X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הציבור נתן רוב לימין. אבל מנגד, ציפה שקדימה עם הקולות שזלגו מעבודה, ממרצ, יתנו אפשרות להקמת ממשלת אחדות, כאשר למרבה הפלא, גם רוב הציבור מייחל לכך. ההתנגדות העיקשת של לבני, היא טעות אסטרטגית, לאומית, פוליטית, מפלגתית ובבוא היום, הציבור עוד יתחשבן איתן. אם ההתנגדות תימשך - יש לומר לביבי: שבור ימינה
▪  ▪  ▪
הסט פניך לימין. נתניהו [צילום: פלאש 90]
האשליה הפוליטית - שממשלת ימין תחזיק מעמד תקופה של שנתיים מקסימום, עלולה להתברר כאשליה מסוכנת

יש בפועל שתי אופציות טובות שעומדות בפני קדימה וציפי לבני.
אחדות: שפירושה לפי הצעתו הנדיבה של ביבי, שיתוף פעולה מלא, חלוקת תיקים שווה, זכות וטו ושרטוט קווי פעולה משותפים. השאיפה של ביבי - לממשלת אחדות רחבה, כפי שהבטיח בקמפיין הבחירות, נובעת מכך שהוא אינו רוצה להתחייב ולסנדל את עצמו עם מפלגות ימין בלבד ולייצב ממשלה יציבה, שתוכל לשלוט ולבצע רפורמות חיוניות.
הטענה של לבני - שממשלת אחדות תהיה "ממשלת שיתוק" או מקסימום - "ממשלת פיהוק", היא טעות אסטרטגית ופוליטית, שעלולה בטווח ארוך לגרום נזק למפלגה ובעיקר לאורך הדרך לגרום נזק עצום ומתמשך למדינה.
כאשר יש לקדימה, בממשלה משולבת, תפקידים כמו שר החוץ, שר הביטחון, ושורה נוספת של שרים ויושבי ראש וועדות, שוויון בקבינט המדיני ביטחוני + זכות וטו - אין אפשרות מעשית, מדינית, פוליטית להעביר החלטות מנוגדות או חד-צדדיות, והמדינה יוצאת מורווחת.
צא ולמד - ממשלת רבין ז"ל, החזיקה מעמד מספר שנים והעבירה את "הסכם אוסלו" - עם 61 מנדטים. כאשר חלק מהציבור חושב שהיה הסכם מתחייב, וקידם את המו"מ עם הפלשתינים, וחלק אחר חושב שמדובר בהחלטה אומללה, מזיקה, עם תוצאות הרות אסון, שהובילו לאינתיפאדות, לעליית החמאס ולכל אירועי הפיגועים עד ימינו אלו.
אי לכך, יש ללמוד לקח מדיני חשוב, ממשלה צרה שיכולה להוביל למהלכים והסכמים, הרי גורל למדינה לטווח ארוך, ומפלגה שממשה זאת, כמו קדימה, בבריחתה או בנסיגתה לאופוזיציה, עם כל ההשלכות המתחייבות מכך.
האשליה הפוליטית - שממשלת ימין תחזיק מעמד תקופה של שנתיים מקסימום, עלולה להתברר כאשליה מסוכנת. ואם אכן כך יקרה, היא עלולה להוביל מהלכים שלדעת קדימה והשמאל, עלולים להיות הרי גורל למדינה, במדיניות, פנים, חוץ וביטחון.
לדוגמא: ממשלת ימין על 65 מנדטים, יכולה לבצע רפורמות כלכליות, וביבי כבר הוכיח בהיותו שר אוצר, כי הוא מסוגל כך. הוא יכול לבצע מהלכים מדיניים, או להקפיא מהלכים שכבר נעשו עד כה, הוא יכול ליצור גישה חדשה ויחסים חדשים עם ארה"ב, והמדינות השכנות, חלק יחשבו שזה טוב ומתבקש וחלק אחר - עלול לראות בהם נסיגה, אבל לא יהיה בממשלה מי שיבלום אותם.
