X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דובר צה"ל הנכבד: כמה זמן נדרש כדי לבדוק האם ביתו של הרופא הפלשתיני נפגע מטנק ישראלי או ממטען חמאס? מדיניות התגובות הלאקוניות והתחקירים המתמשכים באין גבול - פוגעים באינטרס ההסברה הישראלי
▪  ▪  ▪
הסברה לקויה. ד"ר אבו אל-עייש

בנייר עמדה שנכתב על-ידי פרופסור אלכס מינץ בחודש נובמבר 2006, במסגרת "דוח מינץ לשיפור מערך ההחלטות הלאומי בישראל במצבי מלחמה ומשבר", התייחס הלה לזירת ההסברה וכתב כי: "מלחמות במאה ה-21 מוכרעות לא רק בשדה הקרב אלא גם במדיה הבינלאומית".
לדבריו, "הכל יודעים שההסברה הישראלית חלשה ובעמדת נחיתות כרונית אל מול זו של אויביה, ולמרות זאת, לא נעשה מספיק על-מנת לשדרג את מערך ההסברה הלאומי". מלחמת לבנון השנייה, הוא הדגיש, "היא דוגמה למלחמה שהוכרעה בין היתר בתודעה".
ואכן, כמו בלבנון, גם בעזה: לתקשורת נדבך פוליטי-דיפלומטי עליון, אשר בכוחו להעצים ניצחון או לערערו מיסודו. "אין ספק", קבע אז פרופ' מינץ בהתייחסו למלחמת לבנון השנייה, "כי חיזבאללה היה ערוך ומוכן לפרסום הישגיו, הבלטת הנזק לאזרחי לבנון והפיכת המכה הצבאית שספג - לניצחון, הרבה יותר טוב מישראל". חולשה הסברתית של ישראל, הוא הוסיף, איפשרה לחיזבאללה לשדרג את תוצאות שדה הקרב - לניצחון.
ואולם, במקרנו, אין ספק כי המלחמה בעזה היא מלחמה שונה, מוצלחת יותר, מדוייקת, ומתוכננת היטב. גם ההסברה, אשר כאמור, סובלת כרונית מחוסר תשומת לב ומקצועיות תקשורתית, התנהלה טוב יותר בהשוואה למלחמת לבנון השנייה. המסר היה אחיד יותר, הופחתו דיבורי הסרק והברברת הצבאית, וגם השימוש באינטרנט, אשר עודנו דל ובעייתי בעליל, היה טוב יותר ביחס לימי הקיץ של 2006.

אבי בניהו, היה, ונעלם

ידוע כי המסגרת הביורוקרטית בישראל מקשה על הליכי תגובה תקשורתית מהירה, בשונה מאופן התנהלותם של הפלשתינים. אך גם כאן, נראה כי התנהלותו הנוכחית של צה"ל, פוגעת באינטרס הלאומי, בכך שאינה מספקת תשובות ברורות, ומסתפקת לאורך ימים ארוכים במתן תגובות לאקוניות לאירועים דרמטיים בעיקרם

בעת הלחימה בעזה, ניתן היה לראות, אף לחוש, את מאגרם של הפועלים בחזית התקשורת. ואולם, נראה כי משנחתם הסכם הפסקת האש - כבו אורות הבמה, ואיתם גם צוות המסבירנים הישראלי. דווקא עכשיו, עת עולות כל השאלות הקשות המייחסות למדינת ישראל פשעי מלחמה ומעשי טבח אכזריים, דווקא עכשיו, מתגלים פקידי ההסברה במשרד ראש הממשלה, משרד החוץ, משרד הביטחון ובחטיבת דובר צה"ל - כרדומים וכחסרי תזוזה ומעש.
אכן, ידוע כי המסגרת הביורוקרטית בישראל מקשה על הליכי תגובה תקשורתית מהירה, בשונה מאופן התנהלותם של הפלשתינים. אך גם כאן, נראה כי התנהלותו הנוכחית של צה"ל, פוגעת באינטרס הלאומי, בכך שאינה מספקת תשובות ברורות, ומסתפקת לאורך ימים ארוכים במתן תגובות לאקוניות לאירועים דרמטיים בעיקרם.
כך לדוגמה, ממשיכה הקהילה הבינלאומית לירות חיצי ביקורת נוקבים על האירוע הטראגי של ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש מג'בליה, אשר איבד את שלוש בנותיו ואחייניתו. גם בחלוף ימים ארוכים, לא השכילו בצה"ל לספק תשובה ברורה: האם נהרגה משפחתו מאש כוחותינו, או דווקא מפצצה פלשתינית? בפועל, השתיקה הרועמת, מעמידה את צה"ל באור שלילי, משל היה הכובע בוער על ראשו.
ביטוי נוסף למצוקת ההסברה ניכר היטב בפחד שגילו בכירי ממשל ישראלים וקציני צבא, לצאת אל מחוץ לגבולות ישראל, מחשש כי יועמדו לדין במדינות זרות בגין פשעי מלחמה שביצעו לכאורה בעזה. שתיקתה של ישראל בעניין ההצדקות לפעילות צה"ל, וכן אי מתן תגובה ראויה להאשמות בגין אירועים טראגיים, בדומה למקרהו של ד"ר אבו אל-עייש, רק מוסיפות ומחזקות את המסר לפיו לצה"ל יש מה להסתיר.
ואנו נחזור ונתהה: כמה זמן בדיוק נדרש כדי לבדוק האם ביתו של הרופא נפגע מטנק ישראלי או ממטען פלשתיני? מדוע בחלוף ימים ארוכים צה"ל נמנע מתגובה? כך גם לעניין האשמות בגין מות הילדים בבית הספר של אונר"א. כמה זמן נדרש כדי לבדוק את מאפייני האירוע? גם כעבור כשבועיים, צה"ל אינו מוכן לספק הסברים.

