X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנשים רבים מופתעים לגלות שמותר לצרוך ביצים מספר פעמים בשבוע, אולם זוהי עובדה נכונה על ילדים לצרוך לא יותר ממנה אחת של מוצרי סויה ולא יותר משלוש מנות בשבוע
▪  ▪  ▪
חלבון - כמה שיותר? [צילום: AP]

חלבונים הינם חלק מהמבנה של כל תאי גופנו. תפקידם החשוב הנוסף מתקשר לריפוי פצעים. החלבונים מתפרקים ונבנים בגוף באופן תמידי, ולכן חשוב לאכול מהם בכל יום.
"האלף-בית" של חלבונים
אם משווים את החלבונים ל"מילים", אזי חומצות אמינו הן האותיות, אבני הבניין שמהם נבנים המילים הללו. שפה זו מורכבת מ-20 "אותיות", חומצות אמינו. חלקן חיוניות, כלומר הגוף מקבל אותן מהמזון, וחלקן אינן חיוניות, כיוון שהגוף מסוגל לייצר אותן בעצמו.
חלבונים שמקורם במזון
קיים בלבול סביב השאלה הנוגעת לחלבונים שאותם כדאי לאכול. עם חלבונים אלה נימנים בשר בקר, עוף, הודו, דגים, ביצים ומוצרי חלב, כולם בעלי איכות גבוהה והם מכילים את כל חומצות האמינו החיוניות. על-מנת לצרוך כמות מינימלית של שומן רווי, יש להעדיף בקר כחוש, להסיר את העור מעוף ומהודו לפני הבישול ולבחור מוצרי חלב רזים (עד 5% שומן).
מקורות נוספים לאספקת חלבונים הם קטניות כגון: שעועית יבשה, עדשים וחומוס ודגנים מלאים. החלבון במוצרים הללו הינו בעל איכות נמוכה יותר, מכיוון שתכולת חומצת אמינו חיונית אחת (או יותר) נמוכה.
"השלמת חלבונים" מתרחשת כאשר אוכלים שני חלבונים בעלי איכות נמוכה באותה יממה, לדוגמה שעועית עם אורז ולחם מלא עם ממרח חומוס.
ביצים? אבל שמעתי ש...
אנשים רבים מופתעים לגלות שמותר לצרוך ביצים מספר פעמים בשבוע, אולם זוהי עובדה נכונה. ביצים מכילות לציטין הקושר חלק מן הכולסטרול ומונע את ספיגתו. לביצים שני יתרונות מרכזיים: הן זולות וניתן להשתמש בהן באופנים שונים. מומלץ להכניס אותן לתפריט כמה פעמים בשבוע.
בארץ נהוג לאכול ביצים כחלק מארוחת הערב או מהארוחה שאיננה הארוחה עיקרית. אולם, עדיף לפעמים לאכול ביצים כתחליף לבשר, לעוף או לדג בארוחה המבושלת. אחת הסיבות לכך היא שביצים הינן דלות בסידן ולכן עדיף שהן לא "יתפסו" את מקומם של מוצרי החלב בארוחה החלבית.
"בשרי-פוביה" (הפחד להיות בשרי)
לפעמים מעדיפים ילדים ומבוגרים שלא לאכול ארוחה בשרית בשעות הצהריים בגלל החשש שמא לא יתאפשר להם לאכול אחר-כך שוקולד חלבי, קפה עם חלב וכדומה. אחד הפתרונות האפשריים הוא לאכול את הארוחה הבשרית בערב. כך יתכן גם שלמשפחה תהיה הזדמנות לאכול בצוותא. פתרון נוסף הוא לאכול מוצרי סויה קפואים מפני שהם אינם בשריים.
Soy vey
מוצרי סויה קפואים נפוצים מאוד בארץ, ומשפחות רבות צורכות אותם באופן קבוע. ואולם, הצרכנים נדרשים להיות זהירים מכיוון שמשרד הבריאות פרסם המלצה ולפיה ילדים יצרכו לא יותר ממנה אחת של מוצרי סויה ולא יותר משלוש מנות בשבוע.
אחת הבעיות הקשורות לסויה היא תכולת ה"פיטטים". הפיטטים עלולים לקשור מינרלים כמו ברזל ואז הם פחות זמינים לגוף. בעיה בריאותית נוספת היא התכולה העצומה של נתרן (מלח) במוצרים הללו (ראה טבלה). אחד התפקידים של נתרן בגוף הוא ניתור של לחץ הדם. אכילת תפריט מגוון עם מזונות טבעיים מספקת לאדם כמות מתאימה של נתרן. אולם, התפריט המערבי המצוי מכיל כמויות גדולות ולא בריאות של נתרן אשר עלול לגרום ללחץ דם גבוה.
לבסוף, למרות שבעבר היה מקובל לחשוב שחלבון סויה מסוגל להפחית את רמת ה-LDL-כולסטרול, התפרסמה כתבה ב-American Heart Association ב-2006 שציטטה מחקרים עדכניים יותר, שלא אישרו את הממצאים הקודמים.

