X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על ממשלת אחדות, המשבר הכלכלי, ציפי לבני, שמעון פרס, שיעור ההצבעה, שיטת הבחירות והמשך ההטיה בתקשורת
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
הבחירות דחקו הצידה את הבעיה הבוערת ביותר: המשבר הכלכלי. כעת חובה להפנים ולהבין: המשבר כאן, הוא עומד להכות בנו במלוא עוצמתו ואין לנו אפילו דקה אחת לבזבז על משחקי כבוד, אגו, כסאות ותיקים

ממשלת אחדות (1)
זה נשמע יפה מאוד, אבל מעבר לשאלה האם זה מעשי - האם זה כדאי? האם הליכוד, קדימה, ישראל ביתנו ואולי גם העבודה באמת יכולות לשבת באותה ממשלה? מה יקרה כאשר יהיה צורך להחליט למשל על מו"מ עם סוריה? או על מחוות לאבו מאזן? או על שחרור אסירים? או על פינוי מאחזים?
אם ממשלת אחדות תצטרך להתמודד עם סוגיות מדיניות, ימיה יהיו קצרים מאוד. יש לה יותר סיכוי, אם הגישה תהיה זו שהצעתי בתחילת השבוע: התמקדות בענייני פנים ובראשם הבטחת שלטון החוק והעלאת רמת החינוך. גם המשבר הכלכלי, ללא ספק הנושא הבוער ביותר שעל סדר היום, יכול לייצר מתווה של הבנות, כי בסך-הכל - אין הבדלים גדולים בגישה כלפיו.
לכן, אם הולכים על ממשלת אחדות, צריך קודם כל להסכים מהן המשימות העיקריות בהן תטפל. משום שאם הנושא המדיני ימשיך לעמוד בראש, היא לא תוציא את ימיה אלא רק תסתבך באין-ספור מריבות פנימיות.
ממשלת אחדות (2)
לממשלה של הליכוד, קדימה ואולי גם העבודה יכולה להיות עוד מטרה חשובה מאוד: לבלום את אביגדור ליברמן. האיש הזה מסוכן לדמוקרטיה, הן בשל איבתו הבלתי-מוסתרת למערכת בתי המשפט והן בשל גישתו הגזענית כלפי ערביי ישראל.
ההיסטוריה מלמדת, שכוחות כאלו עולים לשלטון כאשר הכוחות הדמוקרטיים מפוצלים. הם לא תמיד צריכים רוב מוחלט; די בכך שיהיה להם רוב יחסי ושמולם יתייצב מחנה דמוקרטי חלש מדי. בשום מקום לא כתוב, שראש הממשלה הבא צריך/ה להעדיף את 15 הח"כים של ליברמן על פני ה-13 של ברק.

הכרעה ברורה

בניגוד למה שמנסים לפמפם לנו מאז אמש, בבחירות אתמול הושגה הכרעה ברורה. רוב הציבור רוצה ממשלה ימנית. אפשר אפילו לומר, שהתוצאות הללו מצביעות על בגרותו של הבוחר הישראלי, שהצביע לפי מצע ולא לפי מועמד. במילים אחרות: הבחירה הייתה בין שתי דרכים ולא בין שלושה מועמדים, כי מדובר בבחירות פרלמנטריות-יחסיות ולא בבחירות אישיות לראשות הממשלה.
חוזרים למצב הרגיל
הטבלה המצורפת מתארת את חלוקת יחסי הכוחות בין גושי הימין והשמאל מאז 1981. זוהי חלוקה די סכמטית, המצרפת את כל המפלגות הדתיות לימין, ואת מפלגות המרכז והמפלגות הערביות לשמאל. התמונה ברורה מאוד: למעט הכנסת היוצאת, הפער בין הגושים היה תמיד 7-4 מנדטים. כלומר: 95% מהציבור מצביעים לאותם גושים, ורק 5% מתלבטים באמת ומשנים את הצבעתם, וזה מה שגורם מדי פעם למהפכים. מבחינה זו, מה שקרה אתמול הוא חזרה לדפוס הקבוע ב-28 השנים האחרונות.

