X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם המילים נודדות מן הדפים אל המסכים? כנראה שהתהליך צובר תאוצה ועולם הספרות עומד בפני מהפכה
▪  ▪  ▪
ברשת או בספרייה? [צילום: AP]

את השינויים העוברים על עולם הספרות בעידן האינטרנט ניתן להשוות לשינויים שהתחוללו בו עם המצאת הדפוס, אם לפני המצאת הדפוס הידע של האנושות היה נגיש ליחידי סגולה וספרים היו מצרך יקר ונדיר, הרי שלאחר ההמצאה, בתהליך של זמן, הידע התפשט לשכבות רבות של האוכלוסיה והכל בזכות הפיכת הספרים למוצר עממי וזול.
הצלחת מהפכה מסוג זה, נמדדת ביכולת של אדם מן השורה להשיג ספרים באופן המהיר, הנוח והזול ביותר, וכעת, בזכות האינטרנט יכולת זאת משתפרת פלאים.
כבר בימינו אנו עדים להיסטוריה המתרחשת לנגד עינינו בדמותם של מספר מיזמים להעלאת מיטב הספרות העולמית לרשת. אזכיר כאן את פרויקט גוטנברג (על שם ממציא הדפוס יוהן גוטנברג) ביוזמת הפרופסור מייקל הארט, שלקח על עצמו להעלות את כל הספרות האנגלית שאין עליה הגנת זכויות יוצרים לרשת, וכמובן את המקביל הישראלי, פרויקט בן יהודה, המעלה לרשת יצירה עברית. פרויקט מרכזי נוסף הוא גוגל ספרים, הסורק ספרים שלמים, מעלה אותם בחינם לרשת ומאפשר הורדה שלהם בפורמט PDF, כבר כעת ניתן להוריד בפרויקט זה מאות ספרים במגוון נושאים, חלקם ממיטב הקלאסיקה העולמית, ועוד היד נטויה.
מה אתה מעדיף? - את אוושת הדפים המרפרפים או את אוושת הקליקים?
מצב עניינים זה מבורך, ולמרות שהוא מהווה איום על גופים רבים ובראשם ההוצאות לאור וחנויות הספרים, שבטווח הארוך יכולות להיות המפסידות הגדולות מהתהליך, את הקידמה לא ניתן לעצור והמגמה העתידית בעולם הספרות ברורה כבר עתה, האינטרנט יהיה במת הפרסום וההפצה העיקרית של ספרים ישנים וחדשים כאחד. התהליך ייארך מספר שנים וילווה בתביעות משפטיות אינספור שבסיומו, כשכל הצדדים יגיעו לעמק השווה, המרוויח העיקרי יהיה הקורא שמבחר הספרים העומדים לרשותו, בנוחות של ביתו הפרטי, יהיה בלתי נתפס, ויסופק לו בלחיצת כפתור ובמחיר הזול ביותר. כבר כעת ישנם אתרים המציעים מכירת ספרים בפורמט מוצפן למניעת העתקה וניתנים להורדה תמורת תשלום.
תופעת הסופרים המפרסמים את יצירתם ברשת הולכת וגדלה, אם בתשלום ואם בחינם, ויהיה מסקרן ומעניין לראות כיצד העניינים יתפתחו, האם בעתיד יקומו הוצאות לאור מקוונות שיאפשרו קריאת ספרים ברשת תמורת תשלום? או שאולי הספרים יהיו נגישים לכל ובחינם, אך יוצגו לצידם פרסומות? דבר אחד בטוח, את המהפכה שהאינטרנט הכניס לחיינו ואת השפעותיו על תחום ההפצה והצריכה של ספרים כבר לא ניתן לעצור. אני יודע שתמיד יהיו מי שיעדיפו את ריחו של הספר, את אוושת הדפים המתרפרפים בידם, את ההתרפקות על העבר, אך כשמחיר הספרים מאמיר לשחקים ומנגד, מחיר הספרים ברשת יילך ויירד וההיצע יעלה, במקביל לשיפורים טכנולוגיים שעוד יגיעו, אז המציאות תנצח את הרגשנות, מה גם שהדור הנוכחי גדל על ברכי האינטרנט והמחשבים ומתייחס לשימוש בהם בטבעיות.

הכותב הנו סופר חובב.
תאריך:  24/02/2009   |   עודכן:  24/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
נכשל מי שמינה את עמיר פרץ לשר הביטחון (אולמרט). נכשלה מי שכיהנה כשרת החוץ ולא פצתה פה בדבר הפקרת הביטחון של מדינת ישראל בידי פרץ (לבני). נכשלו חברי מפלגת העבודה שהמליכו עליהם את מי שהמליכו וקיוו שזה יעבוד ויעבור (ובכללם ברק)
אלעזר לוין
ממשלת נתניהו חייבת לבטל, בישיבתה הראשונה, את התוכנית החצופה לבזבז 650 מיליון שקל על בניית "בית ראש הממשלה"    לראש הממשלה יש בית ומשרד, והוא אינו זקוק לארמון    קחו את הכסף שתחסכו, תנו 1,000 שקל לכל ילד עני
יואב יצחק
ציפי לבני נוהגת באופן בלתי דמוקרטי בעליל. לראיה: היא אינה מקבלת את הכרעת הרוב. היא מתנה את כניסת קדימה לממשלת נתניהו בזאת שגוש הימין כולו ובראשו מפלגת הליכוד יקבל את מצען של מפלגות המיעוט    לבני טרם התפכחה מחגיגות הניצחון המדומה
פרופ' מנחם רבהון, ד"ר סמיר חטוקאי
מנגנונים בתהליך הסינון במפעל סינון המרכזי המפיק מים באיכות 0.1 > יע"ן במהירות סינון גבוהה מאוד
עו"ד סימון טוסון, עו"ד אלעד סטופל
האם עסקה במקרקעין לצורך קיום מצוות שמיטה הינה עסקה "ככל העסקות" במקרקעין?    לא ממש, לפי בית המשפט    אולם קביעה זו סותרת את התכלית ההלכתית של 'מצוות השמיטה'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il