X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טיפים לקראת הבחינה הפסיכומטרית
▪  ▪  ▪
ללמוד נכון ולהצליח

סדר יום קבוע
החל משבוע טרום הבחינה כדאי להיכנס לסדר יום קבוע שמדמה את יום הבחינה: לקום בכל יום באותה שעה בה אתם עתידים לקום ביום הבחינה. לפתור בחינת סימולציה באותה שעה בה אתם אמורים לעשות את הבחינה. ללכת לישון באותה שעה בה תלכו לישון יום לפני הבחינה.
ביקור מקדים במיקום בו תיערך הבחינה
אפשר להקדיש כמה שעות כדי לבקר מקום בו תיערך הבחינה שלכם במהלך השבוע שלפניה. תוכלו לראות בדיוק איפה כיתת הבחינה שלכם נמצאת ואיך היא נראית. הביקור המקדים הוא ממש לא הכרחי אבל הוא עשוי לסייע בהורדת מפלס אי-הוודאות והחרדה. אז במקרה שיש לכם קצת זמן פנוי - אפשר.
הערה חשובה למשתמשים בתרופות ובתוספי מזון
לאלו מכם המתכננים להשתמש בתרופות מרשם ביום הבחינה או בתוספי מזון לצרכי הרגעה כדוגמת "רסקיו", "רגיעון" ודומיהם אנו ממליצים להתנסות בשימוש בהם בסימולציה שנערכת לפחות שבוע לפני הבחינה ולא ביום הבחינה עצמו וזאת כדי למנוע הפתעות שנגרמות מתופעות לוואי לא רצויות ביום הקריטי.

יום לפני הבחינה

אסור ללמוד!
לימוד יום לפני הבחינה רק יפגע בביצועים שלכם ביום הבחינה עצמה. הדבר נגרם בגין תופעה קוגנטיבית שנקראת "מיסוך" - הכנסת פריטים חדשים לזיכרון מצמצמת את הנגישות לפריטים
קודמים שאוכסנו בו. לדוגמה, אם יום לפני הבחינה תלמדו 50 מילים, אז ביום הבחינה עצמה סביר שבמהלך הבחינה תוכלו לשלוף מהזיכרון בקלות את אותן 50 מילים, אבל תתקשו בשליפת המילים אותן למדתן בשלבים מוקדמים יותר של ההכנה. כמובן שגם בחינות סימולציה אסורות בתכלית האיסור ביום זה.
אז מה עושים?
את היום המקדים לבחינה כדאי לבלות בעיסוק בדברים נעימים שאינם מזכירים את הבחינה הפסיכומטרית. אפשר ללכת לים (רק זהירות לא להתייבש או להישרף), אפשר לראות סרט כיפי עם חברים - עדיף לא סרטים מדכאים כמו "רקוויאם לחלום" אלא סרטים סימפטיים כמו "רטטוי", אפשר סתם להעביר יום שקט בבית. העיקר לנוח ולא לעסוק בשום דבר פסיכומטרי.
שינה לילה לפני הבחינה
אם יישמתם את ההנחיות לעיל לגבי השבוע המקדים לבחינה, לא צריכה להיות לכם בעיה להירדם בלילה שלפני הבחינה כי השעון הביולוגי שלכם כבר "מתוכנת" להכניס אתכם למצב שינה בשעה היעודה. יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת, משתיית משקאות המכילים קפאין או אלכוהול ומאכילת ארוחה כבדה חמש שעות לפני שעת כיבוי האורות. כבו את הסלולארי - חברים עשויים להתקשר לאחל לכם בהצלחה בשעות לילה מאוחרות (ואז יהיה עליכם לשקול מחדש את החברות...).

מה להביא לבחינה?