המשבר הכלכלי (1)

הבחירות דחקו הצידה את הבעיה הבוערת ביותר: המשבר הכלכלי. לא רק שהן תפסו את הכותרות ותשומת הלב, אלא שהבחירות גם יצרו אשליה של שפע בשל מאות המיליונים ששפכו המפלגות. כעת חובה להפנים ולהבין: המשבר כאן, הוא עומד להכות בנו במלוא עוצמתו ואין לנו אפילו דקה אחת לבזבז על משחקי כבוד, אגו, כסאות ותיקים. חייבים להקים ממשלה במהירות הרבה ביותר, להעביר תקציב ולהתחיל לטפל במיתון, האבטלה, הגרעון, הצניחה בהכנסות המדינה, הירידה בייצוא וכל יתר מרכיבי המשבר.
המשבר הכלכלי (2)
לא שזה מאוד משמעותי מבחינה מעשית, אבל יש לזה בהחלט משמעות מבחינה סמלית. הממשלה הבאה חייבת להיות קטנה ככל האפשר במספר השרים, נטולת שרים בלי תיק וללא סגני שרים. כל משרה מיותרת כזו עולה לנו כמה מיליוני שקלים בשנה, ואין זה מוסרי לדרוש מהציבור הקרבה בעוד הפוליטיקאים חוגגים כאילו אין מחר. מאותה סיבה, צריך לדחות את בניית בית ראש הממשלה החדש. תראו לנו שאיכשהו גם לכם המשבר מזיז.

שמעון פרס

נא לא לשכוח, שנשיא המדינה הגיע לתפקידו הנוכחי הישר מתפקידו כשר בכיר מטעם קדימה. האם הפוליטיקאי הוותיק ביותר בישראל יכול להתנתק כמעט בבת אחת ממה שעשה ב-60 השנים האחרונות? האם הוא יכול לשכוח בזכות מי נבחר לתפקידו הרם? הנה הוכחה לכך שרצוי מאוד לקבוע תקופת צינון משמעותית בין תפקיד פוליטי לבין תפקיד הנשיא.
שיטת מצליח
עוד הערה לגבי שמעון פרס. אתמול דיברתי על ההטיה של התקשורת לטובת לבני ונגד נתניהו. אמש ויתרתי על הברברת הבלתי-פוסקת בכל הערוצים (בבחירה פרוידיאנית-משהו צפיתי בסדרה הבריטית המעולה "הנוכלים"), אבל מדי פעם זיפזפתי.
יצא לי לראות את רינה מצליח בערוץ 2, יוצרת במלוא הרצינות את המבנה הבא: ליברמן לא יודיע במי הוא תומך. בצורה הזו, יהיו ללבני 46 ח"כים ולנתניהו 49. ועם פער כל כך קטן, הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על ראש המפלגה הגדולה ביותר - קרי: לבני. ממש עיתונות מקצועית ואובייקטיבית במיטבה.
המו"מ הקואליציוני
העובדה שאין לכאורה מנצח ברור בבחירות, תביא לכך שהמו"מ הקואליציוני יתחיל עוד לפני שהסיעות יגיעו לנשיא המדינה, כי הרי המלצותיהן יקבעו במידה רבה את זהותו של ראש הממשלה הבא. זה דווקא טוב, כי המשמעות היא שפחות זמן יאבד לאחר הטלת המשימה, ניתן יהיה להשלים אותה מהר יותר ולפנות לטפל בבעיות הבוערות באמת.

ציפי לבני

ציפי לבני לא ניצחה בבחירות. נכון שקדימה היא כנראה המפלגה הגדולה ביותר, אבל כפי שציינתי אתמול - זה חסר חשיבות, משום שאין לה רוב בכנסת. כל מה שלבני הצליחה לעשות, הוא להעביר כמה מנדטים בתוך הגוש שלה - מהעבודה וממרצ לקדימה. ועדיין, ההישג שלה מרשים, במיוחד לנוכח העובדה שמדובר במפלגת שלטון כושלת ומושחתת, ולנוכח העובדה שלבני עצמה לא עשתה לאורך הקריירה שלה שום דבר שמצדיק את בחירתה לראשות הממשלה.
כיצד היא עשתה זאת? את זה ודאי ינתחו מומחים גדולים ממני. במבט ראשון נראה, שהיה כאן שילוב של שלושה גורמים: מסע הפחדה נגד נתניהו, ניצול זהיר ונבון של היותה אישה, ותמיכה מסיבית של התקשורת. כלומר: שום דבר ממשי, שום דבר עם תוכן, שום דבר עם הישגי עבר ותוכניות עתיד.