לספק תשובות ברורות

עם סיומה של המלחמה הרשמית בעזה, נרדמו קברניטי ההסברה, משל היו חיילי מילואים שסיימו את המערכה ופרשו לביתם

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, יצא לאחרונה בקריאה, כי צה"ל ומערכת הביטחון יזרזו את הטיפול בתחקירים המתנהלים בימים אלה. חבל שקריאה זו באה דווקא מהיועץ המשפטי, ולא מגורמים פנים-מערכתיים, המבינים כי כל התמהמהות - פירושה איבוד נקודות נוספות במאבק על דעת הקהל הבינלאומי.
בעת בה כולם מדברים בגנותנו על "פשעי מלחמה" ועל "מעשי טבח"; בעת בה ישנם גילויי אנטישמיות ואנטי-ישראליות ברחבי העולם כולו, זוכה מלחמת ההסברה לחשיבות עליונה. חרף כל אלה, עם סיומה של המלחמה הרשמית בעזה, נרדמו קברניטי ההסברה, משל היו חיילי מילואים שסיימו את המערכה ופרשו לביתם. בצה"ל, כך נראה, מרגישים כי עם החתימה על הסכם ההבנות, נחתם גם פרק המלחמה מן ההיסטוריה. אלא שלא כך הוא. למעשה, ההפך הוא הנכון.
במציאות, רק עכשיו מתחילה המערכה האמיתית; ורק עכשיו, משנסוגו חטיבות הטנקים, מתחילה הקהילה הבינלאומית למקד את תשומת הלב לתוצאות המלחמה. אם לא נפעל עכשיו, אם לא נפעל במהירות, אם מדינת ישראל לא תגלה מקצועיות ואמינות, האיומים לתביעות ענק ברחבי העולם יתממשו, וחמור מכך: יזכו הם ללגיטימציה בינלאומית. על מערך ההסברה הישראלי, יהא אשר יהא, להשקיע את מרצו באיתור הצרכים ההסברתיים העיקריים, ולגבש מדיניות מיידית לפעולה.

הכותב הינו משפטן, עיתונאי ויו"ר ארגון ההסברה Youth Active Diplomats for Israel
תאריך:  30/01/2009   |   עודכן:  30/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי כיבה את השאלטר של ההסברה?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ליבני כשלון רציף ומתמשך....!!! ל"ת
א.ב.ס.ט  |  30/01/09 12:30
2
שצה"ל כבר ייתן תשובות
אלון ה  |  30/01/09 12:34
3
השאלטר של ההסברה לא הודלק
אביתר בן-צדף  |  30/01/09 15:32
4
מאמר מצוין! ישר כוח ל"ת
אהוד,   |  31/01/09 12:04
5
חזק ואמץ על המאמר, אולם תאכלס
חייל בצה"ל  |  1/02/09 22:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
הגיע אל סיומו סכסוך רב שנים של תובעים מאבני חפץ, בגין ליקויי בנייה, היעדר פתרונות מיגון בבתים ואי-השלמות עבודות פיתוח במגרשים
אלעזר לוין
איש הביטוח הוותיק מכר לפני כשנה את חברתו, ויושב על כ-90 מיליון ש' במזומן    מקבל עשרות הצעות לרכישת נכסים במחירי סוף העונה    המחירים ירדו ב-15%, והתשואה עלתה    רכש נדל"ן ב-70 מיליון ש', ומחפש עוד מציאות
נסים ישעיהו
הבעיה כעת היא שאומות העולם ובעיקר האויבים הישירים שלנו, אימצו לעצמם את פטנט המוסריות המזוייפת והם דורשים מאתנו, לא מעצמם כמובן, לנהוג על-פי כללי "המוסר" שהכתיבו לנו ההוזים שלנו
ראובן לייב
בניגוד לשיר הילדים הנודע, היא כבר מזמן לא טסה. היא פשוט זוחלת
רובי שטיינברג
לחברת החדשות יש ערוץ    ממש כמו שלקרציה יש כלב    הנה, על רגל אחת, כל הבעיה של ערוץ 10
רשימות נוספות
בן-אליעזר: שהצדקנים יתבעו את החמאס  /  רובי שטיינברג
פרס: על רוסיה להילחם בהברחות הנשק מאירן  /  רובי שטיינברג
רקטה נחתה באשכול, ללא נפגעים או נזק  /  רובי שטיינברג
רגעי קסאם  /  גלעד קדומים
יש תג מחיר?  /  אביתר בן-צדף
הפקולטה למשפטים כסניף של החמאס  /  עו"ד משה גולדבלט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il