חבילת עפרונות מסוג HB2 - את הבחינה ניתן לפתור רק באמצעות עפרונות מסוג זה. עטים, טושים, מכחולים ודומיהם אסורים בשימוש. ולמה חבילה? אחד לא מספיק? התשובה לשאלה זו היא שאנו משתמשים בחבילה שלמה כדי שלא נבזבז זמן על חידוד עפרונות. אנו לא ממליצים על שימוש בעטי-עפרון היות שהקווים שהם יוצרים דקים במיוחד והדבר הופך את מילוי האליפסות בדף התשובות לאיטי יותר.
אטמי אוזניים מספוג - לעיתים עשויים להיות רעשי רקע מטרידים במהלך הבחינה: מזגן רועש, מטוס חולף וכולי. כדי לא לאבד את הריכוז גם במקרים כאלו כדאי שיהיו עימכם אטמי אוזניים. אנחנו בהחלט לא ממליצים על אטמי אוזניים מסיליקון - הם יוצרים לחץ על תעלות השמע ולכן יוצרים תחושה לא נעימה כעבור כמה דקות של שימוש. אטמי ספוג זולים יותר, נוחים יותר ולא מבטלים לחלוטין את רעשי הרקע כך שכאשר הבוחנים יודיעו שנותרו עוד חמש דקות לתום הפרק - תוכלו לשמוע אותם.
ביגוד נוח ובשכבות - חישבו על כך שעליכם לשבת במשך שלוש שעות ועשרים דקות. בזמן כל כך ארוך לישיבה בגדים הדוקים עשויים להיות מאוד לא נוחים. עדיף להגיע עם בגדים משוחררים ונוחים כדוגמת מכנסי Baggies או חצאית (רק בנות כמובן...) וחולצת T פשוטה. השאירו את הג'ינסים לפעם אחרת. נוסף על כך, בלי קשר לעונה התלבשו בשכבות (ארוך על קצר) למקרה שמישהו יגזים עם הקירור או החימום.
קצת פירות יבשים או בננות למרות שאפשר בלי, אנו ממליצים לאכול קצת בננות או כמה פירות יבשים במהלך הבחינה כדי לשמור על ריכוז. הסיבה שאנו ממליצים דווקא על פירות יבשים או בננות היא כי הם מכילים סוכר פירות פרוקטוז (שמעלה ומוריד את רמת הסוכר בדם באופן מתון ולכן מונע את תחושת החולשה שנגרמת כתוצאה מירידה חדה ברמת הסוכר בדם. תשאלו כל דיאטנית). בדיוק מאותה הסיבה, סוכריות, שוקולד ושאר ממתקים אינם מומלצים בבחינה - הם מביאים לעלייה חדה ולאחריה ירידה חדה ברמת הסוכר בדם שתוצאותיה, כאמור, הם תחושת חולשה. אנו גם לא ממליצים לאכול קוביית שוקולד אחת לעשרים דקות היות שזו התעסקות מיותרת הגוזלת יותר מדי זמן במהלך הבחינה.
בקבוק מים - אנו ממליצים על שתיית מים במהלך הבחינה, אבל בכמות מדודה מאוד של לא יותר מבערך חצי כוס מים לבחינה כולה. הסיבה להגבלת כמות המים אותה אנו שותים היא העיקרון הביולוגי עתיק היומין הקובע שבדרך-כלל אחרי ששותים צריך להשתין. הואיל ואנחנו מעוניינים לצמצם את ביקורינו בשירותים במהלך הבחינה עדיף להמעיט בשתייה. הביאו עימכם בקבוק מים עם פקק ספורט והקפידו לשתות רק כדי להרטיב את הגרון ולא כדי להעסיק את הפה.
אגב - למי שחשב להביא קפה, תה או קולה - משקאות אלו מכילים קפאין וקפאין מעודד השתנה. ולמי שחשב להביא מיצים ממותקים - הם יוצרים את אותה הבעיה שממתקים יוצרים (ראו סעיף אחד מעלה).

הכותב הנו המנהל הפדגוגי של מכון הפסיכומטרי Smart!.
תאריך:  22/02/2009   |   עודכן:  22/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שרון דידי
בעת משבר כלכלי עולמי האם שווה ונכון להשקיע בקידום אתר החברה? אם כן, כיצד תבחר בחוכמה בחברה שתעשה את העבודה בשבילך?
איריס פרחי
עורכי דין שמתנהגים בברבריות, שמשקרים, שמתלהמים, שגונבים, שמתרשלים, שמקיימים יחסי מין עם נערים, שלוקחים סמים, שכותבים עם שגיאות כתיב, שלא יודעים להתבטא ולא נותנים כבוד - שלא יצפו לקבל כבוד    ישראל 2009: יותר ויותר עורכי דין לא ראויים, בלשון המעטה, עוטים גלימה שחורה. במקרים רבים, מתחת לגלימה מסתתרת תיבת פנדורה
ד"ר קנט קזלו
האם אכילת גזר טובה לעיניים? האם בעיות במערכת הראיה גורמות לליקוי למידה? והאם קרינה ממסך המחשב יכולה להזיק לעיניים
ד"ר אברהם בן-עזרא
העם נוטה ימינה, בעוד שמנהיגיו - פונים שמאלה, לעבר מפלגת התקשורת הישראלית שהאזרחים כבר פנו לה עורף, אך המנהיגים עדיין זקוקים לרייטינג - המסנוור עיני חכמים... בבחירות שהתקיימו זה עתה, בחר העם שלא לקבל את דרכה של מפלגת התקשורת, הנשענת עתה על כרעי תרנגולת
גדי גולן
מדוע משרד הביטחון אינו מממן ארוחת צהריים חמה לנכי צה"ל שאינם עובדים וחיים מקיצבה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il