X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדחייה תאפשר לממשלה החדשה לעדכן את התקציב על-פי מצב המשק והכלכלה החוק מאפשר לדחות את אישור התקציב ל-2009 עד 45 יום לאחר כינון הממשלה הדחיות יקשו לגבש מדיניות כלכלית חדשה על-מנת להוציא את המשק מקשייו
▪  ▪  ▪
הרבה מים (אם בכלל) יזרמו בנהר עד שיאושר התקציב [צילום: פלאש 90]

תקציב המדינה לשנת 2009 יאושר במחצית הראשונה של חודש מאי - כך עולה מחוק יסוד: הכנסת. זהו איחור כמעט ללא תקדים, והוא נובע מעריכת הבחירות השבוע. הדחייה באישור התקציב תאפשר לממשלה החדשה, לשר האוצר החדש ולראשי משרדו, לעדכן את תקציב המדינה לשנה זו, שהוכן לפני חודשים, ושוב אינו רלוונטי בשל המשבר בכלכלה. לדחייה יש גם חסרונות, כפי שיוסבר בהמשך.
על-פי חוק יסוד: משק המדינה, יש לאשר את התקציב עד 31 בדצמבר. מועד זה עבר, והמדינה פועלת זה שישה שבועות ללא תקציב. החוק קובע, כי במקרה כזה, מותר למדינה להוציא מדי חודש 1/12 של התקציב לשנת 2008. כלומר, כל פעולה חדשה - ובכלל זה תקציבים לעידוד הצמיחה, שהאוצר הבטיח! - מוקפאת.
חוק יסוד: הכנסת קובע (סעיף 36), כי אם התקציב לא יאושר עד 31 במרס, תתפזר הכנסת, ותוך שלושה חודשים ייערכו בחירות חדשות. אולם לפני 8 שנים תוקן הסעיף, ונקבע כי אם נערכו בחירות, והוקמה ממשלה חדשה - יש לאשר את התקציב עד 45 יום מעת כינונה של הממשלה. הדבר בא לאפשר לממשלה לקבוע מדיניות כלכלית חדשה, ולהתאים את התקציב.

המועדים המשוערים: 8 או 22 במאי

לוח הזמנים המשוער הוא: הנשיא פרס יטיל ב-22 בפברואר על מועמד להרכיב ממשלה, ויקצוב לו 28 יום. כלומר, עד 22 במרס. במקרה זה, תוצג הממשלה החדשה בכנסת ב-23 במרס, תאושר ב-24 במרס, והכנסת תחויב לאשר את התקציב עד יום ו', 8 במאי.
אם המועמד לא יספיק להרכיב ממשלה, הוא יקבל מהנשיא ארכה של 14 יום, ולוח הזמנים יידחה בשבועיים. במקרה זה יהיה צורך לאשר את התקציב עד 22 במאי. בתאריכים אלו יכולים לחול שינויים קלים, על-פי קצב הרכבת הממשלה.
לאיחור זה, של יותר מארבעה חודשים באישור התקציב, יש משמעות כפולה. מצד אחד, הוא יאפשר כאמור לממשלה לקבוע מדיניות כלכלית חדשה. מצד שני, אי-אפשר יהיה לממש חלק מההבטחות של שר האוצר היוצא, רוני בר-און, לעידוד הצמיחה, מאחר שכאמור אין אפשרות לחרוג מתקציב 2008.

הסכנה: פלונטר פוליטי יביא לדחייה נוספת

הסכנה הגדולה ביותר למשק ולכלכלה היא, שהפלונטר הפוליטי שנוצר עתה, יביא לדחייה נוספת בהרכבת ממשלה. למשל: המועמד הראשון ייכשל, והנשיא יטיל את התקציב על מועמד שני, שגם הוא יקבל עד 42 יום. אפשרות אחרת - 61 חברי הכנסת ימליצו על מועמד אחר, וגם הוא יקבל ארכה.
חובה להזהיר, כי במצבו הנוכחי של המשק, עם האבטלה הגוברת, הקיפאון בצמיחה, הקשיים למפעלים ולחברות, והקשיים בשוק ההון - כל יום חשוב. כל דחייה באישור התקציב החדש עלולה לגרום נזקים גבוהים פי כמה וכמה מ"עוד כסא" או "עוד תיק". נראה, כי במקרה כזה ינסה נגיד בנק ישראל למלא את החלל הריק, וליצור, על-פי יכולתו, כלים לעידוד המשק.

תאריך:  11/02/2009   |   עודכן:  11/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
על ממשלת אחדות, המשבר הכלכלי, ציפי לבני, שמעון פרס, שיעור ההצבעה, שיטת הבחירות והמשך ההטיה בתקשורת
ראובן לייב
ארוחת הבוקר, המרק של הצהריים, הראשונות, העיקרית, הקינוח, השירות והשירותים הטובים ביותר
הרב ישראל רוזן
הח"כים יכולים להפקיד את 'אצבעם' אצל ראש המפלגה. בעצם למה לא?
איילי פרידמן
מצד אחד אומרים שזה לא מוסרי להביא לעולם הרבה ילדים ולצפות מהמדינה שתממן את מחייתם, מצד שני זה לא מוסרי שהמדינה תתערב לאנשים במספר הילדים שהם מולידים. כך מצד אחד אומרים שזה לא מוסרי לעודד ולשעתק תרבות של נזקקות, ומצד שני זה לא מוסרי להעניש ילדים ולגזור עליהם חיי דלות. איך אפשר לפתור זאת בצורה אלגנטית?
ד"ר דויד שוורץ
הבעיה בפניה אנו ניצבים היא התפוגגות המפלגות הגדולות - מפלגות ההמון - אשר ריכזו תחת כנפיהן את קבוצות האינטרס השונות, וכעת קבוצות אלו בונות לעצמן מפלגות סקטוריאליות משל עצמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il