X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לימוד הוא תשתית לרמה של ידע תשתית בינונית תגרום להנצחת הבינוניות בשלבים הבאים לפיכך, לא ייתכן שאנו משלימים עם תוצאות עלובות שכאלה במבחני המיצ"ב
▪  ▪  ▪
מוטיבציה למורים ולתלמידים

המחזאי האירי ג'ורג' ברנרד שאו סיפר פעם על לימודיו הפורמאליים במשפט הבא: "אחר כך הפסקתי ללמוד כי נכנסתי לבית הספר".
לימודים בעיניי הם ערך עליון. כשהייתי בבית הספר היסודי (ממלכתי חילוני), הייתה הכיתה כור היתוך אמיתי. בבית הספר היסודי למדו אז מכיתה א' ועד כיתה ח'. לא הייתה חטיבת ביניים. בכיתת הלימוד היו קרוב ל-40 ילדים. חלקם עולים חדשים מרוסיה והונגריה, חלקם תלמידים שהשיעור היה עבורם תחנת מעבר להפסקה או לשיעור ההתעמלות, בהם יכלו לעסוק בכל מה שאינו קשור ללימודים. חלק נוסף של תלמידים עסקו בלימודים בכל מסגרת זמן אפשרית: בכיתת הלימוד, בבית, בספריה העירונית. המחנכת אפילו הנהיגה חוגים להעשרה בימי שבת, בנושאים ספרות וגיאוגרפיה. מי שרצה, הגיע. הכל נעשה בהתנדבות וביוזמה מקומית.
היה ברור לחלוטין כי חלק מהכיתה לא יצליח בלימודיו וחלק אחר "יגיע רחוק". המודעות ללימודים הגיעה מהמורים, מההורים ומיצר התחרות. מבחן בכיתה היה דומה לתחרות ריצה. אני משוכנע כי לולא המחנכת שלי, הניה פנואלי ז"ל, לא הייתי קולט את הצד המעניין בלימודים. אינני בטוח שישנן כעת מחנכות רבות כמותה.
את ההקדמה הזו אני כותב לאחר שעיינתי בתוצאות בחינות המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית) לכיתות ח' לשנה שעברה. בחינות אלה נערכות מדי שנה למחצית מהתלמידים בישראל בשלוש קבוצות גיל: כיתות ב', כיתות ה' וכיתות ח'. המטרה, לבדוק את רמת התלמידים בארבעה תחומים: שפת אם (עברית וערבית) כולל הבעה, מתמטיקה כולל אלגברה חשיבה כמותית וגיאומטריה, אנגלית כולל כתיבה, ומדעים וטכנולוגיה.
קראתי את התוצאות הממוצעות של הבחינות לכיתות ח'. קשה להאמין. שפת אם – ציון ממוצע בעברית: 68. ציון ממוצע בהבעה בעברית: 56. ציון ממוצע באנגלית: 59. ציון ממוצע בכתיבה באנגלית: 46. ציון ממוצע במתמטיקה: 45. ציון ממוצע בגיאומטריה: 36. זוהי רמת הידע הממוצע של 41,000 תלמידים מכיתות ח' בשנה שעברה בישראל. מבהיל!
ממורות המלמדות בבית הספר שמעתי שני נתונים נוספים מעוררי דאגה: הראשון, מבחני המיצ"ב לא נעשים בהפתעה. חודש ימים ויותר לפני המבחנים מפנים את לוח הזמנים בכיתות ח' (לדוגמא) המשתתפות במיצ"ב על-מנת להתכונן ולשנן את החומר לקראת הבחינות. ולמרות ההכנות, אלה התוצאות.
השני, הציון האישי שמשיג כל תלמיד בבחינות המיצ"ב אינו משפיע על הציון שלו בתעודת הסיום. לכאורה, ייתכן שקיים פער בין הציון שהשיג התלמיד בבחינת המיצ"ב באנגלית לבין הציון באנגלית שיקבל בתעודת הסיום. לשון אחרת, אין מוטיבציה לתלמיד לשקוד ולהציג את מיטבו בבחינת המיצ"ב כיוון שהציון שישיג איננו נוגע פורמאלית לעתידו.
המסקנה הראשונה שעולה מהנתונים היא שמדובר בכשל דרמטי ברמת הלימוד בבתי הספר. יצוין כי הרמה הבינונית ומטה של תלמידי ישראל נמדדת גם במבחנים בינלאומיים נוספים. כך שהתוצאות של בחינות המיצ"ב אינן מקרה חד פעמי אלא התראה ברורה למגמה מתמשכת המציגה רמת לימוד בינונית ביותר.
לימוד הוא תשתית לרמה של ידע. תשתית קפדנית ואיכותית תיצור רמה גבוהה יותר של בעלי מקצוע ומקצועות חופשיים בשנים שלאחר בית הספר היסודי. תשתית בינונית תגרום להנצחת הבינוניות בשלבים הבאים. לפיכך, לא יתכן שאנו משלימים עם תוצאות עלובות שכאלה.
החשד הבסיסי הוא שחלק מהמורות (כמעט ואין מורים) המלמדות נושאים אלה בבתי הספר, אינן מוכשרות לתפקידן. יתכן שחלקן לא הוכשר ללמד הבעה וגיאומטריה וכו'. המשמעות היא שחבל על כל יום לימודים. השרה הממונה על משרד החינוך צריכה "להפוך את השולחן" ולהגיש תוכנית חירום במסגרתה:
1. תיבדק רמת ההתאמה של המורים ללמד את הנושאים הנכללים במיצ"ב. מי שלא מתאים, יעבור השתלמות או יחדל ללמד נושאים אלה. במקביל, יש להתאים את רמת הלימוד בסמינרים למורים על-מנת שהדור החדש שנקלט ללימודים להוראה יהיה בקיא בכל תחום שהעולם הרחב דורש להשכלה כללית.
2. תיקבע הבחנה בין שני סוגים של מורים: מורים המוסמכות ללמד את הנושאים הנכללים במיצ"ב, או שיכללו במיצ"ב בשנים הבאות, לבין מורים שאינם מוסמכים לכך. ההבחנה תיעשה בבחינה תקופתית ותשנה (כלפי מעלה) את רמת השכר של המורים המוסמכים. מוטיבציה למורים.
3. כל בחינה שעובר תלמיד במיצ"ב תשפיע על הציון שלו בתעודה. מוטיבציה לנבחנים. זו איננה בחינה בהתנדבות שעושים אותה למען המורים, אלא בחינת ידע שתוצאותיה משפיעות באופן ישיר. מי שישתדל וילמד, יזכה בציון גבוה יותר. תמורה למאמציו ויכולתו.
אין זו השנה הראשונה שציוני התלמידים בבחינות שונות הניתנות להשוואה בינלאומית – מפתיעות בגובהן הנמוך. הגיעה העת לפעול באופן מעשי כדי לשנות מצב זה. בתשתיות לימודיות – לא משחקים. זה רציני מדי.