לאכול חלבון על בסיס יומי

ראשית, יש לשים לב להבדל העצום בתכולת נתרן (מלח) במוצרים השונים. השוואת תכולת החלבון לכמות הקלוריות תוביל אותנו למסקנה שתכולת החלבון במוצרי סויה נמוכה יותר למרות ש"המחיר הקלורי" דומה. ניתן גם לראות שהיחס בין החלבון והקלוריות במוצרי טופו (גבינה סויה) דומה לזה של העוף.
כל יום ויום??
לפעמים נשאלת השאלה האם חייבים לאכול חלבון על בסיס יומי. התשובה היא כן. על-פי עקרונות התפריט המאוזן, יש לאכול חלבון בכל יום וברוב הארוחות. ברם, אין להסיק מכאן שמומלץ לאכול בשר, עוף או דג בכל יום. ניתן לצרוך מוצרי חלב, קטניות ודגנים מלאים לעיתים תכופות. כדאי גם לזכור שחלב הוא מזון נוזלי שמכיל חלבון, קלוריות ואבות מזון אחרים.
לחסוך את החלבון
הצורך הראשוני של הגוף הוא אספקת מקור אנרגיה (גלוקוז) להפעלת המוח. בהיעדר פחמימות המשמשות לצורך זה, יכול הגוף להפיק אנרגיה מחלבון. כאשר תהליך זה מתרחש, לא כל חומצות האמינו משמשות לבניית חלבון. אדם שאוכל תפריט דל פחמימות, חייב להיות ער לעובדה זאת. המרתם של חלבונים בגלוקוז דורשת יותר מים מאשר הפיכת פחמימות לגלוקוז וזה גם יותר יקר. הדרך היעילה ביותר לחסוך חלבון ולשמור אותו לתפקידים העיקריים שלו היא להעניק לגוף אספקת פחמימות הולמת.
חלבון בתזונת ספורט
הפרסומות שבהן נראים גברים שריריים המרימים משקולות כבדות,
מנסים לשכנע אותנו שמשקאות חלבון חיוניים לבניית שרירים ולאחזקתם. אולם, בקרב הרוב המוחלט של האוכלוסיה, כולל הפלח שמתאמן שעות רבות בשבוע, אין דרישה לכמויות נוספות של חלבון. לרוב ההנחיה היא לאכול תפריט מאוזן ומגוון הכולל מזונות בעלי איכות גבוהה מכל קבוצות המזון.
התוכניות המוצלחות ביותר עבור אלה שזקוקים לירידה במשקל, משלבות תפריט שמכיל כ-10% פחות מהקלוריות הדרושות במשקל הרצוי עם פעילות גופנית, שתורמת "גירעון" קלורי נוסף, ברוב ימות השבוע.

השוואה בין מוצרי סויה, עוף וחלב
המידע אינו מהווה תוכנית תזונה אישית. לקבלת טיפול תזונתי אישי, יש לפנות לדיאטנית קלינית
מחברת המאמר הינה דיאטנית קלינית ו-CAE, מעבירה סדנאות על תזונה נבונה למתבגרים ומבוגרים, ומטפלת בתזונה רפואית שמתמחה בגריאטריה. פיתחה תוכנית נוטריסטייל - לניהול אכילה ומשקל דרך אימון אישי (קאוצ'ינג)
תאריך:  21/01/2009   |   עודכן:  21/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה דרוקמן
יצאנו מרצועת עזה ולא דרשנו כתנאי בל יעבור להפסקת האש ולנסיגה את גלעד שליט. זה היה תסכול גדול לחלק ניכר מהחיילים וגם למשפחתו
ראובן לייב
מבין עשרות המסעדות של נמל תל אביב היא החביבה עלינו ביותר
נעמה קלר
בישראל סבורים בטעות כי עזה ריבונית ועל כן אחראית לטילים היוצאים ממנה    עזה אינה ריבונית, ולא תוכל להיות ריבונית    חשוב להכיר את המציאות בטרם נוקטים קו פעולה אשר מתיימר להיות מושתת על מציאות זו
ד"ר יחיאל שבי
בשום מקום לא דובר על כך שבמסגרת האמנה החברתית שבין המדינה לתושביה, המדינה תיתן סיפק לחלקים מאזרחיה, לשנות את צביונה
יוני בן-מנחם
מערכת התעמולה של החמאס במלחמה בעזה נכשלה בגלל שקריו וכזביו המוגזמים. בארגון הפתח אומרים כי יכולת הלחימה של פעילי החמאס נחותה וכי אסטרטגיית הלחימה של החמאס פגעה מאוד בבני העם הפלשתיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il