קחו למשל שתי דוגמאות מעשיות. יש מנהיגים בימין - שטוענים שבית המשפט העליון, מערכת אכיפת החוק, הפרקליטות, המשטרה, בתי המשפט, היועץ המשפטי לממשלה, סובלים מעודף כוח, על-חשבון הכנסת - וצריך לצמצם את זכויותיהם או להגבילם, במסגרות חדשות. ממשלת ימין - יכולה לבצע רפורמות, נוסח רפורמות פרופ' פרידמן שר המשפטים, אשר ישנו את פני מערכות אכיפת החוק. להזכיר, איווט ליברמן דורש שפרופ' פרידמן ימשיך בתפקידו כשר המשפטים, מסיבה זאת בלבד - וניתן להוסיף לכך חקיקות לעניין, סעיפים בחוקה, בנושאים כמו: רוב הנחוץ להפעלת ממשלה, או ביטול חוקים.
קדימה באופוזיציה יכולה לצעוק חמאס (אך גם הם לא יעזרו לה), ואם יחשבו שיש בכך פגיעה בשלטון החוק ומרכיביו, יבואו בטענות אל עצמם בלבד. ישיבת קדימה בממשלה, כפרטנר שווה זכויות וכוחות, יכול למנוע זאת.
דוגמא נוספת: אולמרט בימיו האחרונים, משחק אותה שריף או גיבור, בכך שהדיח את אלוף עמוס גלעד, מהיותו איש הקשר עם מצרים בנושא "הרגיעה", הקשר עם חמאס, מניעת ההברחות בציר פילדלפי, ובעקיפין גם הקשר לשחרור גלעד שליט.
ממשלת אחדות - יכולה למנוע זאת, מאחר שמדובר בקשר חיוני, רגיש וחשוב עם מצרים. חשוב לא לפגוע בנשיא מצרים, המוביל את המהלך עם חמאס, כדוגמא ליחסים עם מדינות זרות כולל אירופיות.
בסוגריים - יש לומר, שמעשהו של אלוף עמוס גלעד, כפקיד ממשל בכיר, הוא מעשה פסול ומסוכן, לניהול ממשלתי נכון. לא ייתכן, שפקיד גם אם בכיר במעמד ובדרגה, יעביר ביקורת בתקשורת על ראש ממשלה.
במצב רגיל - יש מקום להדחה מיידית, ללא תנאי. במצב הרגיש שנוצר, היה מקום לפעול אחרת, נזיפה פומבית כפי שניתנה עם אזהרה אישית ודרישת התנצלות פומבית. כמו שלא ייתכן, שאלוף בצה"ל, יעביר ביקורת בתקשורת על החלטת הרמטכ"ל, וגם ימשיך בתפקידו, כך לא ייתכן שבמסגרת מנהל תקין, פקידים יחרגו ממסגרותיהם. בפועל, אלוף גלעד התנצל ויחזור לתפקיד, אפשר היה למנוע את זה מלכתחילה.
הדוגמאות דלעיל - הן רק סימן להחלטות ולמהלכים שממשלת ימין יכולה לעשות גם בתחומים אחרים, ולאופוזיציה יישאר רק להתנגד או לבכות אחר כך.
והיה, אם כל החישובים והמאמצים יעלו בתוהו הפוליטי, יש אופציה נוספת ללבני לומר לציבור: נתתם רוב לימין, בבקשה תקבלו ממשלת ימין, ונראה מה היא מסוגלת.
בנסיבות אלה הייתי אומר לביבי, אל תיבהל, לך על זה. גם אם תחזיק מעמד שנתיים או שלוש או אפילו קדנציה שלמה, ותעשה מהלכים חיוביים בעלי ערך ובני קיימא בתחום הכלכלי, הביטחוני, החברתי, צמצום הפערים, הורדת האבטלה, חיזוק הכלכלה והמשק הישראלי, יצירת תשתיות כלכליות, השקעות, פיתוח, חיזוק הביטחון האישי והמדיני, הרתעה צבאית, טיפול נכון בטרור, בחמאס, בחיזבאללה ובאירן - "שיחקת אותה" כמו גדול - וכך גם תיזכר.

