X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למה אני ועוד רבים לא נלך לקלפי
▪  ▪  ▪

נכון לרגע זה, ט"ו בשבט התשס"ח, אי-אפשר לדעת למי יצביעו רוב אזרחי ישראל. דבר אחד אפשר לומר בבירור: את רוב הקולות בבחירות האלה תקבל מפלגת המיואשים. בלי רשימה, בלי מצע מסודר ובלי קמפיין זהו הציבור הגדול ביותר במדינת ישראל היום.
בשבוע שעבר נפתח מסע השמצה נרחב נגדנו - אלו שלא יבואו לקלפי ביום שלישי.
המסע החל בדבריהם של מדינאים נגד הנטייה ה"מסוכנת" הזו, וקיבל רוח גבית מהתקשורת. לכל פרשן יש הסבר אחר כשהוא מתחנן שנלך להצביע, כולם לא משכנעים, במיוחד אחרי שארבע שנים סיפרו לנו שכולם מושחתים.
אז מה גרם לכך, שואלים בתקשורת בארשת מודאגת, שארבעים אחוזים מהאזרחים לא יצביעו. לדעתי, השיקולים של נמנעי ההצבעה מורכבים ומגוונים. זה לא מדע מדויק ולכן אין תשובה חד-משמעית. אני יכול לדבר אך ורק על התחושות שלי ושל רבים מחברי, בני מחנה פוליטי מאד מסוים שהתייאשו משינוי כלשהו, ללא מהפכה אמיתית.
ראשית, כפי שכבר הוזכר פעמים רבות, אין מדובר בתופעה ישראלית. מדובר במגמה מערבית הולכת וגוברת. ולמה זה קורה? הדמוקרטיה המודרנית לא נבנתה ביום אחד. בתהליך ארוך שידע עליות ומורדות ונמשך מאות שנים, עבר הכוח במדינות שונות במערב מהשלטון אל העם. את נקודות הציון המרכזיות כולנו מכירים: המאגנה כרטה, מסיבת התה של בוסטון, המהפכה הצרפתית, הנאום של מרטין לות'ר קינג הצעיר ונפילת החומה בברלין. בין אירוע לחברו נמשך ללא הרף תהליך ארוך של הפנמת הערכים החדשים, של הבנה אנושית שהעם יכול וצריך לקחת את גורלו בידיו.
הדמוקרטיה המודרנית אינה רק צורת שלטון. כל גורם מרכזי בחייו של האדם הדמוקרטי עבר תהליך דמוקרטיזציה. המשפחה, העבודה, צורות הבילוי, חיי החברה, הרגלי צריכה ואמצעי תקשורת. בשלב מסוים באמת חשבנו שאנו אדונים לעצמנו, שרצון העם הוא אכן מה שמנהל את המדינה וגם אם אנחנו בדעת מיעוט, הרי שהכרעת הרוב מכובדת על-ידי השלטון.
במקביל לתהליך הדמוקרטיזציה שלנו, ובין היתר בגללו, התרחש תהליך אחר בעל עוצמה זהה אך בכיוון מנוגד לחלוטין. בזמן שהמשטרים הדמוקרטיים מעניקים חופש ביטוי, מידע וחינוך, נוצר מצב של מעבר מידע ושיתוף ידע שהביא להתפתחות טכנולוגית אדירה שממשיכה עד היום. לכאורה, היה זה בשר מבשרה של הדמוקרטיה, אלא שאז נכנסו גורמים אחרים-השלטון ובעלי ההון.
השלטון שואף להעצים את כוחו ככל הניתן. להשגת מטרה זו הוא ישתמש בכל המשאבים הקיימים על-מנת לשלוט בחברה, המשאב העיקרי שלו הוא בעלי ההון ובכללם אמצעי התקשורת. הובס כינה את השאיפה הזו בשם לוויתן. הנטייה הזו לא פסחה גם על השלטון הדמוקרטי. השלטון לקח את הברכה הגדולה הזו שיצרה הדמוקרטיה והשתמש בה לצרכיו. הטכנולוגיה נרתמה לשירות המדינה ובלי שנשים לב הכוח עבר מהעם בחזרה אל השלטון והאליטות. אלא שהפעם העם לא יודע שהוא מדוכא, הוא בטוח שהשלטון עושה את מה שטוב לו. לכן הוא לעולם לא ימרוד. זהו השבר הגדול של הדמוקרטיה, שהבטיחה הגבלת שלטון ויצרה שלטון שמחזיק בעוצמה גדולה, גדולה מידי.
במדינת ישראל התקבלו יותר מדי החלטות היסטוריות שנראו כמחטף. מעולם לא בוצע משאל עם על ההחלטות הללו, מה שהגביר את חוסר האמון בין השלטון לעם. בשנות התשעים נכנס האקטיביזם השיפוטי שהפקיע את כוחו של הפרלמנט עוד יותר. למרבה האבסורד, ימין גדול הביא נסיגות. אפילו הניהול הפשוט של חיי היום-יום כבר לא בידינו. רצינו תקציב, קיבלנו חוק הסדרים.
כשמצביעים מרגישים שדעת הרוב לא מיושמת בגלל דילים פוליטיים או שיקולים קטנוניים, הם בוחרים לצאת מהמשחק או לבחור במישהו חזק שיעשה סדר. העובדה היא שמה שמפחיד את האליטות יותר מכל הוא אחוז הצבעה נמוך. מה שמוכיח שמי שלא מצביע-משפיע. הנשיא היטיב לבטא זאת, כשדיבר ביום פיזור הכנסת. כל ממשלה שתיבחר, אמר פרס, תהיה מחויבת לדרך השלום. מה אמירה כזו מותירה לאדם כמוני לעשות ביום הבחירות? מנגל!

בוגר החוג לתקשורת במכללת ליפשיץ להוראה
תאריך:  09/02/2009   |   עודכן:  10/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי שלא מצביע משפיע
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
למה עלו ליברמן ולבני
יוכבד  |  10/02/09 15:16
2
במה עזרת לפתור את המצב?
קורא מתעניין  |  10/02/09 16:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה בן מאיר
גורמים העויינים את ישראל גורסים כי ישראל יצאה ל"מלחמת בחירות"    בפועל, יציאה למלחמה, אשר אין לדעת כיצד תתפתח, מהווה 'סיכון בחירות' לממשלה מכהנת
רובי סייבל
מותר להפעיל כוח לא מידתי בכדי לנצח    ישראל התמודדה במבצע 'עופרת יצוקה' עם אוייב אשר אינו מכיר בכללי המשפט הבינ"ל ההומניטרי    זרחן? כך עושים כולם
מאיר אלרן
תפקוד נאות מול אתגר מוגבל - משמעויות לעתיד    היערכות נכונה ומקדימה של החזית האזרחית מוכיחה את עצמה בשעת מבחן
גיורא איילנד
בכל מבצע חשובים המטרה, המשימה, והשיטה    המטרה תוגדר בידי הדרג המדיני    כאשר המטרה אינה ברורה, נפגעת יעילותה של הפעולה הצבאית    "לייצר מציאות ביטחונית טובה יותר" - זו, בהחלט תכלית מעורפלת
שי ברק
אל תתפתו להצביע לבנימין נתניהו. הוא הכזיב כראש ממשלה, פגע בחלשים כשר אוצר ולא, לא נראה כי עשה את "התיקון הדרוש" כדי לשוב לכס ראש הממשלה ולהנהיג את ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il