון הסופי
רפי ויעל  |  27/01/09 23:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יחיאל שבי
בשום מקום לא דובר על כך שבמסגרת האמנה החברתית שבין המדינה לתושביה, המדינה תיתן סיפק לחלקים מאזרחיה, לשנות את צביונה
יוני בן-מנחם
מערכת התעמולה של החמאס במלחמה בעזה נכשלה בגלל שקריו וכזביו המוגזמים. בארגון הפתח אומרים כי יכולת הלחימה של פעילי החמאס נחותה וכי אסטרטגיית הלחימה של החמאס פגעה מאוד בבני העם הפלשתיני
צבי גיל
כשהסביבון חדל מסיבובו, מגיעה העת להפיק לקחים מן המלחמה
עו"ד יוסי דר
אם בנשיא השחור הראשון עסקינן - לא יזיק, בבחינת חשד בריא, להעלות כמה הרהורים באשר לכישוריו והתאמתו לתפקיד
דודו אלהרר
במעמדו כסופר-על בישראל, מעמיד את התייפחויותיו כפקודת-יום! הוא מיילל כזב חוטם מול אויב אכזר שניצח אותנו לא מכבר בעזה המדממת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il