X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איזה תיק יינתן לאביגדור ליברמן? כבר ברור שהוא לא יוכל לקבל את תיקי המשפטים וביטחון הפנים, וכעת מתנגד היועץ המשפטי לממשלה גם לאפשרות שליברמן יקבל את תיק האוצר, בשל מעורבות רשות המיסים בחקירות נגדו חייבים להגביל את משך הזמן של הליכי חקירה עד להעמדה לדין
▪  ▪  ▪

בסמסטר הראשון שלי באוניברסיטת תל אביב, לפני למעלה מ-20 שנה, למדתי בקורס לכתיבת עבודות אקדמיות. אחד מכללי היסוד שלימדו אותנו היה: תקבעו מועד הגשה ותעמדו בו, כי תמיד תוכלו למצוא עוד ועוד חומר. גם כיום, כאשר אני כותב ספרים ושוקד עליהם חודשים ארוכים, אני רואה עד כמה העצה הזו נבונה.
לעומת זאת, רשויות החקירה בישראל כנראה מעולם לא שמעו על האמת הפשוטה הזו. חקירות מתמשכות שנים על גבי שנים, בין היתר בנימוק שככל שחופרים יותר - מגלים יותר מידע שחייבים לחקור. בהחלט ייתכן שאכן מתגלה מידע נוסף, אבל מי אמר שחייבים לחקור כל דבר עד אין קץ?
הרבה יותר חשוב לסיים את החקירות בפרק זמן סביר. זה נכון מבחינה משפטית: הרי ככל שיחלוף הזמן, זכרונם של העדים יתעמעם והירידה לעומק האמת תהיה קשה יותר. זה נכון מבחינה אנושית: אין זה ראוי לענות את דינו של החשוד במשך שנים. וזה נכון מבחינה ציבורית, כאשר מדובר באישי ציבור ובמיוחד בפוליטיקאים.
הסוגייה הזו שוב עומדת על סדר היום לקראת הרכבת הממשלה הבאה, על-רקע השאלה איזה תיק יינתן לאביגדור ליברמן. כבר ברור שהוא לא יוכל לקבל את תיקי המשפטים וביטחון הפנים, וכעת מתנגד היועץ המשפטי לממשלה גם לאפשרות שליברמן יקבל את תיק האוצר, בשל מעורבות רשות המיסים בחקירות נגדו.
מצד אחד, עמדתו של מני מזוז מובנת. הרי לא יעלה על הדעת שחשוד יפקח על חוקריו. מצד שני, ליברמן הוא רק בגדר חשוד - לא בגדר נאשם ובוודאי שלא בגדר מורשע. מצד אחד, חשוב לשמור על נקיון הכפיים ובוודאי שמסביב לשולחן הממשלה. מצד שני, הציבור שבחר בישראל ביתנו ידע על החשדות נגד ליברמן.
המקרה הזה הוא עוד הוכחה לכך שחייבים להגביל את משך הזמן של הליכי חקירה עד להעמדה לדין. אולי התיק יהיה פחות מושלם, אולי לא יהיו כל ההוכחות, אולי אי-אפשר יהיה להוכיח את כל העבירות. אבל כתבי אישום לא יוגשו שנים אחרי האירועים ופסקי הדין לא יינתנו - כפי שנוהגת לומר חברתי סטלה קורין-ליבר מ"גלובס" - כאשר הנאשם הוא סבא חביב ובעל חיוך מתוק, הנשען על מקלו.
מזוז ידווח למזוז שיחליט
מה לגבי ליברמן? כאן נכנסת לתמונה סוגייה עקרונית נוספת. במצב הנוכחי, מי שיקבע אלו תיקים לא יוכל ליברמן לקבל, הוא כאמור מני מזוז. וזה בעייתי משתי בחינות. הראשונה: עם כל הכבוד ליועץ המשפטי לממשלה, הוא יועץ. הוא יכול לחוות דעה, הוא יכול לומר מה לדעתו חוקי ומה לא, הוא יכול להודיע שעל החלטות מסוימות לא יגן בבג"צ. זו זכותו וחובתו. אבל הוא אינו יכול להחליט. הוא אינו יכול לומר לראש הממשלה: כך תעשה וכך לא תעשה.
דומה שנשכח אצלנו - ובמיוחד אצל היועצים המשפטיים - שהריבון הוא העם, ושאת ריבונותו הוא מממש דרך הכנסת והממשלה. כל היתר - היועץ המשפטי לממשלה, השופטים, הרמטכ"ל, נגיד בנק ישראל - הם פקידים הממונים בידי הריבון. פקידים חשובים מאוד, אבל פקידים. לא נבחרים. ובדמוקרטיה, הנבחרים - על כל מגרעותיהם - הם נציגי העם, ולא הפקידים הממונים בידי הנבחרים.
בעייתיות נוספת נובעת מכפל התפקידים של מזוז: היועץ המשפטי לממשלה וראש התביעה. במצב הנוכחי, תחת כובעו הראשון הוא אמור לייעץ על סמך מה שמתרחש תחת כובעו השני. במילים אחרות: התובע מני מזוז ידווח ליועץ מני מזוז מה קורה בחקירה נגד ליברמן. היועץ מני מזוז ישקול האם הוא מקבל את דעותיהם של אנשי התובע מני מזוז. ואז היועץ מני מזוז יחליט האם אנשיו של התובע מני מזוז עשו עבודה מספיק טובה כדי לפסול שר.