תאריך:  23/01/2009   |   עודכן:  24/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רמת הלימוד הנמוכה בבתי הספר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לדעתי הבעיה אחרת
דון קישוט ?   |  24/01/09 22:06
 
- הערותיך אינן סותרות
אריה דרוקמן  |  25/01/09 00:06
2
אין צורך במפקחים..חבל על הכסף.
מורה ותיקה.חשוב!!  |  25/01/09 07:07
 
- הרבה עבודה לתיקון
אריה דרוקמן   |  25/01/09 19:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
למרות תקופת המשבר, נכנסת החברה הותיקה לשלושה פרויקטים במודיעין, רחובות וצור נתן    יוסף זילברמינץ יבנה עוד 450 דירות    "אנחנו מאמינים שהדירות יוזלו עד 7%, אך השוק יתאושש תוך חצי שנה"    יבנה 200 דירות יוקרה על המגרש שהיה מיועד לבועז יונה
חגי סרי לוי
אולי נזכיר עוד לאנשי האיחוד הלאומי וגם לאנשי הבית היהודי כי הם אלו שהקימו את ממשלת ההינתקות, ועד הרגע האחרון ניסו לאחוז בקרנות מזבחו של אריאל שרון וטומי לפיד
יורם אטינגר
אל לישראל לשעבד את יחסיה עם מדינות ערב - ואת ביטחונה - לנושא הפלשתיני    הסכמי השלום עם מצרים וירדן מוכיחים שהנתיב לפתרון הסכסוך הערבי-ישראלי אינו עובר דרך רמאללה או עזה אלא דרך בירות ערביות
ד"ר יובל ברנדשטטר
האם יש עוד ספק בלב מישהו שבראכ חוסיין אובמה איננו אלא מינוי של הג'יהאד העולמי בחדר הסגלגל?
אודי לבל
אין להסתפק בכך שכלל הציבור חש הערכה כלפי הציונות הדתית    כעת יש להמשיך ולהידבר עימו - דרך התרבות, הקולנוע, האקדמיה והתקשורת    כדי לעשות זאת, יש להעניק לאנשיה את הכלים ואת השפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il