נקודות למחשבה והרהורים

1. ממשלת "שיתוף לאומי" - עדיפה לפעמים על ממשלה שרצה בכיוון הלא נכון.
2. תקופת שמיר, כראש ממשלה, ברוטציה עם פרס, נחשבת כתקופה של קיפאון מדיני, מאחר ששמיר שמר על הקיים, והתנגד לכל יוזמה חדשה, דוגמת "יוזמת לונדון" שיזם פרס לפתרון בעיית הפלשתינים, במסגרת ירדנית, שייתכן שהיה משנה את האירועים באזורנו.
3. ממשלת ימין, בראשות נתניהו, עלולה להיות ממשלת "שינוי אזורי", וקדימה תישאר בחוץ. ראו - הוזהרתם!

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  27/02/2009   |   עודכן:  27/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביבי - שבור ימינה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ביבי - התרסק מהר וסע הבייתה
טוסיק לוי  |  27/02/09 17:07
2
מפלגות הימין גנבו דעת העם שוטה
ישעיהו הנביא  |  27/02/09 18:10
3
אדוני "רב התארים והפעלים"
י.ש  |  27/02/09 18:46
4
חבל שצריך להגיד זאת למנהיג
נה  |  27/02/09 20:37
5
חייבים להפסיק עם ההמצאה החדשה
איתי  |  27/02/09 22:27
6
שוב הימין גוער בליבני?
סמולני1  |  28/02/09 01:15
7
לא 61 חברי כנסת העבירו את אוסל
ישראלי שזוכר  |  28/02/09 19:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
ח"כ דוב חנין ייחד בכנסת נאום בן דקה לזכרו של צעיר פלשתיני שמת מפצעיו והאשים את ישראל בהתנהגות פושעת שלא איפשרה את העברתו לטיפול רפואי בתחומה    חנין לא ציין, כי "הצעיר הפלשתיני" היה טרוריסט ופעיל בגדודי אל-קסאם שנטל חלק בפעילות ג'יהאד נגד ישראל
ציפי לידר
לפרשת תרומה    הנותן הוא המקבל - זוהי הנוסחה היסודית במתן צדקה. הקב"ה משלם לנו עליה בריבית דריבית    והחיוך - ערכו גדול לאין-ערוך מהערך הכספי של התרומה
אריה אבנרי
ביבי לא תמים אך רחוק מלהיות שועל פוליטי מתוחכם    להלן רשימת השועלים הערומים שלא יקלו על חייו ועל כהונת ממשלתו    הערת אזהרה (25)
עו"ד יוסי דר
סממה (שהלך בימים אלה לעולמו) פרסם בערוץ 1 ששר האנרגיה דאז, יצחק מודעי, ניצל לרעה את תפקידו ולקח שוחד    האמת יצאה לאור, ובגדול, ואז התברר שכל הסיפור מצוץ מהאצבע
עו"ד דב אבן-אור
למי שנהנה ממדיניות בנק ישראל בעבר ובהווה, יש אינטרס לפרגן, אך לי כאזרח וכלקוח במערכת הבנקאית, יש אינטרס אחר, שהנו - עשיית סוף "לחיים המתוקים" של הבנקים ע"ח הכספים שלי    להלן האמת וכל האמת על התנהלות בנק ישראל
רשימות נוספות
"לא מצאתי נכונות לאחדות"  /  עידן יוסף
"פסק ההלכה - של קדימה"  /  עידן יוסף
בכירים בליכוד: היענות לליברמן - טעות חמורה  /  איציק וולף
הרשקוביץ, המטרה מקדשת את האמצעים?  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
רגש?! לא בפוליטיקה!  /  אודי אסולין
הניחו לציפי לבני  /  גורי גרוסמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il