ברור שזהו מצב בלתי סביר בעליל. ברמה העקרונית, צריך לפתור אותו בכך ששני התפקידים יופרדו (ובשביל מה בעצם יושב היועץ המשפטי מעל פרקליט המדינה?). בינתיים, ראוי שמזוז ואנשיו לא יעסקו כלל בשאלת כשרות מינויו של ליברמן. את הייעוץ בנושא הזה עליהם להעביר לגורם חיצוני אחר שיהיה מקובל על ראש הממשלה הנבחר - למשל: נשיא (בדימ.) של בית המשפט העליון.
למנוע תפירת תיקים
ועוד נקודה עקרונית. אם נקבל את זה שכל מי שמתנהלת נגדו חקירה פלילית לא יכול להתמנות לשר - וזו בהחלט קביעה הגיונית - ייפתח פתח לתפירת תיקים נגד שרים שלא ישאו חן בעיני מאן דהוא. לא מאמינים? זה כבר קרה. יעקב נאמן נאלץ להתפטר מתפקידו כשר המשפטים, כאשר הפרקליטות הגישה נגדו כתב אישום מופרך ממנו זוכה לחלוטין (זיכוי שעליו לא ערערה המדינה).
לכן, יש לקבוע שבמקרה של חקירה נגד מועמד לתפקיד ממלכתי ביצועי בכיר (כגון ראש ממשלה, שר, מנכ"ל משרד ממשלתי וכדומה), תלווה החקירה מראשיתה בידי שופט חוקר חיצוני. במקרה הצורך, שופט זה יוכל לקיים שימוע מוקדם לאותו מועמד, ועל פיו ימליץ האם ניתן למנותו לתפקיד. צריך כמובן עוד לדון בהרבה פרטים, אבל זוהי ההצעה בעיקרה.
הוא לא מתאים
מעבר לכל אלו, אביגדור ליברמן אינו מתאים להיות שר האוצר. זהו משרד מקצועי מן המדרגה הראשונה, מורכב מאין כמותו, ובמיוחד בימים אלו של משבר עולמי חמור ביותר - השר חייב להיות איש מקצוע ובעל ניסיון. הטבלה המצורפת [ראה מטה] מתארת את ההשכלה והניסיון של שמונה שרי אוצר. אלו השמונה היחידים שבדקתי, ובכל המקרים מדובר באנשים בעלי תואר אקדמי רלוונטי ו/או ניסיון רב-שנים בשורה של משרדים כלכליים אחרים. כן, אפילו במצרים.
סביר להניח שבנימין נתניהו לא היה ממנה את ליברמן להיות מנהל עסקיו הפרטיים, פשוט משום שהכישורים שלו אינם בתחום הזה. אז מדוע שעסקי המדינה יקבלו יחס פחות טוב?

שרי האוצר במדינות נבחרות
תאריך:  16/02/2009   |   עודכן:  16/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
שעמום, יצר הרפתקנות ומיאוס במה שכבר יש, מניעים בני נוער לחפש את מה שאין להם. לא אחת טומן בחובו החיפוש הזה סכנת-חיים של ממש
גורי גרוסמן
העם המטומטם כפוי הטובה, במקום להיות אסיר תודה למיטיבותיו - קדימה והעבודה, על "תהליך השלום" המוצלח, ועל השיפור המשמעותי שחל בשירותים שהעניקה לו ממשלתו היקרה תוך ביעור השחיתות בשורותיה: גמל לה ברעה תחת טובה, כמעט ושילש את כוחו של הליכוד, והעניק למחרחרי המלחמה המאיימים על "תהליך השלום" ועל אהבת ישראל בעולם 65 מנדטים
קובי לירז
גם אם ליברמן יציע את ליבני כמועמדת ראויה להרכבת הקואליציה, לבני לא תצליח בכך    גם אם חברה לשעבר לסיעה, שמעון פרס, יטיל עליה את המשימה, זה לא יעזור
צחי שביט
נפגעי רכוש כתוצאה ממבצע 'עופרת יצוקה' יכולים להגיש תביעות למס רכוש בכמה מסלולים    מסלול שכר העבודה, לדוגמא, מחייב את המעסיק לשלם לעובדו שנעדר עקב המצב הביטחוני, תוך שהוא משפה את המעביד    וישנם מסלולים נוספים....
ד"ר אברהם בן-עזרא
הסכם רגיעה יאפשר לכנופיות הטרור להגדיל את טווח הטילים שלהם ומצד שני יכבול את ידי צה"ל    הסכם כזה לשנה או לשנה וחצי ישחק לידי הטרוריסטים ויאפשר להם להתארגן ולהפתיע את ישראל
רשימות נוספות
"ליברמן אינו פסול לביטחון"  /  איציק וולף
לבני מתעקשת: ראשות הממשלה או אופוזיציה  /  איציק וולף
ממשלת ביבי תיפול תוך חצי שנה  /  עידן יוסף
זהבה ושלושת הדובים  /  עמוס שריג
גוש שירות הג'יהאד  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
(או)טוטו ממשלה  /  ד"ר צ'לו רוזנברג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il