מפלגת העבודה

התרסקותה של מפלגת העבודה אתמול עשויה/עלולה להוות מסמר אחרון בארונה, ולא רק מסיבות פוליטיות. רק לאחרונה הודתה קרן קצנלסון שבשליטת העבודה, ש"מצבה הפיננסי של מפלגת העבודה קשה ביותר, ולמעשה מאיים על המשך קיומה". למפלגה חובות ענקיים - הרבה מעל 100 מיליון שקל. סביר להניח שהיא ניהלה את הקמפיין שלה מתוך הנחה שתקבל 17-15 מנדטים, אך כעת תקבל הרבה פחות מכספי מימון המפלגות. שימו לב לאפשרות שלראשונה בישראל, מפלגה גדולה תיעלם בשל ניהול כספי כושל.

שיעור ההצבעה

רק קצת יותר מ-65% מבעלי זכות הבחירה הטריחו את עצמם לקלפי. וזה לא קשור למזג האוויר; הגשמים לא הרתיעו עשרות אלפי ישראלים מיציאה לקניונים. זוהי עלייה קטנה ביחס לבחירות הקודמות, אך עדיין רחוק מאוד מהשיעור הממוצע של 75% שנרשם מאז 1977 ועדיין סיבה לדאגה רבה.
שינוי השיטה
בדבר אחד יש אחדות: כולם מדברים על הצורך לשנות את השיטה. זה מובן, כי התוצאות של אתמול גורמות לכל המפלגות להיות לא-מרוצות. אבל האם יש למישהו שיטה טובה יותר? אתמול הצבעתי כאן על ליקויי השיטות האחרות, והם לא השתנו ב-24 השעות האחרונות.
מה שכן אפשר לעשות, הוא להעלות את אחוז החסימה ל-5%. הדבר יגרום לכך שכל סיעה בכנסת תהיה בת חמישה חברים לפחות, ומובן שכך יהיו פחות סיעות. במקום 11 סיעות בכנסת הבאה, היינו מקבלים שש-שבע בלבד - וזה כמובן הרבה יותר יציב.
לכאורה, המפלגות הקטנות ייפגעו משינוי כזה. אבל לא בהכרח. הן יכולות להתאחד ביניהן או להתחבר למפלגות גדולות הקרובות אליהן. למשל: הבית היהודי והאיחוד הלאומי; יהדות התורה ושס; מרצ והעבודה; המפלגות הערביות. ובכל מקרה, זה הרבה יותר דמוקרטי מאשר שניים-שלושה ח"כים שיכולים לסחוט בלא שום פרופורציה לכוחם האמיתי.

תאריך:  11/02/2009   |   עודכן:  11/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הערות למחרת בחירות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אחוז החסימה
ר.ק.  |  11/02/09 11:20
2
תמונה ברורה-מאמר מקצועי
ש.ר  |  11/02/09 12:26
3
שכחת משהו
אורי נטע  |  11/02/09 12:34
4
טעות נפוצה החוזרת על עצמה.
מורה נבוכים  |  11/02/09 16:46
 
- היכן הערבים
איתמר לוין  |  11/02/09 17:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
ארוחת הבוקר, המרק של הצהריים, הראשונות, העיקרית, הקינוח, השירות והשירותים הטובים ביותר
הרב ישראל רוזן
הח"כים יכולים להפקיד את 'אצבעם' אצל ראש המפלגה. בעצם למה לא?
איילי פרידמן
מצד אחד אומרים שזה לא מוסרי להביא לעולם הרבה ילדים ולצפות מהמדינה שתממן את מחייתם, מצד שני זה לא מוסרי שהמדינה תתערב לאנשים במספר הילדים שהם מולידים. כך מצד אחד אומרים שזה לא מוסרי לעודד ולשעתק תרבות של נזקקות, ומצד שני זה לא מוסרי להעניש ילדים ולגזור עליהם חיי דלות. איך אפשר לפתור זאת בצורה אלגנטית?
ד"ר דויד שוורץ
הבעיה בפניה אנו ניצבים היא התפוגגות המפלגות הגדולות - מפלגות ההמון - אשר ריכזו תחת כנפיהן את קבוצות האינטרס השונות, וכעת קבוצות אלו בונות לעצמן מפלגות סקטוריאליות משל עצמן
שלמה ברום
אחד ההיבטים המעניינים של הלחימה בעזה היה התנהגותה של האוכלוסיה הפלשתינית באיו"ש    ניתן להניח כי ההנהגה הפלשתינית בגדה נואשה ממעשיו של החמאס    מנגד, עליה להראות לציבור שלה כי היא מתנגדת לישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il